 |
 |
 |
|
|
|
Ședința Camerei Deputaților din 14 aprilie 2016
|
|
|
|
Ședința a început la ora 8,32. Lucrările ședinței au fost conduse de doamna deputat Rodica Nassar, vicepreședinte al Camerei Deputaților.
|
|
|
|
|
|
Doamna Rodica Nassar: Doamnelor și domnilor deputați, Deschidem ședința noastră de astăzi consacrată declarațiilor politice și, pentru început, am să-i dau cuvântul domnului deputat Virgil Guran.
|
|
|
|
|
|
Domnul Virgil Guran: Vă mulțumesc. Ieri s-a dezbătut în Parlament, s-a discutat, s-a votat, bineînțeles, nu a avut cum să treacă Legea pensiilor aleșilor locali. De ce nu a putut să treacă? Pentru că, așa cum știe toată lumea, Curtea Constituțională a constatat că nu este constituțională această lege. Și s-a încercat să se aducă în atenție ideea că această lege este bună, că trebuie să treacă. Care este poziția noastră, a liberalilor? Într-adevăr, aleșii locali trebuie să aibă un nivel de trai corespunzător, pentru că niciun om nu poate să-și asume o răspundere atât de mare, fără să aibă liniștea zilei de mâine. Dar ce cred că trebuie făcut și sper să avem atâta maturitate încât să regândim, iar dacă cei care au încercat să promoveze această lege nu au gândit foarte bine, de la început, trebuie să înțeleagă că împreună putem să regândim această lege și să ajungem la concluzia că aleșii locali trebuie plătiți acum, când lucrează, pentru că ei acum au nevoie de bani și de un confort financiar, nu să le promitem că atunci când vor ieși la pensie peste 10 ani, peste 20 de ani, vor avea pensii mai mari. Noi avem nevoie de performanță în administrație, iar performanța trebuie să ne intre bine în cap tuturor celor care luăm niște hotărâri în țara asta, performanța se realizează doar atunci când este răsplătită. Sistemul vechi comunist în care spuneam "Lasă că o să ai satisfacția morală, o să primești tu laude și medalii", nu a dat roade. Într-o țară capitalistă cel care are capacitate, cel care reușește să aducă performanță este plătit, răsplătit și are o viață mai bună. Altfel nu-și va sacrifica nimeni de bunăvoie timpul și viața, doar de dragul de a fi ponegrit la un moment dat că a greșit, că n-a greșit, că n-a făcut, că a făcut pentru societate. Iar sper eu că a înțeles toată lumea că vremurile în care bugetul local și bugetul național era împărțit, așa după cum credeau unii că trebuie împărțit, și că anumiți aleși locali, naționali aveau acces la acest buget pentru a trăi mai bine, vremurile acelea sper că a înțeles toată lumea că au trecut. Și atunci, trebuie să avem înțelepciunea să gândim și să regândim acest sistem de salarizare a bugetarilor și să plătim oamenii în funcție de ce fac, de ce trebuie să facă și de ceea ce cerem să facă. Așa că, sper eu că în această sesiune sau în sesiunea următoare să reluăm legea, să stabilim niște salarii așa cum trebuie pentru un ales local, în așa fel încât să atragem oamenii capabili să candideze în aceste funcții și să așezăm lucrurile în normal, nu populist, nu din interese, ci pentru a ajunge o țară normală în care putem vorbi normal, în care putem gândi normal și în care putem trăi normal. Vă mulțumesc, deputat PNL, Guran Virgil.
|
|
|
|
|
|
Doamna Rodica Nassar: Mulțumim, domnule deputat.
|
|
|
|
|
|
Am să dau cuvântul în continuare domnului deputat Sorin Iacoban. Urmează domnul deputat Mircea Cazan.
|
|
|
|
|
|
Domnul Sorin-Avram Iacoban: Mulțumesc, doamnă președinte de ședință. Dragi colegi și colege, Dragi români, Astăzi v-aș propune o declarație politică despre Legea dării în plată. Parlamentul României, prin Camera Deputaților, a hotărât ieri să pună capăt, printr-un mijloc legislativ, vânătorii de imobile cu destinația de locuință. Legea dării în plată a fost votată de Camera Deputaților cu 207 voturi pentru, o abținere și un vot împotrivă. Trebuie să precizăm că scopul acestei legi a fost crearea unui cadru juridic care să înlăture poziția dominantă a instituțiilor de creditare și să-i ajute pe români să treacă mai ușor peste o situație dificilă de natură financiară. Este vorba de un sprijin acordat unor cazuri sociale determinate de lipsa lichidităților financiare necesare acoperirii datoriilor. Numeroase familii de români au apelat la creditare, nu pentru scopul de a porni o afacere, de a investi, de a prospera, ci cu scopul declarat de a avea un acoperiș deasupra capului. A dori o locuință pentru a satisface nevoile zilnice de locație nu trebuie să reprezinte un lux în niciun stat civilizat. Din păcate, criza economică, contractele bancare abuzive și alte asemenea realități au condus la apariția unor adevărate drame sociale care s-au soldat de-a lungul timpului cu sinucideri, dezmembrări de familie ori fapte de abandon. Într-un cuvânt a avut de suferit celula de bază a societății, familia, față de care statul nu s-a preocupat îndeajuns să-i asigure un nivel de trai decent. Prin adoptarea Legii dării în plată, Parlamentul României a oferit un colac de salvare pentru familiile ajunse în situația pierderii nu numai a caselor, care au făcut obiectul contractului, ci și a celorlalte bunuri mobile sau imobile existente în patrimoniu. Cu alte cuvinte, statul român, prin Parlamentul României, a hotărât că debitorii numai sunt singurii vinovați de propria lor situație de incapacitate de plată. Cutuma că numai cetățeanul este vinovat de propria lui situație a fost răsturnată de un gest politic de mare responsabilitate. Dragi colegi, Această lege nu este o dispoziție legală împotriva sistemului bancar. Numai că instituțiile bancare trebuie să înțeleagă faptul că poziția lor dominantă nu avea reglementare legală. Riscurile într-un contract încheiat prin liberul consimțământ al ambelor părți trebuie să se împartă atât debitorului, cât și creditorului, beneficiile, de asemenea, iar cei ce își asumă obligațiile să răspundă doar pentru riscurile previzibile în momentul încheierii contractului. De cele mai multe ori, băncile au profitat de faptul că oamenii simpli rămași fără banii necesari achitării ratei nu aveau disponibilități financiare pentru consiliere juridică de specialitate, în timp ce instituția bancară trecea la ofensivă fără precedent, beneficiind de cei mai buni juriști și avocați. Executorii bancari își depășeau de cele mai multe ori atribuțiile, creând panică printre oamenii care nu doreau decât o locuință pentru asigurarea unui trai decent familiilor lor. Într-o democrație veritabilă însă statul este dator să apere interesele celui văduvit, fără apărare, și trebuie să garanteze faptul că legea este egală pentru toți. Tocmai acest lucru l-a făcut Parlamentul României ieri, prin Camera Deputaților, a dat aplicare legală principiului constituțional al egalității legii pentru toți cetățenii ei. Nimeni nu este mai presus de lege. Prezenta dispoziție legală nu se aplică Programului "Prima Casă", tocmai pentru a evita blocarea creditării față de acest program social, până la urmă. S-a introdus un plafon maxim al valorii creditării, pentru ca scopul dorit de legiuitor să nu poată fi deturnat, astfel încât legea să se poată adresa doar oamenilor simpli, persoanelor fizice, consumatori, nu profesioniștilor sau celor care au nevoie de lichidități financiare de peste 250 de mii de euro. Dragi români, Parlamentul României, prin susținerea necondiționată a Grupului Partidului Social Democrat din Camera Deputaților și Senat, a reușit, după o luptă în care s-au depășit foarte multe obstacole, să adopte o lege pentru cetățeanul simplu, neglijat până acum de statul român care avea obligația protejării intereselor tuturor cetățenilor săi, fără nicio discriminare. Această lege, împreună cu cea a insolvabilității persoanelor fizice, întregește cadrul juridic necesar pentru întărirea statutului de securitate socială în România. În încheiere, doresc să apreciez solidaritatea tuturor actorilor politici care au susținut această inițiativă legislativă, o inițiativă pentru oameni și pentru protejarea familiilor noastre. Vă mulțumesc. Sorin-Avram Iacoban, deputat de Iași.
|
|
|
|
|
|
Doamna Rodica Nassar: Mulțumim, domnule deputat.
|
|
|
|
|
|
Are cuvântul în continuare domnul deputat Mircea Cazan.
|
|
|
|
|
|
Domnul Mircea-Vasile Cazan: Sărut mâna! Declarație politică: "Necesitatea promovării și reactualizării legilor securității". În noile condiții internaționale privind securitatea cetățeanului, abordarea legilor privind combaterea terorismului, a cartelelor PrePay și a securității cibernetice trebuie privite cu mare seriozitate. Aceste legi vor trebui finalizate de către Guvern și trimise cât mai rapid Parlamentului, astfel încât pachetul legislativ să poată fi adoptat în această sesiune parlamentară. Adoptarea acestor trei legi are nevoie de o largă majoritate parlamentară, cât și de contribuția și participarea societății civile, de aceea fac apel de la tribuna parlamentului către PSD, UNPR și ALDE să lase orgoliile la o parte și să dea dovadă de maturitate, seriozitate și interes în respectarea drepturilor și libertăților fundamentale și siguranței cetățeanului, protejate esențial prin Constituția României și tratatele comunitare în problematica incidentă. Inițierea unei comisii parlamentare din toamnă, care să elaboreze un al doilea pachet de legi privind securitatea este mai mult decât necesară, având în vedere că legislația este depășită și este nevoie de modernizarea ei. În contextul atentatelor teroriste este nevoie de o nouă abordare, adaptată atât condițiilor actuale de politică internă și externă a României, cât și realităților existente în țările UE, în construirea prevederilor noilor legi în domeniul securității naționale, astfel încât statul să poată dobândi capacitățile necesare de cunoaștere, prevenție și intervenție rapidă și eficientă față de provocări și incidente teroriste ori fapte asimilate actelor teroriste sau cu incidență în amenințări la adresa securității naționale. Viitoarele legi din domeniul securității naționale trebuie să dea o mai mare autoritate Parlamentului, astfel încât controlul parlamentar să fie mult mai prezent și eficient, nu numai asupra autorităților cu atribuții și competențe în domeniul securității naționale, cât și asupra celorlalte instituții aflate în subordinea, respectiv în coordonarea Legislativului. Referitor la cartelele PrePay, guvernul se pregătește să scoată o nouă lege prin care cumpărătorii acestora să fie obligați să prezinte un act de identitate la achiziția lor, dar vă aduc aminte că o lege similară a picat la Curtea Constituțională în 2014, din cauza prevederilor care nu garantau că datele obținute sunt ținute în siguranță. Este nevoie să fie puse în acord textele din decizia Curții cu normele legii, și trebuie precizat foarte clar cine va prelucra aceste date cu caracter personal, pentru ca judecătorii CCR să nu mai fie nevoiți să dea verdictul ca în precedenta lege. Printre statele europene în care utilizatorii sunt obligați să prezinte un act de identitate la cumpărarea unei cartele preplătite se numără Germania, Franța, Belgia, Grecia, Spania, Italia, Danemarca, Letonia, Bulgaria, Slovacia și Ungaria. Și reamintesc că în unele dintre aceste state au avut loc atentate. Dar există și numeroase state unde legea nu impune obligația identificării utilizatorilor de cartele preplătite la cumpărare, de exemplu Irlanda, Marea Britanie, Austria, Polonia, Estonia, Portugalia, Cehia sau Luxemburg, fapt menționat și în motivarea CCR, astfel: "Dintre statele europene care au reglementat obligația identificării utilizatorilor de cartele preplătite (doar șase) și au susținut opțiunea adoptării de măsuri la nivelul UE pentru înregistrarea obligatorie a identității utilizatorilor de servicii preplătite, însă Comisia Europeană a constatat că eficacitatea acestor măsuri naționale nu a fost dovedită, astfel că, în general, Comisia nu a fost convinsă de necesitatea de a acționa în acest domeniu la nivelul Uniunii Europene. În acest context, repet că acum trebuie să punem de acord decizia Curții cu textul legii în cazul cartelelor PrePay. De asemenea, și Legea securității cibernetice este foarte importantă, în contextul evoluției exponențiale a internetului și a utilizării lui nu numai în scopuri educative, cum a fost el gândit inițial, ci și în acțiuni teroriste. La ora actuală, pe "autostrăzile" de comunicare ale Internetului, ne trebuie o lege care să poată supraveghea circulația informațiilor și respectarea regulilor și a legislației în vigoare. La fel ca în viata reală, unde trebuie să respectăm niște reguli, fie de circulație, de comunicare, de respect între noi, același lucru trebuie făcut și în viața virtuală a Internetului. Fac apel către toți parlamentarii, către toate partidele politice din Parlament ca împreună să reușim adoptarea cât mai urgentă a legilor privind combaterea terorismului, a cartelelor PrePay și a securității cibernetice, toate acestea pentru siguranța cetățeanului și siguranța României. Suntem în momentul în care în întreaga Europă balanța înclină în favoarea garantării securității persoanei. Chiar și așa, nu putem abdica pentru niciun moment de la principiul inviolabilității drepturilor și libertăților individuale, care constituie fundamentul societății noastre democratice. Așadar, avem responsabilitatea de a avea această dezbatere, în mod matur, pentru a găsi echilibrul între garantarea drepturilor și libertăților și inclusiv garantarea siguranței persoanei. Mircea Cazan, deputat de Mărginimea Sibiului și Valea Secașelor. Mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Doamna Rodica Nassar: Dau cuvântul în continuare domnului deputat Valerian Vreme.
|
|
|
|
|
|
Domnul Valerian Vreme: Mulțumesc, doamna președinte. Stimată doamnă președinte, Doamnelor și domnilor deputați, "Administrația publică a statului român: punct și de la capăt" Deși poate nu realizăm încă, sunt convins că ziua de 11 aprilie 2016 va reprezenta un punct de inflexiune în tot ce numim astăzi organizarea administrației statului român. Dincolo de frânturile de mesaj și acțiuni care au părut interesante presei, premierul Dacian Cioloș a schițat, prin discursul susținut luni în fața camerelor reunite ale Parlamentului, o strategie unitară, care ar putea reprezenta piatra de temelie a unei reforme a administrației publice, de data asta eficientă: definirea funcției publice; modernizarea și reformarea administrației publice centrale și, nu în ultimul rând, administrația publică locală sunt cele trei direcții de acțiune pe care reforma le are în vedere. Sunt inginer de profesie și, pe cale de consecință, apreciez și încurajez modelele bazate pe informatizare. Este o schimbare de paradigmă care s-ar putea să nu fie înțeleasă pe deplin astăzi. Guvernul însă a dat dovadă de curaj și și-a asumat acest risc. Folosirea instrumentelor moderne de conducere a societății, în linie dreaptă cu modelul societății informaționale, dincolo de toate beneficiile, face un lucru esențial pentru societate: va atrage susținerea tinerilor, a celor ce au produs schimbarea în octombrie - noiembrie 2016. Aceștia au așteptări înalte, pentru că se raportează la modele de succes. Tinerii de azi lucrează în companii multinaționale, au învățat să opereze cu entități informatizate și nu știu decât că eficiența la locul de muncă se traduce în plusvaloare pentru companie, iar meritele sunt răsplătite. Aceeași eficiență la locul de muncă au pretenția să o găsească și atunci când se duc la Primărie, ANAF sau la orice altă instituție a statului. Pe ei, pe acești tineri, îi întâlnești zilnic în București, în special în zona Pipera, loc care a devenit natural capitala IT a Sud-Estului Europei. În realitate, efectul muncii lor este resimțit pe întregul mapamond, în firme, majoritatea transnaționale, ce și-au dezvoltat departamente generoase pentru a servi nevoilor internaționale. Și apropo de instrumente și modele moderne de guvernare, în perioada mandatului meu de ministru al comunicațiilor și societății informaționale, am lansat două platforme informatice, care astăzi funcționează cu succes: una pentru depunerea declarațiilor fiscale online și cea de-a doua, Ghiseul.ro, un sistem pentru plata online a taxelor și impozitelor folosind cardul bancar. Dacă prima aplicație, care se adresează agenților economici, a avut un traseu ascendent, ajutând la modernizarea sistemului de depunere a documentelor fiscale, cealaltă platformă, destinată direct cetățeanului, nu a avut o evoluție suficient de satisfăcătoare. Asta deși din punct de vedere funcțional și-a arătat fiabilitatea, înrolând în sistem primării sau alte entități ce acoperă o populație de peste 6 milioane de locuitori. Aș putea da vina pe neimplicarea din ultimii ani a autorităților. Aș putea invoca interesul față de un sistem creat pentru a ușura viața cetățenilor și activitatea instituțiilor. Dar mă bucur să constat astăzi că niciunul din aceste motive nu mai este valabil. Datorită unor îmbunătățiri esențiale aduse aplicației inițiale, prin implementarea unor proceduri noi de înrolare în sistem a cetățenilor - ei putând astăzi obține toate instrumentele necesare utilizării aplicației pentru a face plata direct de pe pagina de internet Ghiseul.ro, nemaifiind necesară o deplasare la primărie pentru a le obține -, actualul ministru al comunicațiilor și pentru societatea informațională a făcut să crească exponențial numărul utilizatorilor sistemului. Astăzi nu-mi rămâne decât să-i mulțumesc domnului ministru Marius Raul Bostan și echipei sale, pentru că au dat o altă dimensiune platformei pe care am inițiat-o. Consider că măsura este curajoasă și în concordanță cu modul modern de a avea acces într-un astfel de sistem. Implementarea aceluiași model de acțiune curajos și în abordarea reformelor prezentate de premierul Dacian Cioloș în Parlament vor avea, în mod cert, succes și susținători. Dacă toate cele trei direcții prezentate de Premierul Dacian Cioloș își vor găsi locul în realitatea cotidiană, ziua de 11 aprilie 2016 va marca punctul de inflexiune în organizarea administrației statului român. Punct și de la capăt! Deputat Valerian Vreme, Circumscripția electorală nr.4, Colegiul nr.6, Bacău. Mulțumesc, doamnă președinte.
|
|
|
|
|
|
Doamna Rodica Nassar: Mulțumim, domnule deputat.
|
|
|
|
|
|
Am să dau cuvântul în continuare domnului deputat Ovidiu Iane.
|
|
|
|
|
|
Domnul Ovidiu-Cristian Iane: Mulțumesc, doamnă președinte de ședință. Stimați colegi, După săptămâna pe care am avut-o în plenul Camerei și pe la comisii, am ajuns la concluzia că PNL se coace, în portocaliu se preface! Am asistat la un comportament foarte straniu din partea colegilor de la PNL, având în vedere atât votul pentru președintele TVR-ului, cât și cele două voturi legate de niște legi extrem de importante pentru marea populație. Și am să mă refer la modul cum am fost certați de către colegi că nu vrem să votăm o anumită propunere. Păi, atunci de ce mai suntem aici, dacă ar trebui să ascultăm niște ordine de la un partid de opoziție? În opoziție cu PSD-ul, evident! Acum am stat și m-am gândit de unde provine acest lucru și mi-am dat seama că, de fapt, fructul fuziunii dintre PNL și PDL a devenit din mărul galben mărul aproape portocaliu sau, mai bine zis, aș mai face o metaforă, sămânța mărăcinilor lăsați de Băsescu în PDL a invadat câmpul de gălbenele al PNL-ului, pentru că altfel nu se explică de ce constatăm că atât pe la emisiuni de televiziune, atât din punct de vedere al candidaților, atât din punct de vedere al celor care ies foarte mult în față, în fața PNL-ului, sunt de sorginte PDL. Și acum să revenim la ce s-a întâmplat cu legea care trebuia să corecteze o nedreptate făcută în legea pensiilor. S-a întâmplat următorul lucru: sintagma "dreptate până la capăt", asumată de Partidul Național Liberal în 2012, nu a mai fost acceptată și s-a mers, se pare, pe modul de judecată al PDL-ului care era obișnuit să taie, și nu să dea oamenilor absolut nimic. Revenind acum la comportamentul acesta, vreau să vă spun că pe undeva mă simt dezamăgit pentru că în loc să asistăm la o corectă reprezentare a valorilor liberale, asistăm pe zi ce trece la o... zic eu, transformare din ce în ce mai acută a PNL-ului în fostul PDL. Și tare îmi este teamă că combinând cumva, nu știu, galbenul cu portocaliul sau chiar cu violetul, o să rămână, de fapt, o culoare nemaiîntâlnită pe scena politică românească, atât sub aspectul ideologiei, cât și sub aspectul practicilor și modului de a face politică. Sunt de acord că câteodată în politică poți să fii și ipocrit. Să spui una și să faci alta. Dar, să fii permanent ipocrit în politică mi se pare deja că nu mai reprezinți interesele cetățeanului, mai ales în Parlamentul României. Și asta spun pentru că referitor la legea în cauză și referitor și la o altă lege care viza aleșii locali, în speță, primarii, viceprimarii, președinții de consiliu județean și vicepreședinții de consiliu județean, PNL își făcuse următorul calcul: hai să facem cumva să votăm împotrivă și legea să treacă. Dar, iată că, fiind o lege organică și calculul fiind un pic greșit, și mă refer la aritmetica voturilor, acest comportament ipocrit până la urmă nu le-a ieșit. Și legea a picat. Sunt curios acum ce vor spune colegii noștri de la PNL - PDL în teritoriu primarilor lor, viceprimarilor și celor care îi reprezintă la consiliile județene, pentru că, așa cum știm, tertipul legat de decizia Curții Constituționale era unul doar de echivoc, și anume de a găsi motivul de a spune că ei vor dar, de fapt, nu pot. Dintr-o dată s-a trezit din nou acel raționament ipocrit în sensul că: de ce să votăm o lege, dacă oricum nu se poate aplica, uitând să spună că, de fapt, interesul lor era să se voteze legea și apoi să arunce în cârca PSD-ului toată încărcătura politică despre cum nu se face politică. Rămâne să vedem în perioada următoare, pentru că asistăm acum la o campanie care vizează în mod special alegeri importante pentru cetățeni, și anume alegerile locale, rămâne să vedem în ce culoare și în ce animal politic se va transforma vechiul PNL. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Doamna Rodica Nassar: Vă mulțumim și noi.
|
|
|
|
|
|
Am să dau cuvântul în continuare doamnei deputat Carmen Hărău. Aveți cuvântul, doamnă deputat.
|
|
|
|
|
|
Doamna Eleonora-Carmen Hărău: Mulțumesc frumos, doamnă președinte. Stimați colegi, Preocuparea parlamentarilor din Comisia pentru buget, finanțe și bănci a cuprins în această săptămână și analiza în legătură cu offshore-urile. Știți bine că problema Panama Papers a inflamat mediile financiare și politice internaționale și aceste scurgeri de informații par să ne implice și pe noi, pe români. Specificul acestor zone, al zonelor offshore, este acela a opacității fluxurilor financiare și a depozitelor de bani în locuri în care nu se știe cum acești bani ajung și mai cu seamă nu se știe cum acești bani sunt cheltuiți. Suspiciunea vine din două direcții: în offshore ajung de foarte multe ori banii rezultați din corupție, iar partenerii offshore sau firmele înregistrate offshore au mare potențial de a fi evazioniste sau de a favoriza evaziunea fiscală a unor companii din restul lumii. Acest lucru face ca preocuparea pentru protecția financiară, pentru protecția banilor unei națiuni să fie extraordinar de stringentă în fiecare dintre țările Uniunii Europene și nu numai. Americanii au găsit o soluție pentru această problemă. Ei impozitează cu 30% aprioric toate tranzacțiile efectuate cu ceea ce ei numesc zone necooperante din punctul de vedere al transparenței banilor, deci necooperante din punctul de vedere al raportărilor cerute de structurile fiscale americane. La nivel european, lucrurile par a fi încă insuficient reglementate, iar România face parte din acest sistem, iar noi, parlamentarii din Comisia de buget, finanțe, audiindu-i pe președintele ANAF și pe președintele Oficiului Național de Combatere a Spălării Banilor, ne-am lămurit de lucrul acesta în această săptămână. Aceste două instituții, așa cum a rezultat din discuțiile din Comisia de buget, finanțe, nu cooperează. În condițiile în care o țară întreagă s-a topit preschimbând în lichiditate fabrici și uzine transformate în mormane de fier vechi și trimise la export buștean, în general materie primă, președintele Oficiului Național de Combatere a Spălării Banilor vorbește de fluxul de zeci de milioane de euro. Atenție! Doar zeci de milioane de euro pe relația Panama. Nu există în momentul acesta în România o evidență a tranzacțiilor efectuate în offshore-uri. Stimați colegi, Este vorba de un fenomen care este nociv din multe puncte de vedere. Lăcomia oamenilor puternici ai lumii, politicieni și oameni de afaceri deopotrivă, care uită că îndemnul aproape oricărei religii din lumea asta este acela de a face cât mai mult bine în jurul tău și mai uită că dincolo de moarte nu duc nimic cu ei, fac ca aceste locuri să fie insule în care și prin care se pot derula finanțările lucrurilor deosebit de rele și de nocive din lumea asta. Terorismul face parte dintre ele. Punctul meu de vedere, de reprezentant al poporului român este acela că în condițiile în care nu suntem în poziția de a putea eradica acest fenomen, noi, românii - se vede treaba că n-o fac superputerile economice ale lumii - va trebui să ne preocupăm foarte, foarte serios de impozitarea banilor acestora, astfel încât locul în care ei s-au produs să beneficieze de rezultate de pe urma acestor bani. Deci la nivelul Partidului Național Liberal sunt încă, sunt deja inițiative legislative care pretind impozitarea, suplimentarea acestor bani. Am fost surprinsă să constat și nu mă așteptam, vă rog să mă credeți, la lucrul acesta, la o anumită vehemență în cercul politic, în Grupul politic al PSD, în legătură cu intenția noastră, intenția liberală de a supraimpozita tranzacțiile din offshore. Colegii de la PSD - mi s-a întâmplat chiar în studioul unei televiziuni centrale - acuză liberalii că nu impozitează suplimentar. Ba da, stimați colegi din PSD! Liberalii trebuie să impoziteze suplimentar evaziunea fiscală și mai ales trebuie să se preocupe ca granița între evaziunea fiscală și optimizarea fiscală, cu alte cuvinte, abilitatea de a folosi legislația în sensul de a plăti impozite mici, să nu provoace daune materiale poporului român, că de aceea suntem aici. Apelez, așadar, la dumneavoastră, să ne aplecăm împreună asupra acestui fenomen și să protejăm banii națiunii române. Sunt Carmen Hărău, deputat liberal de Hunedoara. Vă mulțumesc frumos.
|
|
|
|
|
|
Doamna Rodica Nassar: Vă mulțumim și noi, doamnă deputat.
|
|
|
|
|
|
Am să dau cuvântul în continuare domnului deputat Aurelian Mihai. Aveți cuvântul, domnule deputat.
|
|
|
|
|
|
Domnul Aurelian Mihai: Bună dimineața! Mulțumesc, doamnă președinte de ședință. Stimați colegi, Sunt trei subiecte pe care aș dori să le abordez astăzi începând cu vestea care vine din nordul Europei, din Norvegia. Norvegia, pentru că, așa cum știm cu toții, avem un caz destul de...nu un caz, 11 cazuri destul de importante, mediatizate, o parte dintre ele cu privire la situația familiilor de români. O să mă refer la această ultimă mișcare pe care Biserica Protestantă din Norvegia, care are în acest stat peste 70% din enoriași, cu privire la numărul total al populației norvegiene. De ce spun acest lucru? Dacă în 2009 statul norvegian adoptase în materie legislativă modificarea cu privire la posibilitatea familiilor să fie într-adevăr constituite dintr-un bărbat și un bărbat, dintr-o femeie și o femeie, depășind sfera tradiționalismului și a conservatorismului, cu siguranță, ultima modificare pe plan spiritual, prin care biserica protestantă, cu o majoritate covârșitoare a voturilor, merge în aceeași linie, aceea a "legalizării", să spunem, a căsătoriilor prin biserică, între persoane de același sex, credeți-mă, dacă aș fi familia Bodnariu un an sau alte familii de români, și nu doar de români, care trec prin ceea ce trec, situație creată de Barnevernet, ai căror copii sunt luați de lângă părinți aproape cu forța, cu forța în multe din cazuri, n-aș fi deloc liniștit. De ce spun asta? Pentru că în cazul familiei Bodnariu, așa cum știm cu toții, cei cinci copii, mai puțin ultimul, cel mic, care s-a întors la părinți, sau se întoarce, procedura fiind deja asumată public și juridic, cred eu că situația, dat fiind că dumnealor sunt o familie creștină, nu este deloc una îmbucurătoare. Nu știm ce se petrece în Norvegia, fiecare stat are libertatea, potrivit constituției și prin tratatele internaționale la care România este parte, să respecte legislația acelui stat. Dar, credeți-mă, nu este o situație deloc comodă pentru nimeni: nici pentru noi care înțelegem prin ceea ce trece, situația prin care trece familia Bodnariu, și cu atât mai puțin pentru părinți. Lăsăm Norvegia. Legea dării în plată. Pentru că se tot discută intens și cred eu că ceva care este greu de înțeles și pentru mine ca tânăr politician, născut în aceeași țară, trăind printre străini 11 ani, este greu de înțeles care a fost acest parcurs și cum s-a ajuns la un regres al situației din punct de vedere financiar și al proprietăților în România. De ce spun acest lucru? Era necesară o lege a dării în plată, dat fiind faptul că mulți dintre cetățeni nu mai pot să-și asume creditele bancare pe care le-au făcut pentru a avea locuință, apartamente, case etc. Și, bineînțeles, Camera Deputaților... nu este nepăsătoare. Mai avem câteva zile până la promulgare. Dar, în 1989, când aveam 14 ani la revoluție, să spunem, și mulți dintre cunoscuții, chiar și de acum, și părinții și vecinii, cred eu că noi ne asumăm cu toții o situație pe care o cunoaștem, în care peste 90% din populația țării era proprietară. Cum s-a ajuns în 26 de ani ca în această situație în care avem foarte mulți români plecați în afară, peste 20% din populație, și mulți dintre cei care... și tineri fiind, încearcă să-și achiziționeze o locuință, cum s-a ajuns de la o situație în care statul comunist, cu păcatele sale, a fost capabil să ofere aproape fiecărei familii șansa de a avea o proprietate, o șansă ușoară, aș putea s-o numesc, oportunitate pe care o avea orice cetățean al României, de a avea dreptul la muncă și locuință, un loc de muncă și o casă, fără a depune foarte, foarte mari eforturi, cum s-a ajuns ca în capitalism, să spunem, în secolul XXI, în 2016, majoritatea populației să fie subjugată în ceea ce privește drumul acesta anevoios de la bancă, de la creditor, la a-și îndeplini visul? Rămâne să reflectăm cu toții. Dar este trist, și o spun ca tânăr, dar și ca politician, să faci parte dintr-o clasă politică care nu și-a făcut temele. Poporul nu uită și nu este orb și cu siguranță la alegerile din acest an își va aminti de toate aceste situații neplăcute, pentru că noi avem un rol mult mai mare decât acela pe care ni l-am asumat și pe care-l considerăm deosebit în viața politică. Trebuie să facem mult mai mult pentru ca nivelul de trai al cetățeanului să fie îmbunătățit, trebuie să facem și imposibilul ca fiecare cetățean al României, o țară destul de bogată, plină de resurse, să aibă un loc de muncă, iar veniturile pe care orice cetățean, prin locul de muncă la care-și exercită activitatea, trebuie să fie de o anumită calitate, astfel încât să nu mai avem astfel de derapaje financiare, și orice familie să-și poată asuma, la nivel de creditare, în mod oneros și lipsit de parțial de griji, dar cu toată răspunderea, achiziționarea unei locuințe. A trebuit să avem această lege a dării în plată. Este normal ca situația să fie extinsă, pentru că toate aceste necazuri trebuiau oarecum îndepărtate, iar cetățenii care se aflau în impas au acum acest instrument - bine, după promulgare - de a pute apela chiar și juridic la ameliorarea situației familiilor. Ultimul punct. Am să fac un scurt rezumat al unei scurte fraze al audierilor viitorului ambasador. Am vorbit în cadrul ședinței Comisiilor de politică externă reunite și cu viitorul însărcinat al șefiei misiunii diplomatice din Londra, domnul Mihalache, căruia i-am adresat, pentru a cunoaște pe deplin situația, ceea ce românii din Marea Britanie ne transmit de ani de zile. Începând de la campania din 2013, "Go Home", începând de la campaniile derulate în presă, atacând comunitatea românească prin Daily Mail, Daily Express, cred eu că situația este una destul de gravă, românii au nevoie de mult mai mult sprijin din partea misiunii diplomatice și chiar a statului român, iar o campanie în forță pentru îmbunătățirea imaginii și a României, dar și pentru punctarea situațiilor pozitive prin care numeroși cetățeni, zeci, sute de mii - că sunt peste 200 de mii de români în Marea Britanie, trebuie să fie sensibilizate toate aceste puncte pozitive în media britanică - cred că se impune. Așadar, voi trimite și viitorului ambasador pentru Marea Britanie și celui din Spania, căruia nu am uitat să-i menționez faptul că are oportunitate, pășește cu dreptul în Spania, privind prezența unui primar român, Aurel Truță, în Paramo de Boedo din Palencia. Dar trebuie să țină cont și de cazul Iatan, al tânărului Cătălin Iatan care este imobilizat la pat de patru ani... După trei ani și ceva, aproape patru, de starea sănătății precare, după accidentul suferit, familia, mama Tudorița Iatan, încă luptă în justiție pentru ca drepturile copilului să fie recunoscute și să fie într-adevăr asumate de către cei vinovați. Și noi facem tot posibilul pentru a-i fi aproape. Nu am uitat să aduc în atenția viitorului ambasador al Spaniei și oportunitatea înființării celor trei consulate din Santiago de Compostela și în Insulele Canare, Las Palmas de Gran Canaria, Insulele Baleare în Palma de Mallorca, nici faptul că este deja cunoscută activitatea misiunii diplomatice prin folosirea consulatelor itinerante care trebuie să fie mult mai active. Și, ca oportunitate, de asemenea, tot punctez și repet, mutarea sediului consular din Almeria Roquetas de Mar, unde sunt mult mai mulți români și ridicarea de la rangul de viceconsulat la consulat. Sunt foarte multe situații, chiar și încercarea de a obține dublă cetățenie pentru cetățenii români, pentru că statul portughez a reușit acest lucru în raport cu statul spaniol. Dar cred eu că atunci când trimitem oamenii la post, cred că trebuie să facem tot posibilul ca stat, și chiar aici, în Parlament, să mai votăm și anumite amendamente pentru majorarea bugetului Ministerului Afacerilor Externe, pentru ca misiunile noastre diplomatice și consulare să facă față fluxului de cetățeni și solicitărilor acestora. Dacă trimitem oameni pregătiți departe de casă și nu-i sprijinim din punct de vedere financiar, credeți-mă, le îngreunăm cu mult mai mult situația decât își imaginează. Va trebui să facem corp comun, Parlamentul să adopte legi și măsuri legislative care să sprijine activitatea acestor misiuni diplomatice pe care le avem departe de casă, departe de țară, și cred eu că în secolul XXI statul român nu-și mai permite să aibă consulate echipate modest sau consulate, cum este cel de la Cernăuți, în care încă cetățenii români sunt nevoiți să coboare la subsol pentru a face demersurile necesare pentru procurarea actelor și gestionarea tuturor acelor documente de care au nevoie în fața unei echipe care dă aproape totul pentru a mulțumi cetățenii care se adresează consulatului din Cernăuți, a unei doamne consul general care este prezentă zi și noapte alături de ei și a unei misiuni consulare care, particular spunem, pentru că a fost teritoriu românesc, trebuie să aibă onoarea să-și desfășoare activitatea la standarde civilizate, mult mai avansată decât în prezent, într-o locație cu totul și cu totul echipată modern, potrivit standardelor internaționale. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Doamna Rodica Nassar: Mulțumim, domnule deputat.
|
|
|
|
|
|
Dau cuvântul domnului deputat Amet Varol. Aveți cuvântul, domnule deputat.
|
|
|
|
|
|
Domnul Varol Amet: Mulțumesc, doamnă președinte de ședință. Declarația mea politică de astăzi se intitulează "Laboratorul de radioterapie a Spitalului Județean Constanța se confruntă cu o criză fără precedent". După cum se vehiculează în ultima perioadă, bolnavii de cancer din județul Constanța se află în incapacitatea de a-și mai putea continua tratamentele, ca urmare a scoaterii din uz a singurei aparaturi de radioterapie din județ. Prin această măsură drastică, celor peste 800 de bolnavi li se reduc șansele de vindecare și supraviețuire, amplificând starea problemei în care se regăsesc în momentul actual. Una dintre alternativele propuse de către Ministerul Sănătății, ca soluție temporară pentru această situație, este transferarea bolnavilor care au nevoie urgentă de radioterapie la Institutul de Oncologie Fundeni, din capitală, pentru a-și continua tratamentul, cheltuielile de transport fiind suportate de Spitalul Județean Constanța. Situația este cu atât mai gravă din perspectiva faptului că, până în acest moment, nu există o rezoluție clară despre modul în care lucrurile se vor desfășura pentru pacienții din județul Constanța. Propunerile făcute sunt gândite pe un termen scurt si nu reușesc să acopere necesitatea existentă. Deși începând din anul 2013 s-au făcut multiple adrese către Ministerul Sănătății, tocmai pentru a evidenția gravitatea problemei cu care Spitalul Județean Constanța se va confrunta, dacă aparatura nu va fi schimbată la timp, răspunsul a fost mereu unul negativ, fiind adusă în prim plan lipsa fondurilor. În situația Spitalului Județean Constanța se află si alte spitale din țară, aceasta reprezentând o problemă serioasă care necesită intervenția urgentă a Ministerului Sănătății pentru remedierea deficiențelor din sectorul oncologic. Doresc pe această cale să fac un apel către Ministerul Sănătății pentru a înțelege impactul pe care închiderea laboratorului de radioterapie îl are asupra comunității din Constanța și, totodată, pentru a trata cu prioritate rezolvarea acestei probleme. Vă mulțumesc. Deputat Amet Varol.
|
|
|
|
|
|
Doamna Rodica Nassar: Mulțumim și noi.
|
|
|
|
|
|
Dau cuvântul domnului Mihai Deaconu. Aveți cuvântul, domnule deputat.
|
|
|
|
|
|
Domnul Mihai Deaconu: Mulțumesc, doamnă președinte. Declarația mea politică de astăzi se intitulează "Pacienții nu mai au încredere în spitalele de provincie". Stimați colegi, Tema declarației mele de astăzi reflectă o problemă cunoscută de mulți ani, pentru a cărei soluționare nu se găsesc niciodată fonduri suficiente, nici pentru construcția unor spitale regionale, nici pentru modernizarea spitalelor județene, nici pentru aducerea de medici buni în spitalele din provincie. Oricum ne-am raporta la această problemă, concluzia este clară: pacientul are de suferit. Motivul alegerii acestei teme pentru astăzi pleacă de la un fapt regretabil, întâmplat săptămâna trecută în Spitalul Municipal din Curtea de Argeș, moartea unei doamne, în spitalul pe care l-a construit, inginer constructor fiind, pentru care familia acesteia acuză cadrele medicale de neglijență, indiferență și incompetență. Numai că acesta nu este primul caz de deces de acest fel întâmplat în acest spital. Și, deși de fiecare dată s-au cerut vinovați și s-au făcut anchete interne, în final nu a fost nimeni sancționat pentru moartea pacienților, iar mai multe dezvăluiri despre condițiile petrecerii tragicelor evenimente am aflat din partea anchetelor jurnalistice locale, așa cum aflăm și în cadrul jurnalelor tv despre cazuri din diverse zone ale țării. Asta îmi întărește convingerea că sistemul de sănătate românesc este atât de bolnav, încât necesită o resetare pentru a mai avea șanse la recuperarea pacientului. Peste tot în orașele de provincie, cu mici excepții, avem de-a face cu lipsă de personal calificat, lipsă de medici în anumite specialități, sau aceștia sunt doar pe hârtie, căci de fapt își fac rezidențiate în centre medicale precum Cluj-Napoca, București, Craiova, Târgu Mureș, iar pacienții sunt nevoiți să stea internați în clădiri insalubre, predispuși la alte îmbolnăviri, neglijați de cei care ar trebui să le poarte grija însănătoșirii, plătind din buzunar medicamentele recomandate, ca și cum contribuția la asigurarea de sănătate nu are nicio importanță. Iar în această situație sunt milioane de pacienți care nu își permit luxul de a se prezenta la spitale și medici recunoscuți din marile orașe ale României, și, cu toate acestea, trebuie să se înțeleagă clar că ei nu sunt pacienți de mâna a doua și trebuie să beneficieze de aceeași șansă la viață! Vă mulțumesc. Deputat Mihai Deaconu, Colegiul nr.3, Circumscripția nr.3, Argeș.
|
|
|
|
|
|
Doamna Rodica Nassar: Mulțumim, domnule deputat.
|
|
|
|
|
|
Dau cuvântul domnului deputat Radu Zlati. Aveți cuvântul, domnule deputat.
|
|
|
|
|
|
Domnul Radu Zlati: Vă mulțumesc, doamna președinte de ședință. Față de rușinea proiectului de salarizare unitară aș dori să mă poziționez eu astăzi, spunând că, după cum știm, Guvernul tehnocrat condus de domnul Dacian Cioloș a retras ieri proiectul Ordonanței de urgență privitor la salarizarea unitară în sistemul bugetar. Salut această decizie, dar nu din cauză că domnii tehnocrați au descoperit, brusc, cum că nu există resurse financiare pentru aplicarea unei noi legi a salarizării. Și, în contextul acesta, mi se pare cu totul ciudată afirmația purtătorului de cuvânt al Guvernului, conform căreia acesta, Guvernul, nu este autorul bugetului, ci doar administratorul. Dimpotrivă, îmi aduc aminte că în decembrie 2015 am votat un buget al cărui autor sau autor asumat a fost exact acest guvern, care pur și simplu ar fi trebuit să decline sarcina alcătuirii unei noi legi a salarizării, dacă știa că nu are resursele necesare implementării ei. Altul este însă motivul principal pentru care salut decizia retragerii ordonanței de urgență, și anume, acest motiv este faptul că, în ceea ce privește salariile cadrelor didactice din învățământul preuniversitar, proiectul era doar o imensă batjocură, ducând nu la mărirea veniturilor acestei categorii socioprofesionale, care oricum nici azi nu se bucură de o recunoaștere pe măsura importanței ei, ci chiar, în anumite cazuri, la reducerea veniturilor. Mi se pare astfel inacceptabil că Guvernul tehnocrat, condus de domnul Dacian Cioloș, a reușit performanța ca învățătorul sau educatoarea la început de carieră să fie salarizați cu salariul minim pe economie, ca aceia care pun pentru prima dată în mâna unui viitor cetățean al țării instrumentul de scris, să aibă salariul egal cu personalul de întreținere și curățenie a toaletelor din aceeași școală. Dacă atât a putut ministrul finanțelor publice, dacă asta a dorit ministrul muncii și asta a acceptat ministrul educației, atunci cu toții se pot lua de mână și să ceară iertare învățătoarelor care i-au învățat pe acești tehnocrați abecedarul. Poate acele doamne, dacă mai trăiesc, cu răbdarea și bunătatea încarnate, îi vor ierta. Celelalte cadre didactice, mă tem însă că nu. Deputat PNL de Cluj, Radu Zlati.
|
|
|
|
|
|
Doamna Rodica Nassar: Mulțumim, domnule deputat. Declar închisă ședința noastră de astăzi.
|
|
|
|
|
|
Ședința s-a încheiat la ora 9,45.
|
|
|
|
|
|
 |
|
|