 |
 |
 |
|
|
|
Ședința Camerei Deputaților din 4 mai 2016
|
|
|
|
Ședința a început la ora 8,35. Lucrările ședinței au fost conduse în prima parte de doamna deputat Rodica Nassar, vicepreședinte al Camerei Deputaților. Partea a doua a ședinței a fost condusă de domnul deputat Valeriu Ștefan Zgonea, președintele Camerei Deputaților, asistat de domnii deputați Ion-Marcel Ciolacu și Laurențiu Chirvăsuță, secretari ai Camerei Deputaților.
|
|
|
|
|
|
Doamna Rodica Nassar: Bună dimineața! Deschid ședința noastră de astăzi, consacrată declarațiilor politice și intervențiilor și, pentru început, am să-i dau cuvântul domnului deputat Aurelian Mihai. Aveți cuvântul, domnule deputat.
|
|
|
|
|
|
Domnul Aurelian Mihai: Bună dimineața! Doamnă președinte, stimați colegi, Hristos a înviat! Peste 48 de ore este programată începerea campaniei electorale pentru alegerile locale, care vor avea loc în data de 5 iunie, aici, în România. Și astăzi, evident, toată clasa politică așteaptă verdictul Curții Constituționale cu privire la alegerile care se vor desfășura fie din două tururi, fie dintr-un singur tur de scrutin. Ceea ce doresc să transmit astăzi - și profit de prezența pe care o am aici, la pupitrul Camerei Deputaților - este legat de modul cum primarii din România înțeleg să-și pună în aplicare strategiile, acolo unde presupun că există strategii gândite în folosul comunității. Unsprezece ani trăiți în străinătate, ca român, ca mulți alți români, ca milioane de români, am văzut, mai ales în Spania, o mulțime de primari - spanioli, evident - care, în primul și în primul rând în beneficiul comunității au strategii care țintesc crearea de locuri de muncă, o situație foarte rar întâlnită, din păcate, în România. Și poate, din acest punct de vedere, ar trebui să ne întrebăm de ce, până în momentul de față, numai în exercițiul de atragere a fondurilor europene în perioada 2007-2014, noi, ca stat, am reușit să avem doar 58% fonduri atrase din banii pe care-i oferă Uniunea Europeană. Ceea ce nemulțumește în mare măsură populația României, dar, evident, și instituțiile care ar trebui să fie mult mai active și în acest segment, al absorbției fondurilor europene, evident, lasă urmări, pentru că acolo unde ar fi trebuit să se creeze locuri de muncă, nu avem. Cred că principala problemă a societății românești, în ansamblu, este aceasta, legată de asigurarea zilei de mâine pentru fiecare cetățean. Dacă un primar - și sunt mulți, vă spun, marea majoritate din Uniunea Europeană -, atunci când își câștigă mandatul în fața cetățenilor, pentru asta mergem și le cerem votul, atunci o face având în vedere o strategie care are ca prioritate crearea de locuri de muncă. Și tot o spun. De ce? Pentru că este simplu. Astăzi, ca stat european, România are oportunități deosebite față de anii anteriori, când ne aflam în perioada de preaderare sau la începutul anilor 90, după Revoluție. Nu înțeleg de ce, până în momentul de față, există atâtea cazuri de înfrățiri între localități din România și localități din colegiul pe care-l reprezint aici, Europa de Vest, înfrățiri care nu conduc la nimic altceva mai mult decât perioada de început de înfrățire, acele spectacole organizate sau vizite și de o parte și de cealaltă, iar totul se consumă la acest nivel, neducându-se la capăt, practic, o strategie tocmai pentru crearea acestor locuri de muncă. Eu cred că, în momentul în care, ca politicieni, ne afișăm în fața cetățenilor, cerându-le votul, ar trebui să venim și cu argumente convingătoare, dincolo de tot ceea ce înseamnă declarația politică și linia partidului pe care o reprezentăm fiecare și într-adevăr să ne gândim că marea oportunitate, atunci când dorim să facem administrație locală, este aceasta, asigurarea zilei de mâine a cetățeanului. Cum altfel putem să asigurăm ziua de mâine a fiecărui om care se naște în România, o țară în care fiecare copil ar trebui să vină cu o pâine sub braț, pentru că este o țară bogată, o țară cu o grămadă de resurse care ar trebui să asigure viitorul acestei națiuni și bunăstarea fiecărui individ care se numește român și care are această cetățenie, și mai ales a celor noi, care vin din ce în ce mai mult în țara noastră, cum și noi am fost emigranți. Cred eu că, până în momentul în care, la nivelul administrației locale, primarii, consiliile locale nu-și propun ca acest segment să fie neabandonat, așa cum este acum, să fie atacat din punct de vedere administrativ și politic, pentru a produce efecte, lucrurile în România nu se vor modifica simțitor, iar dumnealor, în calitatea pe care o au, trebuie să reprezinte și cetățenii, dar trebuie să vegheze în primul și în primul rând la asigurarea acestei bunăstări și la ziua de mâine. Vă mulțumesc. Deputat Aurelian Mihai, diaspora.
|
|
|
|
|
|
Doamna Rodica Nassar: Vă mulțumim și noi, domnule deputat.
|
|
|
|
|
|
Are cuvântul, în continuare, domnul deputat Gheorghe Costin.
|
|
|
|
|
|
Domnul Gheorghe Costin: Declarație politică: "Toleranță zero față de ineficiența ministrului transporturilor și a directorului CNADNR în gestionarea lucrărilor pe DN 76 Oradea-Deva și în privința centurii ocolitoare Ștei-Beiuș". Doamnă președinte de ședință, Stimați colegi, Declarația mea politică de azi este un ultimatum dat actualului ministru al transporturilor și conducerii CNADNR, principalii responsabili pentru faptul că una dintre cele mai importante artere rutiere de transport din țară, DN 76 Oradea-Deva, este în continuare nefinalizată. În momentul de față, blocajul este total pe două dintre cele șase loturi aflate în construcție, și anume tronsoanele Vârfuri-Ștei, Ștei-Beiuș, unde lucrările de modernizare trenează de prea mult timp. Am adus această situație dezastruoasă în atenția oficialilor din minister și din CNADNR în nenumărate rânduri, atât prin intermediul întrebărilor parlamentare, cât și în cadrul dezbaterilor din Comisia pentru transporturi și infrastructură, cu ocazia adoptării bugetului pentru anul 2016. Recent, am prezentat situația direct ministrul transporturilor, Dan Marian Costescu, și directorului CNADNR, Cătălin Homor, în speranța că voi primi răspunsuri argumentate și o asumare fermă în privința finalizării acestor lucrări. Mă așteptam la mai mult profesionalism și implicare, dar am constatat cu dezamăgire că lucrurile nu se mișcă deloc în direcția bună. Istoricul acestui DN 76 este tumultuos. După ani în care nu s-au alocat fonduri pentru lucrări, s-a intrat într-o nouă etapă, aceea a includerii sale în Masterplanul general de transport. Apoi, a fost scos din varianta finală a acestui document și s-a produs fazarea lui. Niciuna dintre variante nu a fost câștigătoare. Astfel, din ultimul răspuns primit în data de 30 martie a.c., sub semnătura ministrului Dan Marian Costescu, am aflat că stadiul fizic de execuție a lucrărilor pe cele șase loturi este situat între 47% pe tronsonul Vârfuri-Ștei, urmat de un stadiu de 51% pentru tronsonul Ștei-Beiuș și 90% pe tronsonul Brad-Ionești, deși, conform contractului, întreg proiectul trebuia finalizat încă din anul 2013. Bilanțul este unul nesatisfăcător și el demonstrează slaba capacitate a instituțiilor responsabile ale statului să dezvolte și să finalizeze lucrările de infrastructură în termenul stabilit. Toleranța trebuie să fie zero în fața acestei contraperformanțe a oficialilor din Ministerul Transporturilor și ai CNADNR. De aceea, le solicit în mod public celor responsabili să se mobilizeze, iar într-un termen de maximum o lună să ia măsurile necesare pentru deblocarea lucrărilor pe cele două loturi din DN 76. În lipsa acestei mobilizări, riscăm ca acest drum, de importanță strategică pentru zona de vest a țării, să rămână un șantier permanent, iar astfel banii publici alocați acestui proiect major de infrastructură să fie risipiți în mod iresponsabil și ineficient. Totodată, readuc în atenția ministrului o altă problemă nerezolvată, aceea a centurii de ocolire Ștei-Beiuș, pentru care nici până la această oră nu a fost încheiat contractul de execuție, deși lucrarea a fost licitată și adjudecată în anul 2015. Îi solicit pe această cale ministrului să introducă în varianta finală a Masterplanului general de transport acest obiectiv de investiție, document pe care a promis că îl transmite Parlamentului până la finele lunii mai. La finalul acestei luni, dacă lucrările nu vor fi reluate pentru cele două loturi din DN 76, iar centura ocolitoare Ștei-Beiuș nu se va regăsi în lista proiectelor de Masterplan de transport, șeful Executivului, domnul Dacian Cioloș, va trebui să se implice și să dea un verdict, pentru că se impune o analiză serioasă, iar cei responsabili pentru un eventual eșec vor trebui să răspundă. Vă mulțumesc. Deputat de Bihor, Costin Gheorghe.
|
|
|
|
|
|
Doamna Rodica Nassar: Vă mulțumim, domnule deputat.
|
|
|
|
|
|
Are cuvântul în continuare domnul deputat Iacob Pușcaș.
|
|
|
|
|
|
Domnul Iacob Pușcaș: Vă mulțumesc, doamnă președinte. Stimați colegi, Vă aduc și eu vestea Învierii Domnului nostru Iisus Hristos, prin salutul Hristos a înviat! Astăzi voi vorbi despre dezordinea care se pare că s-a instalat în Guvernul României. Încă o dată, se dovedește faptul că unii dintre politicienii din vârful țării, deși trăiesc într-o țară majoritar creștin ortodoxă, deseori, folosindu-se de acest aspect, pentru a-și înfrumuseța imaginea politică publică, nu au nimic în comun nici cu credința, nici cu țara în care s-au născut. Atât în perioada din săptămâna mare, cât și acum, când ne aflăm în săptămâna luminată, nu au reușit să respecte un armistițiu al tăcerii. Și, dacă nu au meditat asupra Învierii Domnului nostru Iisus Hristos, măcar să mediteze la rolul pe care-l au fiecare la bunul mers al țării. Dacă acum puțină vreme, într-o intervenție tot de la tribuna Camerei Deputaților, apăram Guvernul condus de prim-ministrul Dacian Cioloș pentru curajul cu care a înlocuit anumiți miniștri din țară pentru motive întemeiate, astăzi, mă văd nevoit să iau din nou poziție, de această dată însă solicitându-i răspunsul la niște întrebări, făcând totodată și câteva recomandări, eu fiind unul dintre cei care vor ca această țară să meargă din bine spre mai bine. Guvernul, în ultima perioadă, a dat dovadă de slăbiciune, prin demisiile miniștrilor muncii și fondurilor europene, care afectează țara atât pe plan intern, cât și extern. Zilele acestea, o nouă demisie a tulburat liniștea fragilă, instalată după cele două demisii, venind rândul ministrului culturii să facă anunțul, care, mai degrabă, suna a demitere decât a voință sinceră. Precizez faptul că domnul ministru Vlad Alexandrescu a fost audiat de mai multe ori de către Comisia pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă, din care fac parte, pentru a clarifica problemele apărute, ocazii cu care i s-a cerut, din partea unor colegi, demisia, lucru care nu s-a întâmplat. Însă, de această dată, sincer, nu prea văd motivul pentru care a fost înlocuit. Noua propunere pentru fotoliul de ministru al culturii se încadrează în același registru de cârpeală și de lipsă a intenției de reformă, reformă, de altfel, obligatorie în cultură. Mă întreb și vă întreb dacă cineva, care nu a performat într-o instituție publică mai mică, poate să aibă rezultate spectaculoase într-un minister. Dacă nu știați, pe timpul când doamna Corina Șuteu era director la Institutul Cultural Român din New York, risipa banului public a fost caracteristica mandatului Domniei Sale, Curtea de Conturi semnalând faptul că cei din conducere au avut o înțelegere relativă a culturii, activitățile organizate având un impact restrâns. Problema gravă pentru România este faptul că, domnule prim-ministru, nu ați reușit să creați în jurul dumneavoastră un guvern stabil și capabil să facă reforme profunde, așa cum ați promis, cuvântul care caracterizează România la ora actuală fiind instabilitate. Vă rog, domnule prim-ministru, fiți mai rezonabil în ceea ce faceți! Cu toții știm că mandatul Guvernului se apropie de final, dar nu uitați că aveți obligația ca până în ultima clipă să guvernați țara aceasta pentru locuitorii ei, dar și pentru cei care s-au jertfit pentru ca noi să putem să ne numim astăzi români creștin ortodocși. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Doamna Rodica Nassar: Vă mulțumim și noi.
|
|
|
|
|
|
Am să-i dau cuvântul în continuare domnului deputat Virgil Guran. Aveți cuvântul, domnule deputat.
|
|
|
|
|
|
Domnul Virgil Guran: Vă mulțumesc, doamnă președinte. În ultimul timp, scena politică este ocupată de foarte multe scandaluri, de foarte multe discuții. Se spune că așa este normal, înainte de alegeri. Din păcate, nu reușim să intrăm într-o normalitate și eu consider că o normalitate ar însemna să ne gândim cum să facem legile, cum să le așezăm de așa natură încât țara să funcționeze normal și economia românească să se dezvolte. Săptămâna trecută, a existat un subiect foarte important, după părerea mea, dar care a fost trecut ușor cu vederea, inclusiv de presă, pentru că, de regulă, presa urmărește subiectele mai spumoase, cele care atrag privirile românilor. Este vorba despre guvernanța corporativă, este vorba, cu alte cuvinte, în traducere liberă, despre consiliile de administrație ale societăților de stat, acele societăți care, în 26 de ani, au adus multe pierderi, foarte multe pierderi și foarte multe sume neîncasate la bugetul de stat. Am reușit să introduc un amendament cu greu și am rămas surprins că în primul rând s-a opus actualul Guvern, un amendament prin care cei care fac parte din consiliile de administrație sunt analizați după fiecare bilanț, iar în cazul în care nu și-au realizat criteriile de performanță, sunt invalidați și timp de 5 ani de zile nu mai au dreptul să participe la concursuri pentru ocuparea posturilor în consiliul de administrație sau în directoratul unei astfel de întreprinderi. Cred că este un element foarte important în această lege, pentru că, în felul acesta, terminăm cu această clientelă politică. Sunt mulți oameni care au fost apropiați de politicieni și care douăzeci și ceva de ani s-au învârtit prin consilii de administrație, au mers la câte o cafea și au semnat câteva acte, și-au luat indemnizațiile destul de mari - unele ajung și la două mii de euro - fără să-și aducă nicio contribuție la bunul mers al acelei societăți. De fapt, mulți dintre ei nici nu înțelegeau ce face acea societate și ce trebuie să facă acea societate, iar directorii care beneficiau de posibilitatea de a semna contracte importante cu diverși, să spunem, clienți politici, cu diverse firme care reprezentau clientela politică, trăiau foarte, foarte bine, societatea mergea în pierdere, nu-și plătea impozitele, eventual erau sancționați cu 10% din salariu pentru 3 luni, dar nu le păsa, pentru că aveau cu totul alte venituri sau, eventual, erau mutați la altă societate de stat, pe când societățile particulare erau imediat executate, imediat închise dacă nu-și plăteau datoriile sau aveau probleme de genul acesta. Cred eu că, în felul acesta, această lege va pune la punct problema pierderilor, o pierdere acum mai mică, în ultimul an, de vreo 500.000.000, deci o jumătate de miliard de euro, adică mai mică, că erau și două miliarde de euro, în anumite perioade, pierderi la aceste societăți. Dar, dacă am elimina această pierdere și am trece pe profit, pentru că este normal ca o societate de stat care are monopol pe o anumită piață să meargă pe profit, deci dacă am trece pe profit, am rezolva deficitul României, deficitul bugetar al României. Deci am rezolva o mare, mare problemă. Sper să se aplice consecvent, cel puțin eu, atât timp cât voi fi parlamentar, voi urmări ca această lege să se aplice, prin interpelările pe care o să le fac la acele societăți. Și, în felul acesta, cred că s-a făcut un pas mare înainte în reglementarea acestor probleme. Păcat că în România este mai important dacă, nu știu, un politician sau un om public a fost la nu știu ce cumpărături și oamenii sunt foarte interesați de acest lucru, dar, când se face un pas important în a reglementa, a rezolva problemele sociale, economice ale acestei țări, lumea nu este atentă și nu marșează la astfel de evenimente, să le spunem noi. Sperăm să fie cât mai multe și atunci țara va merge bine. Vă mulțumesc. Deputat PNL, Guran Virgil.
|
|
|
|
|
|
Doamna Rodica Nassar: Vă mulțumim și noi.
|
|
|
|
|
|
Dau cuvântul în continuare domnului deputat Sorin-Avram Iacoban. Aveți cuvântul, domnule deputat.
|
|
|
|
|
|
Domnul Sorin-Avram Iacoban: Vă mulțumesc, doamnă președinte. Astăzi, declarația politică despre decizia Curții Constituționale în ceea ce privește Legea alegerilor locale. Dragi colegi, Curtea Constituțională a României se află în Săptămâna Patimilor. Mandatul a trei dintre judecători, printre care se află și președintele Curții, se va încheia în această decadă a lunii mai, nu înainte ca astăzi să se soluționeze o excepție de neconstituționalitate a legislației electorale care guvernează materia Legii autorităților publice locale. Cu alte cuvinte, România se află la numai o decizie a Curții Constituționale de malignizarea haosului juridic. În fond, este vorba de faptul că autorii excepției de neconstituționalitate doresc ca alegerile din luna iunie să se desfășoare în două tururi de scrutin, pentru ca sufragiul electoral să beneficieze de mai multă reprezentativitate. În mod surprinzător, președintele Curții Constituționale s-a antepronunțat în materie, aducând la cunoștința publicului larg faptul că o decizie de neconstituționalitate a dispozițiilor legale atacate poate fi pusă în aplicare datorită faptului că prin ea nu se urmărește restrângerea, ci, dimpotrivă, lărgirea dreptului electoral. Domnule președinte Zegrean, dumneavoastră sunteți un constituționalist convins. Cunoașteți faptul că o astfel de decizie nu se execută din oficiu, ci că Parlamentul României are un termen destul de larg în care să inițieze un proiect de lege nou, care să îndeplinească rigorile Curții și care să treacă de dublul control parlamentar, urmând și procedura dezbaterilor în comisiile de specialitate. Cunoașteți că pe data de 6 mai începe o campanie electorală și că până la această dată este imposibil ca procedura parlamentară să fie dusă la bun sfârșit. Și ce veți face, domnule președinte, dacă Parlamentul va proceda conform dispozițiilor legale și va modifica legea în termen de 45 de zile, adică după data desfășurării scrutinului electoral? Sau ce se va întâmpla dacă președintele României va refuza promulgarea acestei legi, potrivit dispozițiilor legale, formulând în speță o cerere de reexaminare, în această ultimă situație legea urmând să treacă probabil în următoarea sesiune parlamentară? Ceea ce ne pune pe gânduri cel mai mult este motivul pentru care Curtea Constituțională și-ar putea schimba în mod abrupt jurisprudența, menționând că în cauză sunt și dispozițiile Raportului explicativ al Comisiei de la Veneția din data 18-19 octombrie 2002, dispoziții reținute și în Decizia Curții nr. 51/2012, care insistă pe faptul că modificarea legislației electorale în an electoral încalcă principiul securității juridice, precum și unele principii din jurisprudența Curții Europene a Drepturilor Omului, printre care menționăm principiul stabilității legii, cu prioritate în materie electorală. Decizia nr. 51/2012 rezumă fidel concluziile Curții din Decizia nr. 61/2010. Curtea Constituțională a României își menține concluziile și își întărește jurisprudența și prin Decizia nr. 682 din 27 iunie 2012, care a argumentat exact aceleași principii ale Comisiei de la Veneția. Pe procedură constituțională, președintele Senatului României de la acea dată a formulat un punct de vedere, citând Deciziile Curții nr. 61/2010 și nr. 51/2012, apreciind că modificările aduse legislației electorale cu câteva luni înainte de alegeri aduc atingere stabilității electorale și încalcă principiul securității juridice, instituit de art. 1 alin. (5) din Constituția României. În cadrul aceleiași proceduri, președintele Camerei Deputaților trimite Curții Constituționale adresa nr. 51/2453 din 13 iunie 2012, sintetizând, printre altele, faptul că adoptarea unei legi electorale cu mai puțin de 6 luni înainte de data alegerilor încalcă principiul securității juridice, la fel, față de art. 1 alin. (5) din Legea fundamentală. Analizând toate punctele de vedere, inclusiv excepția de neconstituționalitate, Curtea Constituțională a ajuns la concluzia că adoptarea de modificări ale legislației electorale în an electoral încalcă dispozițiile art. 1 alin. (5) din Constituția României: "Legea criticată încalcă principiul securității juridice, consacrat implicit de art. 1 alin. (5) din Constituție, întrucât modifică legislația electorală în anul în care au loc alegeri, iar această modificare are consecințe grave asupra bunei desfășurări a procesului electoral și a exercitării dreptului la vot". Ca argument pentru această decizie, Curtea Constituțională a României aduce aminte de Codul bunelor practici în materie electorală, document internațional citat și de jurisprudența CEDO în cazul Petkov împotriva Bulgariei, din anul 2009, sau în cazul Grosaru împotriva României, din 2 martie 2010. Curtea insistă și asupra faptului că o astfel de modificare ar aduce atingere și principiilor accesibilității și previzibilității legii, oferind ca argument hotărârile CEDO în cauzele: Sunday Times contra Regatului Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, Reckvenyi contra Ungariei, Rotaru contra României, Damman contra Elveției. Ca o concluzie generală, Curtea stabilește faptul că instabilitatea legislației românești în materie electorală vine în contradicție cu principiile statului de drept și că orice modificare a legislației electorale trebuie să aibă o solidă fundamentare, dar și să respecte principiul securității juridice, adică să nu intervină cu mai puțin de un an înainte de alegeri. Această decizie, domnule președinte al Curții Constituționale, a fost luată cu unanimitate de voturi, în data de 27 iunie 2012, la această ședință de dezbateri și vot participând Augustin Zegrean, Aspazia Cojocaru, Acsinte Gaspar, Petre Lăzăroiu, Mircea-Ștefan Minea, Iulia Motoc, Ion Predescu, Pușcaș Zoltan și Dorel Toader, în calitate de judecători. Deci, domnule președinte, ați condus completul constituțional, în calitate de președinte, complet care s-a pronunțat în unanimitate, adică, și cu votul dumneavoastră. În decizie, ați rezumat alte două decizii electorale ale Curții, Raportul Curții de la Veneția și mai multe cauze care fac parte din jurisprundența CEDO. Ce v-a făcut, domnule președinte, între timp, să vă răzgândiți tocmai la sfârșit de mandat? Să fie vorba, oare, de anumite presiuni? Dragi colegi, Curtea Constituțională s-a pronunțat în anul 2012, admițând faptul că o schimbare a legislației electorale cu mai puțin de un an de zile până la alegeri aduce atingere statului de drept. Acestea fiind spuse, cum interpretați dumneavoastră schimbarea abruptă a jurisprudenței Curții, tocmai cu două zile înainte de campania electorală? Vă mulțumesc. Deputat de Iași, Sorin-Avram Iacoban.
|
|
|
|
|
|
Doamna Rodica Nassar: Mulțumim, domnule deputat.
|
|
|
|
|
|
Dau cuvântul în continuare doamnei deputat Florica Cherecheș.
|
|
|
|
|
|
Doamna Florica Cherecheș: Vă mulțumesc, doamnă președinte de ședință. Declarația mea politică de astăzi se intitulează "În slujba comunității și a cetățenilor". La sfârșitul acestei săptămâni începe campania electorală pentru alegerile locale din 5 iunie. Din cauza modificării legii, va fi o campanie atipică, care, făcută în mod corect, cu bani mult mai puțini, va fi destul de puțin vizibilă, pentru că vor lipsi benerele și afișele de mari dimensiuni. Pentru a-și face cunoscute programele și prioritățile, candidații vor trebui să petreacă mult timp printre oameni de toate categoriile, ceea ce este un lucru bun, pentru că le prilejuiește și preluarea problemelor de zi cu zi cu care se confruntă cetățenii. Partidele politice presupun și oameni noi, mai ales că cetățenii și-au exprimat destul de vehement dorința de a vedea fețe noi în politică, în ultima vreme. După experiența unui Guvern tehnocrat, este evident că, fără susținere politică, deciziile mari întârzie să apară sau nu se iau deloc, pentru că cineva trebuie să-și asume răspunderea pentru rezultate, fie ele bune sau rele. Îmi exprim speranța că cei care au intrat mai nou în politică și candidează sau cei care nu au îndrăznit până acum să-și asume un rol activ sunt oameni care înțeleg că implicarea politică este o formă de dăruire personală și de slujire a comunității. Cei care în mod sincer și necondiționat își pun la dispoziția comunității din care provin cunoștințele, experiența și priceperea, care își păstrează buna-credință și principiile sănătoase, sunt cei care pot aduce transformarea pe care ne-o dorim cu toții, sunt cei care trebuie să primească votul nostru în 5 iunie. La Oradea, orașul de unde provin, primarul Ilie Bolojan candidează pentru un al treilea mandat, alături de o echipă de consilieri, în care doar o treime au această experiență, o altă treime fiind membri mai vechi din partid și o alta, oameni noi, care au performanță în domeniile lor, cunoscuți și respectați de orădeni. De când a ajuns primar al Oradiei, în 2008, domnul Ilie Bolojan a fost preocupat ca, împreună cu echipa de consilieri locali, să facă ceea ce este necesar pentru Oradea, nu ceea ce dă bine, să facă tot ceea ce știe că e nevoie pentru a face viața orădenilor mai bună, indiferent de costurile politice pe care le presupun unele decizii. Mi-aș dori să văd o astfel de abordare a politicii în fiecare comunitate din România, pentru ca viața românilor să se îmbunătățească și copiii noștri să rămână în țară, pregătindu-se temeinic și implicându-se chiar și politic în dezvoltarea comunităților lor. Pentru perioada 2016-2020, candidatul Ilie Bolojan și echipa lui de consilieri propun orădenilor cinci principale direcții de dezvoltare: - Orașul conectat, care înseamnă creșterea vitezei și scăderea costurilor legate de deplasarea bunurilor, persoanelor și informațiilor prin proiecte pentru îmbunătățirea transportului rutier, feroviar și aerian;
- Orașul competitiv, adică atragerea de investiții, de noi întreprinderi și creșterea firmelor existente, precum și încurajarea diversității economice;
- Orașul cu spații publice de calitate, care vor rezulta prin controlul extinderii urbane, reconvertirea suprafețelor mari neutilizate, realizarea unui centru de oraș, distinctiv european, prin mărirea suprafețelor pietonale, renovarea tuturor clădirilor din centru, prin asfaltarea tuturor străzilor și realizarea de parcuri în fiecare cartier;
- Orașul inteligent, prin susținerea dezvoltării învățământului universitar, extinderea infrastructurii digitale, exploatarea durabilă a apei geotermale;
- Orașul turistic, prin punerea în valoare a principalelor avantaje competitive: patrimoniul arhitectural, resursa de apă geotermală, stațiunile Băile Felix și 1 Mai, tradițiile și produsele locale; fuziunea cu comuna Sânmartin face parte din acest proiect și va crea condițiile ca Oradea să devină capitala turismului balnear din România și cel mai vizitat oraș din vestul țării în următorii ani.
Acesta este rezumatul unui program politic ancorat în realitate și perfect posibil prin muncă temeinică, asumarea responsabilității, atragerea de fonduri europene, un program care va aduce prosperitate și va dezvolta Oradea din toate punctele de vedere. Mi-aș dori ca fiecare candidat să aibă o viziune clară de dezvoltare a comunității din care face parte și apoi să o pună în aplicare, beneficiind de susținerea echipei de consilieri. Mi-aș dori ca alegătorii să urmărească atent ce propune fiecare candidat, susținându-i pe cei care au demonstrat ceva până acum, care propun ceva concret și realist. Mi-aș dori ca cetățenii să nu se mai lase amăgiți de promisiuni deșarte, mai ales dacă vin din partea unora care nu au avut rezultate în perioada anterioară, sau care nu au demonstrat dăruire pentru comunitate, sau a unora care știu doar să critice programele altora, ei nefiind în stare să propună ceva. Sper ca aceștia să fie sancționați prin vot, pentru că de vorbe s-au săturat românii. E vremea faptelor! Le doresc mult succes candidaților vizionari și onești, gata să sacrifice confortul personal pentru a lăsa o urmă a trăirii lor în această lume. Îi doresc mult succes echipei pe care o propune PNL Oradea. Florica Cherecheș, deputat PNL de Oradea.
|
|
|
|
|
|
Doamna Rodica Nassar: Mulțumim, doamnă deputat.
|
|
|
|
|
|
Am să dau cuvântul în continuare domnului deputat Paul Dumbrăvanu. Aveți cuvântul, domnule deputat.
|
|
|
|
|
|
Domnul Paul Dumbrăvanu: Mulțumesc. Aș dori să discut astăzi despre un segment important, acela al întreprinderilor mici și mijlocii care, din păcate, în acest moment stă foarte prost la capitolul inovare, astfel încât ponderea întreprinderilor inovatoare a scăzut în perioada 2012-2014 cu 7,9%. Inovația în întreprinderile din România a înregistrat un declin în perioada 2012-2014, comparativ cu perioada 2010-2012, conform rezultatelor provizorii ale cercetării statistice privind inovația în industrie și servicii. Rezultatele provizorii ale cercetării statistice privind inovația arată că în perioada 2012-2014, în rândul întreprinderilor din mediul de afaceri ponderea întreprinderilor care au introdus sau au implementat produse, procese, metode de organizare sau metode de marketing noi sau îmbunătățite semnificativ a fost de 12,8%, în scădere cu 7,9 puncte procentuale față de perioada 2010-2012. Din rândul acestora, 6,3% au fost întreprinderi care au aplicat numai metode noi de organizare sau de marketing, în timp ce 3,5% au fost întreprinderi care au introdus sau au implementat numai produse sau procese noi sau îmbunătățite semnificativ. Din numărul total de întreprinderi, doar 3% au introdus atât produse și/sau procese noi, cât și metode de organizare și/sau de marketing noi sau îmbunătățite semnificativ. În perioada 2012-2014, față de perioada anterioară, ponderea inovatorilor a scăzut la două dintre cele trei categorii de inovatori, astfel încât ponderea întreprinderilor care au implementat metode de organizare sau de marketing noi sau semnificativ îmbunătățite au scăzut cu 8% puncte procentuale. Este foarte important că astăzi vom dezbate Proiectul de Lege privind incubatoarele de afaceri, astfel încât inovarea să aibă un rol mai important în ceea ce înseamnă dezvoltarea întreprinderilor mici și mijlocii în România. Știm cât de important este să apari cu produse noi pe piață, produse unice, care au caracteristici ce pot pătrunde pe piața internațională și, cred eu, de aceea trebuie să ne concentrăm cât mai mult ca aceste centre de cercetare pentru întreprinderile mici și mijlocii, dar nu numai, să se dezvolte și prin intermediul incubatoarelor de afaceri. Deci, cred eu, reglementarea pe care o propunem astăzi, în legătură cu incubatoarele de afaceri, va avea un rol foarte important în ceea ce privește viitorul întreprinderilor mici și mijlocii din România. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Doamna Rodica Nassar: Mulțumim și noi. Declar închisă ședința de astăzi consacrată declarațiilor politice și intervențiilor.
|
|
|
|
|
|
În continuare, ședința a fost condusă de domnul deputat Valeriu Ștefan Zgonea, președintele Camerei Deputaților, asistat de domnii deputați Ion-Marcel Ciolacu și Laurențiu Chirvăsuță, secretari ai Camerei Deputaților.
|
|
|
|
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: Dragi colegi, Începe ședința Camerei Deputaților de astăzi. Așa cum am promis, fără vot final, nu? Din 378, 145 și-au înregistrat prezența. O secundă. Ordinea de zi și programul de lucru au fost distribuite către dumneavoastră. În ședința de astăzi avem dezbateri asupra problemelor înscrise pe ordinea de zi. La încheiere, ședință de Birou permanent, Comitetul liderilor, da? Așa cum e prevăzut regulamentar. Pe procedură, domnul deputat Mircea Toader, viceliderul grupului parlamentar. Vă rog frumos. Ne mai trebuie un secretar.
|
|
|
|
|
|
Domnul Mircea-Nicu Toader: Domnule președinte, Totuși, nu vreau să facem din Parlament o dezbatere așa simplă. Uitați-vă ce cvorum avem noi. Chiar dacă regulamentul spune că putem să dezbatem legile pe semnături, uitați-vă câți sunt în sală. Și dacă vreți să supunem la vot orice amendament, cu ce să supui la vot când suntem numai un sfert.
|
|
|
|
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: Amendamentele nu trebuie să aibă cvorum.
|
|
|
|
|
|
Domnul Mircea-Nicu Toader: Am înțeles. Deci eu vă spun, practic...
|
|
|
|
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: Scrie în regulament, de pe vremea dumneavoastră.
|
|
|
|
|
|
Domnul Mircea-Nicu Toader: Deci, domnule președinte, sunt niște legi foarte importante. Dacă le trecem așa cum am trecut rapoartele acelea...
|
|
|
|
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: Nu putem nici măcar închide ședința de astăzi.
|
|
|
|
|
|
Domnul Mircea-Nicu Toader: Deci eu vă cer o pauză de consultări și discutăm cu liderii de grup.
|
|
|
|
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: Pauză de consultări, zece minute, să putem discuta cu liderii de grup.
|
|
|
|
|
|
După pauză
|
|
|
|
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: Noi am stabilit că începem această ședință la finalul ședinței reunit, neștiind cât durează. Programul este stabilit, avem ordinea de zi, dar nu avem programul. Propunerea grupurilor este până la 12,30 programul de lucru. Sunteți de acord? Vot. Cine este pentru? Mulțumesc. Nu avem un secretar. Domnul Chirvăsuță a zis că va coborî. Deci voturi pentru 61. Abțineri? Nu sunt. Voturi împotrivă? Două voturi împotrivă. Deputați prezenți care nu doresc să își exercite votul? Nu sunt. Cu majoritate zdrobitoare continuăm ordinea de zi până la 12,30.
|
|
|
|
|
|
Pe procedură, domnul Toader.
|
|
|
|
|
|
Domnul Mircea-Nicu Toader: Deci vin cu rugămintea să treceți pe poziția 1 sau cel mult 2 Propunerea legislativă privind modificarea și completarea Legii nr. 32/2009 privind comercializarea produselor alimentare, care este o lege așteptată de tot mediul din agricultură și cel de comercializare; s-o treceți pe poziția 2. Deci propunerea legislativă care e pe poziția 15 acum, în ordinea de zi 15, Pl-x 798/2015, să treacă pe poziția 2.
|
|
|
|
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: Pe ce poziție este astăzi?
|
|
|
|
|
|
Domnul Mircea-Nicu Toader: Pe 2; de pe 15 pe 2.
|
|
|
|
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: 15 pe 2. Voturi pentru? Rog numărați. 64 de voturi pentru. Abțineri? Nu sunt. Voturi împotrivă? Unu. Deputați prezenți care nu doresc să își exercite votul? Unu. Cu o majoritate zdrobitoare a intrat pe poziția 2. Începem cu ea.
|
|
|
|
|
|
2. Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr.321/2009 privind comercializarea produselor alimentare. O avem în Pl-x de adoptare, 798/2015 și trei Pl-x-uri - 642/2015, 797/2015 și 834/2015 - de respingere. Domnule președinte al comisie, domnul Săpunaru. Domnule deputat, aveți cuvântul.
|
|
|
|
|
|
Domnul Nini Săpunaru: Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr.321/2009 privind comercializarea produselor alimentare, trimisă cu adresa Pl-x 798/2015 din 9 noiembrie 2015, înregistrată la Senat. Conform prevederilor, Camera Deputaților este Cameră decizională. Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii nr.321/2009 privind comercializarea produselor alimentare, cu modificările și completările ulterioare, intervențiile legislative vizând revitalizarea comerțului tradițional, accesul facil pe piața de desfacere reprezentată de comercianții și producătorii naționali, cu respectarea prevederilor din domeniul siguranței sanitar-veterinare. În urma examinării propunerilor legislative și a opiniilor exprimate de către membrii comisiei s-a hotărât în unanimitate de voturi să se supună plenului Camerei Deputaților spre dezbatere și adoptare Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr.321/2009 cu amendamentele admise prevăzute în Anexa nr.1 și amendamentele respinse prevăzute în Anexa nr.2, care fac parte integrantă din prezentul raport și respingerea proiectelor de lege 642/2015, 797/2015 și a propunerii privind modificarea și completarea Legii nr.321/2009 privind comercializarea produselor alimentare Pl-x 834/2015, cu preluarea amendamentelor în Pl-x 798/2015. În raport cu obiectul și conținutul său, propunerea legislativă face parte din categoria legilor ordinare.
|
|
|
|
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: Bun! Dezbateri. Inițiator, domnul Săpunaru.
|
|
|
|
|
|
Domnul Nini Săpunaru: Deci, domnilor colegi, lucrăm la acest proiect de aproape două luni de zile. Nu este doar opera unui grup de deputați, este opera întregului grup de deputați din cadrul Comisiei pentru agricultură. Am stat de vorbă cu absolut toți reprezentanții domeniului și am ajuns la următoarele propuneri de modificare. Repet, nu sunt doar propunerile mele, nu sunt doar propunerile câtorva colegi, e o operă comună. Deci, în primul rând, dacă ești comerciant în România, toți trebuie să trăiască din adaosul comercial, nu din altceva. Am introdus un alt punct în prezentul proiect de lege, care vorbește de etichetarea produselor din carne, similar cu celălalt proiect de lege care deja a fost promulgat, privind etichetarea produselor lactate. De asemenea, există obligativitatea, care intră în funcțiune după publicarea în Monitorul Oficial a normelor, de aprovizionare pe lanțul scurt al produselor alimentare proaspete - produse lactate, produse din carne, legume și fructe - într-o anumită proporție care va fi definită prin hotărâre de guvern și după aceea prin ordine de ministru, în funcție de condițiile de piață. Ea va intra în efectivitate la șase luni de la publicarea în Monitorul Oficial pentru a nu se conturba piața și a se putea crea rețelele și contractele respective. Este o lege mult așteptată de absolut toți producătorii români și nu numai și de comercianții români, câți mai sunt ei în România. Vă dau doar o cifră: comerțul românesc ocupă 47% din piață și aduce impozit pe profit la statul român mai mult decât aduce celălalt comerț în România. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: Mai sunt intervenții la dezbateri generale? Nu. Intrăm pe amendamentele admise. Primul amendament admis? Al doilea amendament admis? Nu. Aprobat. Al treilea amendament admis, obiecții, comentarii? Nu. Aprobat. Al patrulea amendament admis, obiecții, comentarii? Nu. Aprobat. Al cincilea amendament admis, obiecții, comentarii? Nu. Aprobat. Al șaselea amendament admis, obiecții, comentarii? Nu. Aprobat. Cel de-al șaptelea amendament admis, obiecții, comentarii? Nu. Aprobat. Al optulea amendament admis, obiecții, comentarii? Nu. Aprobat. Al nouălea amendament admis, obiecții, comentarii? Nu. Aprobat. Al zecelea amendament admis, obiecții, comentarii? Nu. Aprobat. Numai o secundă. Al unsprezecelea amendament admis, obiecții, comentarii? Nu. Aprobat. 12, obiecții, comentarii? Nu. Aprobat. Al treisprezecelea amendament admis, obiecții, comentarii? Nu. Aprobat. Al paisprezecelea amendament admis, obiecții, comentarii? Nu. Aprobat. Proiectul de lege merge la votul final, care nu este săptămâna aceasta.
|
|
|
|
|
|
3. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.62/2015 pentru prorogarea unor termene prevăzute de Legea nr.2/2013 privind unele măsuri pentru degrevarea instanțelor judecătorești, precum și pentru pregătirea punerii în aplicare a Legii nr.134/2010 privind Codul de procedură civilă. Raportul nu are amendamente. Procedura este de urgență. Domnule deputat, vă rog frumos să... Din partea Guvernului. Nu, îmi cer scuze. Nu văzusem guvernul.
|
|
|
|
|
|
Domnul Florin Aurel Moțiu (secretar de stat, Ministerul Justiției): Mulțumesc, domnule președinte. Prin această ordonanță de urgență s-a prorogat termenul de intrare în vigoare a unor modificări aduse Codului de procedură civilă urmare a faptului că, până la 1 ianuarie 2016, nu au putut fi realizate în mod fizic toate camerele de consiliu prevăzute a fi realizate prin prevederile noului Cod de procedură civilă. De aceea s-a prorogat termenul de intrare în vigoare a acestor prevederi cu încă un an de zile, motiv pentru care susținem adoptarea proiectului de lege privind aprobarea ordonanței. Mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: Domnule deputat, vă rog frumos să prezentați în numele comisiei raportul comisiei.
|
|
|
|
|
|
Domnul Vasile Varga: Mulțumesc, domnule președinte. Comisia noastră a fost sesizată în fond în procedură de urgență cu acest proiect de lege. Consiliul Legislativ și Consiliul Superior al Magistraturii au dat un aviz favorabil, Comisia pentru drepturile omului, culte și problemele minorităților naționale, Comisia pentru administrație publică și amenajarea teritoriului, Comisia pentru buget, finanțe de asemenea, toate cele trei comisii au dat un aviz favorabil acestei inițiative. Proiectul de lege are ca obiect de reglementare prorogarea până la 1 ianuarie 2017 a termenului prevăzut de Legea nr.2/2013 privind unele măsuri pentru degrevarea instanțelor judecătorești, precum și pentru pregătirea punerii în aplicare a Legii nr.134/2010 privind Codul de procedură civilă, cu modificările ulterioare. În urma examinării inițiativei legislative și a expunerii de motive, precum și a avizului Consiliului legislativ, cât și al Consiliului Superior al Magistraturii și a opiniilor exprimate, membrii comisiei au hotărât cu majoritate de voturi adoptarea acestui proiect de lege.
|
|
|
|
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: Vă rog. Nu sunt dezbateri. Nu sunt luări de cuvânt. Domnul Márton Árpád, aveți cuvântul.
|
|
|
|
|
|
Domnul Márton Árpád-Francisc: Domnule președinte, Doamnelor și domnilor deputați, În 2010, printr-o activitate asiduă, prin procedura de noi cunoscută, am adoptat patru noi coduri, prin care, într-adevăr, de acum în colo totul merge fain frumos în România. Acele coduri au fost modificate prin legile de punere în vigoare a codurilor ici-colo, în punctele esențiale, în majoritatea articolelor, după care au urmat zeci de modificări la aceste coduri. Au urmat prorogări de punere în aplicare după prorogări. Iată-ne în fața unei alte prorogări. Avem articole întregi din aceste coduri declarate neconstituționale, nemodificate până acum. Am o întrebare retorică: Când vor intra în vigoare, de fapt, aceste coduri? Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: Domnul Ciucă nu este în sală. L-aș fi întrebat și eu pe Domnia Sa. Bun! Dacă mai sunt și alte întrebări? Alte intervenții? Nu mai sunt. Proiectul de lege nu are amendamente. Merge la votul final. Caracter ordinar.
|
|
|
|
|
|
4. Proiectul de Lege pentru ratificarea Acordului de garanție între Statele membre ale Uniunii Europene și Banca Europeană de Investiții privind împrumuturile care urmează a fi acordate de către Banca Europeană de Investiții pentru proiectele de investiții din Statele din Africa, Caraibe și Pacific, și din Țările și Teritoriile de peste mări, precum și a Acordului de gestionare arierate între statele membre ale Uniunii Europene și Banca Europeană de Investiții care reglementează procedurile de plată și rambursare în cadrul Acordului de Garantare privind împrumuturile care urmează a fi acordate de către Banca Europeană de Investiții pentru proiectele de investiții din Statele din Africa, Caraibe și Pacific, precum și din Țările și Teritoriile de peste mări, semnate de România, la 1 iulie 2015, la București. Guvernul României, aveți cuvântul.
|
|
|
|
|
|
Domnul Attila György (secretar de stat, Ministerul Finanțelor Publice): Mulțumesc, domnule președinte. Proiectul de lege este un proiect de ratificare a Acordului semnat între statele membre ale Uniunii Europene și BEI privind împrumuturile care urmează a fi acordate de către bancă pentru proiecte de investiții în State din Africa, Caraibe, Pacific, Țările și Teritoriile de peste mări, precum și a acordului de gestionare a arieratelor între statele membre ale UE, BEI și statele respective. Susținem raportul comisiei. Mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: Mulțumesc. Doamna deputat Ana Birchall din partea Comisiei pentru buget. Aveți cuvântul.
|
|
|
|
|
|
Doamna Ana Birchall: Mulțumesc mult, domnule președinte. În primul rând, Hristos a înviat! În conformitate cu prevederile art.95 și 115 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Comisia pentru buget, finanțe și bănci a fost sesizată spre dezbatere pe fond în procedură de urgență cu acest proiect de lege. Conform prevederilor art.75 din Constituția României, republicată, și ale art.92 alin.(8) din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Camera Deputaților este prima Cameră sesizată. În conformitate cu prevederile art.61 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, membrii comisiei au examinat proiectul de lege menționat mai sus în ședința din 26 aprilie 2016. Din totalul de 33 de membri ai comisiei, la dezbateri și-au înregistrat prezența 32 de deputați. La dezbaterea acestui proiect de lege au fost prezenți în calitate de invitați și reprezentanți ai Ministerului Finanțelor Publice. În urma examinării proiectului de lege și a opiniilor exprimate, deputații prezenți la lucrări au hotărât cu unanimitate de voturi să supună spre dezbatere și adoptare plenului Camerei Deputaților acest proiect de lege, susținând adoptarea sa în forma prezentată de guvern. În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare. Mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: Intervenții? Nu sunt.
|
|
|
|
|
|
Mergem mai departe la punctul 5. Am înțeles că se cere retrimitere la comisie? Dar cine cere? Trebuie să ceară cineva. Nu-l retrimite nimeni la comisie? Nu cere? Incubatoarele de afaceri. Guvernul României, vă rog frumos.
|
|
|
|
|
|
Domnul Claudiu Vrînceanu (secretar de stat, Ministerul Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri): Bună ziua! Mulțumesc frumos, domnule președinte. Întreprinderile mici și mijlocii aflate în primii doi ani de la înființare, aflate în faza de start-up se confruntă cu probleme deosebite, cauzate în principal de lipsa unui spațiu corespunzător în care să își desfășoare activitatea, a suportului reprezentat de servicii de consultanță, servicii juridice și de contabilitate, precum și de lipsa unui suport financiare, situație care, practic, le împiedică să facă față cu succes concurenței acerbe de pe piață. În acest context, considerăm că incubatoarele de afaceri ajută să supraviețuiască și să crească firmele în perioada de început, astfel încât Guvernul a înaintat Parlamentului spre aprobare Proiectul de Lege privind incubatoarele de afaceri. Vă rugăm să aprobați Proiectului de Lege privind incubatoarele de afaceri în forma adoptată de Senat, cu amendamentele admise și cele respinse prevăzute în raportul comun al Comisiei juridice, de disciplină și imunități și Comisiei pentru industrii și servicii ale Camerei Deputaților. Vă mulțumim.
|
|
|
|
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: Comisia. Comisia juridică sau Comisia pentru industrii.
|
|
|
|
|
|
Domnul Paul Dumbrăvanu: Raport comun asupra Proiectului de Lege privind incubatoarele de afaceri. În conformitate cu prevederile art.95 și 115 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Comisia pentru industrii și servicii și Comisia juridică, de disciplină și imunități au fost sesizate în fond în procedură de urgență cu Proiectul de Lege privind incubatoarele de afaceri, transmis cu adresa PL-x 29 din 9 februarie 2015. În conformitate cu prevederile art.61 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Comisia juridică, de disciplină și imunități a examinat proiectul de lege în ședința din 19 aprilie 2016. La lucrările comisiei au fost prezenți membrii comisiei conform listei de prezență. În urma dezbaterilor și a opiniilor exprimate, Comisia juridică, de disciplină și imunități a hotărât în unanimitate de voturi să propună plenului Camerei Deputaților adoptarea Proiectului de Lege privind incubatoarele de afaceri cu amendamentele admise prevăzute în Anexa nr.1. Mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: Dezbateri. Haideți, vă rog frumos, tot dumneavoastră.
|
|
|
|
|
|
Domnul Paul Dumbrăvanu: Grupul Partidului Național Liberal susține această inițiativă legislativă. Este una foarte bună, având în vedere că microîntreprinderile și întreprinderile foarte mici au nevoie de un ajutor pentru a porni în afaceri. Statistic s-a demonstrat faptul că șansa de supraviețuire a acestora este mult mai mare în cadrul unor incubatoare de afaceri raportată la situația în care încep singuri și nu beneficiază de aceste avantaje, astfel încât sperăm că microîntreprinderile din România vor fi din ce în ce mai prezente pe piața internațională prin inovarea pe care o va aduce această propunere legislativă. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: Alte intervenții? Nu mai sunt. Avem 34 de amendamente admise și unul singur respins. Mergem în calupuri de câte cinci. Sunteți de acord? Vot pentru calupuri de câte cinci. Abțineri? Voturi împotrivă? Unanimitate. De la 1 la 5, obiecții, comentarii? Nu. Aprobate. De la 6 la 10, obiecții, comentarii? Nu. Aprobate. De la 11 la 15, obiecții, comentarii? Nu. Aprobate. De la 16 la 20, obiecții, comentarii? Nu. Aprobate. De la 21 la 25, obiecții, comentarii? Nu. Aprobate. De la 26 la 30, obiecții, comentarii? Nu. Aprobate. De la 31 la 34, obiecții, comentarii? Nu. Aprobate. Merge la votul final. Are caracter ordinar.
|
|
|
|
|
|
6. Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr.41/1994 privind organizarea și funcționarea Societății Române de Radiodifuziune și Societății Române de Televiziune. Termenul a fost depășit. Pl-x 38/2016 merge la Senat. Are caracter organic.
|
|
|
|
|
|
7. Mergem mai departe, Propunerea legislativă pentru modificarea Anexei la Legea nr.2/1968 privind organizarea administrativă a teritoriului României. Raportul pe amendamente. Caracter organic. Inițiatorul? Nu este în sală. Din partea Comisiei pentru administrație, doamna deputat Simona Bucura, aveți cuvântul.
|
|
|
|
|
|
Doamna Simona Bucura-Oprescu: Notă asupra Propunerii legislative pentru modificarea Anexei la Legea nr.2/1968 privind organizarea administrativă a teritoriului României. În conformitate cu prevederile art.95 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Comisia pentru administrație publică și amenajarea teritoriului a fost sesizată prin adresa 78/2016 din 6 aprilie 2016 pentru dezbaterea pe fond în procedură obișnuită a Propunerii legislative pentru modificarea Anexei la Legea nr.2/1968 privind organizarea administrativă a teritoriului României. La întocmirea prezentului raport, comisia a avut în vedere avizul favorabil al Consiliului legislativ. Camera Deputaților este prima Cameră sesizată. Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare modificarea Anexei la Legea nr.2/1968 privind organizarea administrativă a teritoriului României în sensul schimbării grafiei denumirii municipiului Bîrlad în Bârlad. Potrivit prevederilor art.61 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, comisia a examinat propunerea legislativă în ședința din 26 aprilie 2016. La lucrările comisiei au fost prezenți 17 deputați din totalul de 21 de membri ai comisiei. La dezbaterile care au avut loc au participat, în conformitate cu prevederile art.55 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, doamna Sirma Caraman, secretar de stat în cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, și domnul deputat Adrian Solomon, în calitate de inițiator. În urma dezbaterilor, membrii comisiei au hotărât cu unanimitate de voturi să supună plenului Camerei Deputaților adoptarea Propunerii legislative pentru modificarea Anexei la Legea nr.2/1968 privind organizarea administrativă a teritoriului României în forma prezentată de inițiator. În raport cu obiectivul și conținutul reglementării, propunerea legislativă face parte din categoria legilor organice.
|
|
|
|
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: Domnul Pâslaru, pe procedură la asta? vă rog.
|
|
|
|
|
|
Domnul Florin-Costin Pâslaru: Domnule președinte, Dintr-o greșeală, cred, a comisiei de fond, s-au băgat niște amendamente care trebuiau scoase la comisie. Nu știu de ce nu s-au scos. De aceea vă solicit retrimiterea la comisie pentru o săptămână.
|
|
|
|
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: Retrimitere la comisie o săptămână ați spus, da?
|
|
|
|
|
|
Domnul Florin-Costin Pâslaru: Da.
|
|
|
|
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: Liderii grupurilor parlamentare, sunteți de acord, da? Cine este pentru? Rog numărați. 67 pentru. Abțineri? O abținere. Voturi împotrivă? Niciun vot împotrivă. Deputați prezenți care nu doresc să își manifeste votul? Nu sunt. Retrimis la comisie, termen o săptămână.
|
|
|
|
|
|
8. Proiectul de Lege pentru aprobarea plății contribuției care îi revine României în calitate de stat parte la Tratatul privind comerțul cu arme, adoptat la New York, la 2 aprilie 2013, semnat de România la New York, la 3 iunie 2013, și ratificat de România prin Legea nr.32/2014. Guvernul României. Aveți cuvântul, doamnă. Are cuvântul Guvernul României, inițiatorul.
|
|
|
|
|
|
Doamna Magda Ștefania Bîrlibescu (secretar de stat, Departamentul pentru Relația cu Parlamentul): Mulțumesc, domnule președinte. Doamnelor și domnilor deputați, Prin acest proiect se aprobă plata contribuției anuale care îi revine României în calitate de stat parte la Tratatul privind comerțul cu arme, adoptat la New York, la 2 aprilie 2013, semnat de România la New York, la 3 iunie 2013, și ratificat de România prin Legea nr.32/2014. Fondurile necesare pentru plata contribuției vor fi asigurate din sumele alocate cu această destinație de la bugetul de stat în bugetul Ministerului Afacerilor Externe. Față de cele prezentate, vă rugăm să acordați un vot favorabil acestui proiect de lege. Mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: Comisia. Domnule deputat, aveți cuvântul.
|
|
|
|
|
|
Domnul Eugen Bejinariu: Comisia pentru apărare, ordine publică și siguranță națională a fost sesizată în fond, pe procedură obișnuită, privind acest proiect de lege care are avizul favorabil al Consiliului Legislativ. Comisia pentru politică externă, de asemenea, a dat aviz favorabil. Comisia juridică, de disciplină și imunități a avizat favorabil. Camera Deputaților este prima Cameră sesizată. Și, în urma dezbaterilor, cu unanimitate de voturi, comisia a propus plenului Camerei Deputaților adoptarea acestui act normativ, cu amendamentele privind tehnica legislativă. Mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: Domnul Mihăiță Calimente.
|
|
|
|
|
|
Domnul Mihăiță Calimente: Domnule președinte, Stimați colegi, România, în calitate de stat parte la ATT are obligația de a achita contribuțiile anuale. Conform regulilor financiare ale ATT, în cazul nerespectării de către un stat a obligațiilor de plată doi ani consecutiv, țării respective i se suspendă dreptul de vot și dreptul de a nominaliza un reprezentant care să ocupe o funcție oficială într-unul dintre organismele instituite în cadrul acestui organism. Având în vedere cele arătate anterior, PNL susține acest proiect de lege luând în considerare și amendamentele formulate și adoptate în cadrul Comisiei pentru apărare. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: Bun. Alte intervenții? Nu mai sunt. Intrăm pe amendamente. Avem trei amendamente admise. Primul amendament. Obiecții, comentarii? Nu sunt. Aprobat. Cel de-al doilea amendament. Obiecții, comentarii? Nu sunt. Aprobat. Cel de-al treilea amendament. Obiecții, comentarii? Nu sunt. Aprobat. Dragi colegi, Ședința de plen s-a închis. Vă mulțumesc foarte mult. Convoc Biroul permanent al Camerei Deputaților la ora 13.
|
|
|
|
|
|
Ședința s-a încheiat la ora 12,35.
|
|
|
|
|
|
 |
|
|