|
|
|
|
|
|
Ședința Camerei Deputaților din 29 mai 2017
|
|
|
|
Ședința a început la ora 16,03. Lucrările au fost conduse, în prima parte, de domnul deputat Petru Gabriel Vlase, vicepreședinte al Camerei Deputaților, asistat de doamna deputat Ioana Bran și de domnul deputat Cristian Ghinea, secretari ai Camerei Deputaților. A doua parte a ședinței a fost condusă de domnul deputat Florin Iordache, vicepreședinte al Camerei Deputaților.
|
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Bună ziua, stimați colegi. Declar deschisă ședința de astăzi. Și-au înregistrat prezența 143 de colegi, până la acest moment. La primul punct al ordinii de zi, în conformitate cu prevederile art. 94 din Regulamentul Camerei, vă informez că au fost distribuite deputaților următoarele documente: ordinea de zi pentru ședințele Camerei, de astăzi și mâine; programul de lucru - 29 mai - 3 iunie; lista rapoartelor depuse în perioada 22 - 29 mai; lista cu legile pentru care se poate exercita dreptul de sesizare a Curții Constituționale; informarea cu privire la inițiativele înregistrate la Camera Deputaților și care urmează să fie avizate de comisiile permanente. De la ora 17,00, răspunsuri orale la întrebări și prezentarea interpelărilor.
|
|
|
|
|
|
Punctul 2 al ordinii de zi. Proiectul de Hotărâre... Vă rog.
|
|
|
|
|
|
Domnul Ion Călin: Domnule președinte, Vă solicit să supuneți aprobării plenului ca de la Capitolul Inițiative cu propunere de respingere, e vorba de Pl-x 267/2016, înscrisă la poziția 124, să fie adusă pe poziția 20, pentru a primi votul final mâine. Fac această precizare, pentru că este o mare urgență în județul Hunedoara. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Deci de la poziția 120 respingeri, da? 124? Pl-x 267, cu Munții Orăștiei. Să-l aducem pe 20, da?
|
|
|
|
|
|
Domnul Ion Călin (din sală): Prima la respingeri, da.
|
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: De unde știu eu că 20 e prima la respingeri?
|
|
|
|
|
|
Domnul Ion Călin (din sală): Avem și noua ordine de zi, domnule președinte.
|
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Știu, dar nu e în regulă. Veniți puțin! (Domnul deputat Ion Călin merge la prezidiu.) Deci facem trecerea de la 124 la poziția 2. O dezbatem... o dezbatem și va intra la votul final, indiferent de...
|
|
|
|
|
|
Domnul Ion Călin: Foarte de acord, domnule președinte... cu sugestia dumneavoastră. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Mulțumesc. Domnul Ganț. Între timp, ne pregătim și cartelele, pentru că avem vot.
|
|
|
|
|
|
Domnul Ovidiu Victor Ganț: Stimate domnule președinte, Stimați colegi, De fapt nu e nicio urgență, pentru că proiectul acesta a fost propus de importanți lideri ai PSD, la sugestia domnului ministru Ionuț Vulpescu, care, într-o discuție cu Grupul nostru parlamentar, a propus să-l inițiem împreună. Cu atât mai mult cu cât mai există un proiect, mai vechi - inițiativa domnul deputat Gheorghe Firczak - care se află și el la respingeri, și care se referă la același subiect. Deci nu e nicio urgență. Mai mult decât atât. Acest gen de acțiune este profund necolegial. Și spun asta conducerii Grupului PSD, care atunci când are anumite propuneri de acest gen... Obișnuia, e adevărat, pe vremuri, mai nou, nu mai procedează în felul acesta, să se consulte cu partenerii, cu colegii de Parlament, dacă sunt de acord. Evident că numeric, dominând Parlamentul, își vor impune punctul de vedere, dar, repet, nu există nicio urgență, gestul e profund inelegant, rezultatul, previzibil. Și, în rest, complimentele noastre domnului ministru Vulpescu și colegilor de la PSD care au semnat împreună cu noi această inițiativă. Vă mulțumesc frumos.
|
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Vă rog, domnule Nistor.
|
|
|
|
|
|
Domnul Laurențiu Nistor: Domnule președinte, Stimați colegi, Nu vreau să-l contrazic pe colegul nostru că nu este urgență, ci doar să vă spun că este urgență, fiindcă una din cetățile dacice, Sarmizegetusa, a trecut acum 4 ani de zile în administrarea Consiliului Județean, fapt ce a demonstrat că pot fi administrate, pot fi păzite și - pentru informarea Parlamentului - nu mai sunt căutători de comori la acea cetate unde câte 400-500 de gropi se săpau într-un an de zile, să scoată comorile dacice de acolo. Consiliul Județean este pregătit să le preia în administrare, să le asigurăm cu pază, să asigurăm servicii... Ba, mai mult, dacă le lăsăm în patrimoniul Ministerului Culturii, riscăm ca într-un an de zile să nu mai fie acele cetăți, să se mai vadă. Mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Domnul Roman.
|
|
|
|
|
|
Domnul Florin-Claudiu Roman: Mulțumesc, domnule președinte. Pe procedură. Grupul PNL susține solicitarea Grupului PSD. Și ceea ce a spus domnul Nistor e... nu râdeți, pentru că domnul Nistor a avut dreptate. Dacă o să mergeți la Hunedoara, o să vedeți ce înseamnă cetăți dacice în administrarea Consiliului Județean și o să vedeți ce înseamnă cetăți dacice în administrarea Ministerului Culturii.
|
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Bun. Deci supun la vot trecerea de pe 124 pe poziția 2. Și, până vine raportul, o să ne întoarcem la ea, să o dezbatem, da? Vot, vă rog.
|
|
|
|
|
|
107 voturi pentru, 29 de voturi împotrivă, o abținere. Aprobat.
|
|
|
|
|
|
3. Proiectul de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European și Consiliu: Crearea unui sistem de impozitare a societăților echitabil, competitiv și stabil pentru Uniunea Europeană - COM (2016) 682, Propunerea de directivă a Consiliului privind o bază fiscală consolidată comună a societăților (CCCTB) - COM (2016) 683 și Propunerea de directivă a Consiliului privind o bază fiscală comună a societăților COM(2016) 685. Comisia pentru afaceri europene? Din partea Comisiei pentru afaceri europene?
|
|
|
|
|
|
Domnul Radu Costin Vasilică: Mulțumesc, domnule președinte. Radu Vasilică, secretarul comisiei. Raport privind Proiectul de Hotărâre a Camerei Deputaților, redactat pe baza opiniei Comisiei pentru afaceri europene privind Comunicarea Comisiei către Parlamentul European și Consiliu: Crearea unui sistem de impozitare a societăților echitabil, competitiv și stabil pentru Uniunea Europeană - COM 682 din 2016. Comisia pentru afaceri europene și-a întemeiat opinia pe proiectul de opinie al Comisiei pentru buget, finanțe și bănci, notele Ministerului pentru Afaceri Externe, nota Ministerului Finanțelor Publice și documentele de lucru ale Comisiei Europene. Comisia pentru afaceri europene salută conștientizarea în toate instituțiile relevante ale Uniunii Europene și ale statelor membre a faptului că sistemul de impozitare a societăților trebuie reformat printr-o serie de măsuri, în special în ceea ce privește relansarea CCCTB, vizând obținerea unui impact real antievaziune privitor la plata impozitelor. Apreciază acțiunea Comisiei și efortul său constant pentru reformarea sistemului fiscal al societăților, pentru combaterea evaziunii fiscale și pentru facilitarea investițiilor în Uniunea Europeană, dar totodată constată că se admite implicit faptul că măsurile adoptate până în prezent nu au fost suficiente. Își exprimă speranța că în procesul de adoptare vor fi întreprinse acțiuni și vor fi operate modificări suficiente pentru a permite crearea și funcționalitatea deplină a unui mecanism viabil. Crede că este necesară examinarea detaliată, în continuarea celor două propuneri de directive, atât din punctul de vedere al potențialului impact bugetar, cât și din punctul de vedere al implementării efective a prevederilor propuse. Opinia supusă dezbaterii în ședința Comisiei pentru afaceri europene, din data de 23 mai, a fost adoptată în unanimitate, drept pentru care vă solicităm ca și plenul Parlamentului să o voteze. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Mulțumesc. Obiecții, comentarii? La articole. La titlu? La preambul? Adoptat. La articolul unic? Adoptat. Proiectul de hotărâre merge la votul final. Domnule Bacalbașa sunteți înscris la cuvânt, dar nu înțeleg... Sau ați apăsat din greșeală?
|
|
|
|
|
|
Domnul Nicolae Dobrovici-Bacalbașa (din sală): Din greșeală.
|
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
4. Proiectul de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Propunerea de directivă a Parlamentului European și a Consiliului privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile (reformare) COM (2016) 767. Vă rog, comisia.
|
|
|
|
|
|
Domnul Radu Costin Vasilică: Vă mulțumesc. Raport privind Proiectul de Hotărâre a Camerei Deputaților redactat pe baza opiniei Comisiei pentru afaceri europene privind Propunerea de directivă a Parlamentului European și a Consiliului privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile COM 767 din 2016. Comisia pentru afaceri europene și-a întemeiat opinia pe proiectul transmis de Comisia pentru industrii și servicii, Comisia pentru agricultură, Comisia pentru mediu, nota de la Ministerul Afacerilor Externe și analiza Secretariatului Comisiei. Din dezbateri, Comisia pentru afaceri europene propune: 1. Reafirmă dreptul fiecărui stat de a-și stabili propriul mix energetic și contribuțiile naționale la obiectivul obligatoriu general al Uniunii Europene până în anul 2030, fără a se stabili ținte naționale sau traiectorii obligatorii, dincolo de obligațiile asumate. 2. A recomandat încurajarea inovațiilor tehnologice aplicabile autoconsumului energetic, în special a celor revoluționare sau cu grad de noutate ridicat. 3. A recomandat instituirea unei proceduri de evaluare a sarcinii administrative impuse consumatorilor autonomi de energie din surse regenerabile. 4. A recomandat supravegherea practicilor de piață pentru a fi garantat un mediu concurențial echitabil, în condițiile prezenței marilor producători și distribuitori de energie electrică. 5. A atras atenția asupra faptului că restricționarea dreptului de a se debranșa sau de a schimba furnizorul în cadrul sistemelor de încălzire aduce atingere principiului libertății de contractare. Opinia a fost supusă dezbaterii Comisiei pentru afaceri europene în data de 23 mai și a fost adoptată cu unanimitate de voturi, drept pentru care solicităm Camerei Deputaților vot favorabil pe această propunere de directivă. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Mulțumesc. Dezbateri generale? La articole. La titlu? Adoptat. La preambul? Adoptat. La articolul unic? Adoptat. Vot final.
|
|
|
|
|
|
5. Proiectul de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul economic și social european și Comitetul regiunilor Rolul valorificării energetice a deșeurilor în economia circulară COM (2017) 34. Comisia?
|
|
|
|
|
|
Domnul Radu Costin Vasilică: Raport privind Proiectul de Hotărâre a Camerei Deputaților redactat pe baza opiniei Comisiei pentru afaceri europene privind Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul economic și social european și Comitetul regiunilor. Comisia pentru afaceri europene și-a întemeiat opinia pe proiectul de opinie transmis de Comisia pentru industrii și servicii, Comisia pentru mediu, nota Ministerului Afacerilor Externe și analiza Secretariatului Comisiei. În urma dezbaterilor, Comisia pentru afaceri europene propune: 1. Salută reducerea volumului de deșeuri disponibil pentru valorificarea energetică, ca urmare a adoptării de norme privind colectarea separată și a ratelor mai ridicate de reciclare și atrage atenția asupra dificultăților de punere pe piață a produselor rezultate. 2. Consideră că statele membre cu capacități specializate de incinerare reduse, în special cele cu populație rurală numeroasă, ar trebui sprijinite mai puternic pentru a dezvolta sisteme de colectare separată și infrastructură de reciclare, inclusiv prin termene de grație suplimentare. 3. A recomandat sprijinirea tehnicilor eficiente pentru valorificarea energetică a deșeurilor aplicabile la utilaje și instalații de capacitate redusă, de uz individual sau comunitar. Și 4. A recomandat sprijinirea și armonizarea la nivelul Uniunii Europene a educației tehnologice în rândul copiilor și tinerilor, cu referire la cunoștințele privind economia circulară. Această opinie a fost supusă dezbaterii în ședința Comisiei pentru afaceri europene din data de 23 mai 2017 și a fost adoptată în unanimitate. De aceea, solicităm plenului Camerei Deputaților vot favorabil pe această inițiativă. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Mulțumesc. Dezbateri? La articole. La titlu? Adoptat. La preambul? Adoptat. La articolul unic? Adoptat. Vot final.
|
|
|
|
|
|
Aveți raportul, domnule președinte? 2. Proiectul de Lege privind stabilirea unor măsuri pentru protejarea, conservarea și punerea în valoare a cetăților dacice din Munții Orăștiei. Vă rog, domnule președinte Călin, Comisia pentru administrație.
|
|
|
|
|
|
Domnul Ion Călin: Domnule președinte, Stimați colegi, Potrivit prevederilor art. 75 din Constituția României, republicată, și ale art. 92 alin. (9) pct. 1 din Regulamentul Camerei Deputaților, Camera Deputaților este Cameră decizională. Senatul a adoptat proiectul, aviz favorabil de la Consiliul Legislativ, aviz negativ de la Comisia pentru buget, finanțe, aviz negativ de la Comisia pentru agricultură. Proiectul de lege are ca obiect de reglementare regimul special de protejare a cetăților dacice din Munții Orăștiei, cuprinzând ansamblul măsurilor speciale de protecție, de ordin științific, juridic, administrativ, financiar, fiscal și tehnic menite să asigure paza, întreținerea și reparațiile curente, inventarierea, conservarea, consolidarea și restaurarea, precum și punerea în valoare a respectivelor monumente, sens în care se înființează Administrația Cetăților Dacice, instituție publică cu personalitate juridică, subordonată Ministerului Culturii. Raportul este comun, este raport al Comisiei pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și al Comisiei pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă. În urma dezbaterilor din cele două comisii, s-a ajuns la concluzia să vă propună, în unanimitate, respingerea Proiectului de Lege privind stabilirea unor măsuri pentru protejarea, conservarea și punerea în valoare a cetăților dacice din Munții Orăștiei. Mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Dezbateri? Domnul Roman.
|
|
|
|
|
|
Domnul Florin-Claudiu Roman: Mulțumesc, domnule președinte. Grupul Partidului Național Liberal va vota pentru respingerea înființării acestei agenții, pentru că, oricât ar vorbi unii și alții, e nevoie de o descentralizare reală în teritoriu. Aceste cetăți au ajuns într-o situație jalnică tocmai pentru că statul nu a vrut să-și ia mâna de pe ele. Iar acolo unde Consiliul Județean a reușit cât de cât să ia măcar o mică parte, există drum de acces, există cu totul și cu totul altceva. Vă rog, pe toți colegii parlamentari, să țineți cont de opinia colegilor dumneavoastră din județul Hunedoara, să respingeți acest proiect, pentru că aceste cetăți trebuie să ajungă în administrarea Consiliului Județean. Cei mai buni administratori sunt oamenii de acolo, care cunosc foarte bine problemele. Nu facem sinecuri pentru niște colegi, în București, ca să le distrugem mai departe. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Domnul Ganț.
|
|
|
|
|
|
Domnul Ovidiu Victor Ganț: Domnule președinte, Stimați colegi, Intenția era cu totul și cu totul alta. Nu noi am făcut publice în mod recurent situațiile în care s-a furat de acolo aur dacic. Nu noi am dat la televizor faptul că drumul proaspăt construit s-a prăbușit parțial. Noi doar am luat act de ele. Mai mult decât atât, procesul de intenție făcut de antevorbitori este chiar penibil, în contextul în care niciodată nu am pledat pentru sinecuri la București, ba, din contră, pentru descentralizare. Nu avem nimic împotrivă ca la Hunedoara, Consiliul Județean să-și asume răspunderea pentru administrarea patrimoniului respectiv, dar să și-o asume ca atare. Deci îți asumi răspunderea și pentru dezastrul posibil a se produce în continuare acolo. Așa, vorbe mari putem să spunem. Însă preocuparea noastră, spre informarea celor mai noi în Parlament, este că există Pl-x 434/2012, tot propunerea noastră, cu același obiect de legiferare. Știți bine că Regulamentul prevede să le discutăm împreună, având același obiect. Puteți să o respingeți și pe aceea, numărul dumneavoastră vă permite acest lucru. Dar răspunderea pentru proasta administrare vă va reveni în totalitate. N-am cerut și n-am revendicat pentru Grupul minorităților naționale nicio sinecură și nici vreo favoare. Am atras atenția doar că sunt bunuri naționale de patrimoniu de care trebuie avut grijă așa cum trebuie. Nu avem nimic împotrivă să administrați la nivelul Consiliului Județean, faceți-o! Dar faceți-o cum trebuie. În rest, domnilor colegi coinițiatori de la PSD, vreau să vă spun doar un singur lucru. Că pentru un gentlemen's agreement e nevoie de gentlemeni. În ce mă privește, m-am lămurit cum funcționează un gentlemen's agreement cu Grupul dumneavoastră parlamentar. Vă mulțumesc frumos. (Aplauze.)
|
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Mulțumesc. Domnul Surgent. Nu vrea domnul Surgent... Vrea?
|
|
|
|
|
|
Domnul Marius-Gheorghe Surgent: Mulțumesc, domnule președinte. Stimați colegi, Aș vrea să vă spun doar un mic pasaj din ceea ce s-a întâmplat de-a lungul timpului cu cetățile dacice. Să nu uităm că vorbim despre o zonă care este leagănul poporului român. La mai puțin de 30 de kilometri de Sarmizegetusa Regia se află cetățile dacice ale strămoșilor noștri. Aș vrea să vă reamintesc că în perioada Guvernării Boc, Ministerul Dezvoltării și Ministerul Turismului au făcut o solicitare Consiliului Județean pentru a preda drumul de acces către cetățile dacice. A fost predat Ministerului și timp de 3 ani de zile nu s-a întâmplat nimic. După ce a revenit la Consiliul Județean, drumul a fost asfaltat. Dacă, din păcate, din cauza intemperiilor, au fost rupturi la drum, acestea se întâmplă pe orice fel de drum. Din punctul meu de vedere, cel mai bun administrator pe care pot să-l aibă cetățile dacice este Consiliul Județean Hunedoara. Și mă raliez aici celor spuse și de domnul Nistor, și de domnul Roman, și v-aș ruga să luați în calcul că Consiliul Județean Hunedoara poate să asigure un management corect și poate, împreună cu instituțiile aflate la nivelul județului Hunedoara, cu Muzeul Civilizației Dacice, cu Jandarmeria, cu alte instituții de cultură, să facă în așa fel încât să redăm poporului român leagănul în care s-a format. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Domnul Zisopol.
|
|
|
|
|
|
Domnul Dragoș Gabriel Zisopol: Vă mulțumesc, stimate domnule președinte de ședință. Doamnelor și domnilor deputați, Stimați invitați, La cererea membrilor Grupului parlamentar al minorităților naționale, vă rog să aveți amabilitatea să supuneți votului ca propunerea legislativă aflată la numărul 36 pe ordinea de zi s-o aducem în față, pentru a le discuta pe ambele, așa cum se cuvine, așa cum a propus și colegul meu, domnul deputat Ganț. Vă mulțumesc pentru amabilitate.
|
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Trebuia la început. Vă rog, liderii, la prezidiu. (Consultări.) Dacă la Pl-x 267 mai sunt intervenții? Nu mai sunt. Merge la votul final. Supun votului propunerea viceliderului Grupului minorităților naționale, ca Pl-x 434, da?... de la poziția 36, s-o aducem aici. Avem raport la ea, avem tot ce trebuie? Da? O aducem pe poziția 6, s-o dezbatem. Vot, vă rog. Vot.
|
|
|
|
|
|
170 de voturi pentru și un coleg care n-a votat. Avem la poziția a 6-a... Așteptăm să vină... să am și eu proiectul, că nu îl am... și mă întorc la el, da? Și raportul...
|
|
|
|
|
|
Continuăm cu... 7. Proiectul de Hotărâre privind modificarea anexei la Hotărârea Camerei Deputaților nr. 125/2016 pentru aprobarea componenței nominale a comisiilor permanente ale Camerei Deputaților. Aveți proiectul distribuit. Comentarii de ordin general? La articole. La titlu? Adoptat. La preambul? Adoptat. La articolul unic? Adoptat. Vot final.
|
|
|
|
|
|
Punctul 8 se va dezbate mâine, conform deciziei Biroului permanent. Punctul 9. N-avem raport, nu? Avem la 9? Reexaminare la... Nu avem raport. Nu avem raport la 9. 10. Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2015 privind prorogarea termenelor prevăzute la art. 11 alin. (1), art. 20 alin. (5) și art. 27 alin. (1) din Legea nr. 165/2013 privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist în România; în procedură de urgență. Comisia juridică?
|
|
|
|
|
|
Domnul Costel Neculai Dunava: Domnule președinte, Stimați colegi, Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat inițiativa legislativă. Camera Deputaților este Cameră decizională. Consiliul Legislativ a avizat favorabil inițiativa legislativă. Comisia pentru drepturile omului, culte și problemele minorităților naționale a avizat favorabil. Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice a avizat favorabil. În urma dezbaterilor, membrii Comisiei juridice, de disciplină și imunități au hotărât, cu unanimitate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților un raport de adoptare a proiectului de lege, cu amendamentele admise redate în anexa care face parte din prezentul raport. În raport cu obiectul de reglementare, inițiativa legislativă face parte din categoria legilor ordinare. Mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Mulțumesc. Dezbateri? Nu. La articole dacă sunt intervenții? Nu.
|
|
|
|
|
|
Aveți raportul la 434? Domnule Zisopol, aveți raportul la 434? 11. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 50/2016 pentru modificarea Legii nr. 289/2002 privind perdelele forestiere de protecție. Comisia pentru agricultură.
|
|
|
|
|
|
Domnul Dănuț Păle: Domnule președinte, Stimați colegi, Comisia pentru mediu și echilibru ecologic, Comisia juridică și Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice au fost sesizate spre dezbatere, în fond, în procedură de urgență, cu Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 50/2016 pentru modificarea Legii nr. 289/2002 privind perdelele forestiere de protecție. La întocmirea prezentului raport comun, comisiile au avut în vedere: avizul favorabil al Consiliului Legislativ, nr. 824 din 31 august 2014; avizul favorabil al Comisiei pentru buget și finanțe și al Comisiei pentru administrație publică și amenajarea teritoriului. Proiectul de ordonanță de urgență are ca obiect de reglementare abrogarea procedurii de expropriere pentru cauză de utilitate publică în vederea realizării perdelelor forestiere. Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de lege, în ședința din 10 octombrie 2016. În urma examinării proiectului de lege, a punctelor de vedere transmise de Consiliul Legislativ și de Guvern, membrii comisiilor au hotărât, cu unanimitate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților adoptarea proiectului de lege, cu amendamente admise, redate în anexa care face parte integrantă din prezentul raport. Proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare. Camera Deputaților este Cameră decizională. Observații de tehnică legislativă - la paginile 6 și 7, dintr-o eroare de redactare, alineatul 2 a fost redactat de două ori. Rog să fie eliminată o poziție. Mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Mulțumesc. Dezbateri? Domnul Drulă.
|
|
|
|
|
|
Domnul Cătălin Drulă: Stimați colegi, Susținem această ordonanță de urgență, inclusiv modificările care au fost făcute. De-a lungul timpului, au fost reclamate foarte multe neajunsuri în legătură cu această lege. Ele au fost succesiv corectate. Sperăm ca aceasta să fie ultima și în sfârșit ROMSILVA să se apuce să le facă, pentru că aici era vorba de procedura de expropriere, de identificare a proprietarilor și acele probleme pe care le avem cu cadastrul general. În sfârșit s-a înlăturat și această barieră, așa că acum este în curtea Guvernului, a Ministerului și a ROMSILVA să înceapă realizarea, pentru că din 2004, de când e legea, avem câteva zeci de mii de hectare pentru care s-au făcut studii de fezabilitate și câteva zeci de hectare pe care chiar s-au plantat aceste perdele forestiere, care sunt foarte importante, atât pentru agricultură, cât și pentru scăderea costurilor de deszăpezire a căilor de comunicații. Mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Domnul Tabugan.
|
|
|
|
|
|
Domnul Ion Tabugan: Mulțumesc, domnule președinte. Dragi colegi, Dragi colege, Iată venim cu un nou proiect de lege care vine să clarifice, cât se poate de bine, exproprierea în vederea creării perdelelor de protecție. N-aș vrea să vă rețin, dar perdelele de protecție nu reprezintă ceva nou pentru România. Ele au fost... și au existat mii de kilometri, dar comuniștii au venit și le-au distrus, că nu e bun, nu e bine ce s-a făcut, în prima parte, în anii 50, că e model sovietic. Vreau să vă spun doar atât, ca să vă puteți da seama: pe o înălțime și jumătate de arbore, ceea ce înseamnă circa 45-50 de metri și chiar 60, care fac parte din perdeaua de protecție, în această zonă umiditatea este cu 10 până la 20% mai mare decât în mijlocul parcelei, unde este grâu sau porumb. Viteza vântului se reduce până la jumătate. Nu mai vorbim de căile de comunicație. Marea problemă este că s-au creat perdele de protecție. Așa cum a fost legea înainte, nu se putea continua, pentru că totul era o chestiune legată de voința proprietarului. Acum este altceva. Perdelele forestiere sunt de interes național și exproprierea trebuie făcută, și noi să ne apucăm de treabă, în așa fel încât căile noastre de comunicație să fie oarecum păzite de înzăpeziri, și creșterea productivității la cereale să fie corespunzătoare, și Câmpia noastră Română, Câmpia de Vest, Câmpia de Est, dacă vreți, să aibă o altă înfățișare decât o înfățișare selenară. PMP-ul susține, cum de altfel am susținut și în Comisia pentru agricultură, și vom vota această lege. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Sunteți doi, puneți-vă de acord, e procedură de urgență. Sunteți doi înscriși. Doamna Pană! V-ați înscris prima. Am decis eu... fiind și doamnă.
|
|
|
|
|
|
Doamna Adriana-Doina Pană: Stimați colegi, Salut faptul că, în unanimitate, s-a votat în comisie, să treacă în procedură de urgență, această lege. Noi, PSD-ul, considerăm extrem de important și când spun asta o dovedesc și prin fapte. În 2014, cât am fost ministru, s-au realizat singurele perdele forestiere din ultimii zece ani, 23,69 hectare, și aceasta pentru că era terenul statului! Problemele mari veneau cu identificarea proprietarului și exproprierea. Prin această nouă formă a legii nu mai trebuie să ne cramponăm. Banii se pun de-o parte în cont. Chiar dacă nu se identifică proprietarul, în momentul în care se identifică, i se plătesc banii. Deci se dă drum liber, încât aceste perdele să se realizeze. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Mulțumesc și eu. Alte intervenții? Nu. La articole? Nu. Vot final.
|
|
|
|
|
|
12. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 30/2017 pentru modificarea și completarea art. 8 din Legea nr. 152/1998 privind înființarea Agenției Naționale pentru Locuințe; în procedură de urgență. Comisia pentru administrație? Domnul Avram.
|
|
|
|
|
|
Domnul Constantin Avram: Mulțumesc, domnule președinte. Voi da citire raportului. În conformitate cu prevederile art. 95 și art. 115 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Comisia pentru administrație publică și amenajarea teritoriului a fost sesizată, prin adresa PL-x 201/2017, cu dezbaterea pe fond, în procedură de urgență, a Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 30/2017 pentru modificarea și completarea art. 8 din Legea nr. 152/1998 privind înființarea Agenției Naționale pentru Locuințe. Senatul a adoptat proiectul de lege în ședința din 8 mai 2017, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituția României. Camera Deputaților este Cameră decizională, potrivit prevederilor art. 75 din Constituția României. La întocmirea prezentului raport, Comisia a avut în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ. Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea și completarea art. 8 din Legea nr. 152/1998, în sensul asigurării unei protecții sociale mai ales pentru persoanele cu venituri reduse, prin limitarea cuantumului chiriei, determinat după aplicarea tuturor coeficienților de ponderare. Potrivit prevederilor art. 61 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, comisia a examinat proiectul de lege în ședința din 23 mai 2017. La ședință au participat 20 deputați, din totalul de 24 de membri ai comisiei. În urma examinării proiectului de lege și a opiniilor exprimate de membrii comisiei, s-a hotărât, cu majoritate de voturi, un vot împotrivă, adoptarea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 30/2017 pentru modificarea și completarea art. 8 din Legea nr. 152/1998 privind înființarea Agenției Naționale pentru Locuințe, cu amendamentele admise, prezentate în anexa care face parte integrantă din prezentul raport. În raport cu obiectul și conținutul reglementării, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.
|
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Mulțumesc. Dezbateri? Domnul Roman.
|
|
|
|
|
|
Domnul Florin-Claudiu Roman: Mulțumesc, domnule președinte. Doamnelor și domnilor colegi, Grupul PNL susține adoptarea acestui proiect de lege, nu pentru că rezolvă o problemă de natură socială, ci pentru că este o chestiune de echitate și practic acest proiect rezolvă problema discriminărilor între cei care beneficiază de locuințe de la ANL, înainte și după aplicarea coeficienților de ponderare. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Alte intervenții? Nu. La articole? Nu. Cu amendamentele admise, proiectul de lege merge la votul final.
|
|
|
|
|
|
Reexaminarea de la punctul 9... 9. Reexaminarea, la cererea Președintelui României, a Legii pentru completarea Legii locuinței nr. 114/1996. Comisii? Comisia juridică, domnul Dunava.
|
|
|
|
|
|
Domnul Costel Neculai Dunava: Domnule președinte, Stimați colegi, Comisia pentru administrație publică și amenajarea teritoriului și Comisia juridică, de disciplină și imunități au fost sesizate, spre reexaminare, ca urmare a cererii Președintelui României, cu Legea pentru completarea Legii locuinței nr. 114/1996. Legea transmisă la promulgare are ca obiect reglementarea unui nou tip de locuințe, respectiv locuința de sprijin. Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a admis parțial cererea de reexaminare trimisă de Președintele României și a adoptat legea. Camera Deputaților este Cameră decizională. În urma dezbaterii cererii de reexaminare și a Legii adoptate de Senat în urma reexaminării, membrii celor două comisii au hotărât, cu majoritate de voturi, să supună plenului Camerei Deputaților admiterea parțială a cererii de reexaminare trimisă de Președintele României și adoptarea Legii pentru completarea Legii locuinței nr. 114/1996, în forma adoptată de Senat. În raport de obiectul și conținutul reglementării, legea face parte din categoria legilor organice. Mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Mulțumesc. Dezbateri? Domnul Roman. Este cineva din biroul Comisiei pentru mediu, în sală? Veniți puțin, doamnă deputat? Vă rog.
|
|
|
|
|
|
Domnul Florin-Claudiu Roman: Mulțumesc, domnule președinte. Grupul Partidului Național Liberal va vota pentru examinarea parțială. Solicitarea președintelui este îndreptățită. Practic, este nevoie de mai multe clarificări de ordin juridic. Anumite chestiuni nu sunt foarte clar lămurite și practic ar pune în imposibilitate autoritățile locale să aplice această lege, așa cum ea a fost votată de colegii noștri. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Mulțumesc. Doamnă Pană, sunteți vicepreședinte la Comisia pentru mediu? Da? Veniți puțin la noi! Continuăm. Intervenții la dezbateri generale? Nu mai sunt. Și, fără amendamente, reexaminarea merge la votul final.
|
|
|
|
|
|
13. Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 31/2017 privind stabilirea unor măsuri necesare organizării, de către Parlamentul României, a celei de-a 63-a Sesiuni anuale a Adunării Parlamentare a NATO la București, în perioada 6-9 octombrie 2017; în procedură de urgență. Comisia? Doamna Bran? La dezbateri. Comisia pentru administrație? Domnul Avram?
|
|
|
|
|
|
Domnul Constantin Avram: Mulțumesc, domnule președinte. Raport asupra Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 31/2017 privind stabilirea unor măsuri necesare organizării, de către Parlamentul României, a celei de-a 63-a Sesiuni anuale a Adunării Parlamentare a NATO, la București, în perioada 6-9 octombrie 2017. În conformitate cu prevederile art. 95 și art. 115 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Comisia pentru administrație publică și amenajarea teritoriului a fost sesizată, cu dezbaterea pe fond, în procedură de urgență, cu Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 31/2017 privind stabilirea unor măsuri necesare organizării, de către Parlamentul României, a celei de-a 63-a Sesiuni anuale a Adunării Parlamentare a NATO, la București, în perioada 6-9 octombrie 2017. Camera Deputaților este Cameră decizională. Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de lege în ședința din data de 8 mai 2017. Consiliul Legislativ avizează favorabil proiectul de lege. Proiectul de lege are ca obiect de reglementare stabilirea unor măsuri necesare organizării, de către Parlamentul României, a celei de-a 63-a Sesiuni anuale a Adunării Parlamentare a NATO, la București, în perioada 6-9 octombrie 2017. Potrivit prevederilor art. 61 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Comisia pentru administrație publică și amenajarea teritoriului a examinat proiectul de lege în ședința din 23 mai 2016. La lucrările comisiei au fost prezenți 20 de deputați, din totalul de 24 de membri ai Comisiei pentru administrație. În urma dezbaterilor și a opiniilor exprimate, membrii comisiei au hotărât, cu majoritate de voturi, adoptarea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 31/2017 privind stabilirea unor măsuri necesare organizării, de către Parlamentul României, a celei de-a 63-a Sesiuni anuale a Adunării Parlamentare a NATO, la București, în perioada 6-9 octombrie 2017. În funcție de obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Dezbateri, doamna Bran.
|
|
|
|
|
|
Doamna Ioana Bran: Domnule președinte, Doamnelor și domnilor deputați, Stimați colegi, Acest subiect a fost atacat de anumiți colegi din opoziție, dar haideți să înțelegem importanța și amploarea acestui eveniment. Indiferent de ideologiile partidelor politice, trebuie să ținem cont de faptul că politica de apărare națională a devenit tot mai dinamică. Aderarea la NATO a fost un proces de lungă durată și a fost nevoie de multă implicare. Este momentul acum să continuăm munca predecesorilor noștri, prin respectarea angajamentelor și înfăptuirea obiectivelor asumate. România, în calitatea ei de membru NATO și beneficiar de securitate, astăzi, este un partener puternic și a devenit un furnizor de securitate în regiune și în cadrul Alianței. România, parte a Uniunii Europene și membru al NATO, este gazda celei de-a 63-a Sesiuni anuale a Adunării Parlamentare a NATO, eveniment ce va găzdui peste 800 de participanți, reprezentanți ai celor 28 de țări membre și 13 țări asociate. Este necesar să ne aliniem la standardele celorlalte state membre, pentru a dovedi că suntem parteneri de nădejde într-o organizație care se bazează pe solidaritate și responsabilitate. Aderarea la NATO a fost necesară pentru a ne asigura pacea și securitatea. Totodată, avem și implicații pe care trebuie să le continuăm și să le rezolvăm cât mai curând, corect, inteligent și cu profesionalism. De aceea, Grupul parlamentar al PSD susține Ordonanța de urgență nr. 31/2017. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Domnul Năsui.
|
|
|
|
|
|
Domnul Claudiu-Iulius-Gavril Năsui: Mulțumesc, domnule președinte. Nimeni nu contestă importanța acestui eveniment, nimeni nu contestă faptul că acest eveniment are niște costuri. În schimb, ceea ce contestăm este nevoia de a deroga de la legislația în vigoare, pentru organizarea acestui eveniment. Haideți să nu ne mințim! Este vorba de o risipă de fonduri publice, care se va întâmpla. După cum știți foarte bine, se cumpără 3 megalimuzine de lux, de 450 CP, cu un cost foarte mare, de 100.000 de euro per mașină. Licitația este deja antamată, licitația publică pentru cumpărarea lor. Într-o țară care are 8 milioane de oameni în sărăcie sau în risc de sărăcie este imoral să aruncăm banii aceștia publici, în mod nechibzuit. Repet, România este o țară care are impozite pe muncă foarte mari. Suntem a patra țară din Uniunea Europeană, ca nivel de impozitare pe muncă. Deci banii pe care îi aruncăm acum pe aceste limuzine pe care noi le vom folosi aici sunt banii lor, de fapt. Opoziția, cel puțin USR-ul, nu va gira această risipă. Mulțumesc. (Aplauze.)
|
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Domnul Șovăială.
|
|
|
|
|
|
Domnul Constantin Șovăială: Mulțumesc, domnule președinte. Având în vedere importanța prezentului proiect de lege, Grupul parlamentar al PNL va vota pentru adoptarea proiectului de aprobare a Ordonanței nr. 31/2017. Mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Mulțumesc. Nefiind amendamente, legea merge la votul final.
|
|
|
|
|
|
Și avem raportul la 434, la ce am adus de pe poziția 36. 6. Propunerea legislativă pentru declararea de rezervație arheologică și bun de utilitate publică de interes național a unor zone din teritoriul localităților Sarmizegetusa, Mintia-Vețel și a Complexului cetăților dacice din Munții Orăștiei - Costești - Cetățuie; Cetățuia Înaltă; Ciocuța; Costești-Blidaru; Faieragu; Vârful lui Hulpe; Fețele Alba; Grădiștea Muncelului; Piatra Roșie - județul Hunedoara. Raport - Comisia pentru mediu, doamna Pană. Doamna Pană!
|
|
|
|
|
|
Doamna Adriana-Doina Pană: În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Comisia pentru mediu și echilibru ecologic a fost sesizată spre dezbatere în fond, în procedură obișnuită. Obiectul de reglementare a propunerii legislative tocmai a fost citit de președintele de ședință. Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a respins propunerea legislativă, în ședința din 9 octombrie 2012. La întocmirea prezentului raport, comisia a avut în vedere: avizul favorabil al Consiliului Legislativ; al Comisiei juridice, de disciplină și imunități; avizul negativ al Comisiei pentru buget, finanțe și bănci; raportul inițial de respingere al Comisiei pentru administrație publică și amenajarea teritoriului, precum și avizele negative ale Guvernului. În urma dezbaterilor și a opiniilor exprimate, membrii Comisiei au hotărât, cu majoritate de voturi, 10 voturi pentru și o abținere, respingerea Propunerii legislative pentru declararea de rezervație arheologică și bun de utilitate publică de interes național a unor zone din teritoriul localităților Sarmizegetusa, Mintia-Vețel și a Complexului cetăților dacice din Munții Orăștiei-Costești-Cetățuie; Cetățuia Înaltă; Ciocuța; Costești-Blidaru; Faieragu; Vârful lui Hulpe; Fețele Alba; Grădiștea Muncelului; Piatra Roșie - județul Hunedoara. În raport de obiectul și conținutul reglementării, propunerea legislativă face parte din categoria legilor ordinare.
|
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Domnul Roman sunteți înscris din urmă sau doriți să luați cuvântul? Vă rog.
|
|
|
|
|
|
Domnul Florin-Claudiu Roman: Domnule președinte, Stimați colegi, Grupul PNL va vota pentru respingerea acestei propuneri legislative și, bineînțeles, așa cum am mai afirmat de la acest microfon, va susține, cu tot ceea ce poate, trecerea acestor cetăți în administrarea Consiliului Județean Hunedoara, singurul care poate face o administrare corectă a acestui edificiu. Trebuie să înțeleagă și unii care folosesc, de la tribuna Parlamentului, cuvântul penibil. Penibili sunt ei, pentru că habar nu au că se depun proiecte pe Proiectul Operațional Regional, iar pentru a obține finanțare pe acest proiect trebuie să fii, în primul rând, titular. Dar poate vor învăța și unii dintre colegii noștri! Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Domnul Ganț.
|
|
|
|
|
|
Domnul Ovidiu Victor Ganț: Domnule președinte, Stimați colegi, Am solicitat să dezbatem proiectul, pentru ca să se respecte Regulamentul, și sigur că va avea aceeași soartă ca și celălalt. Nu este nicio îndoială. Nu știu cu ce se ocupau unii prin 2012, când s-a depus proiectul. Probabil că nici până în ziua de azi nu au înțeles că, de fapt, era un apel la buna administrare. Le-aș spune și cine este inspiratorul moral al acestui proiect de lege, pentru că este o mare personalitate a culturii românești, membru marcant al PSD, dar care nu mai este printre noi și de aceea n-am să îi invoc numele, pentru că nu este elegant. Dar, repet, aceste procese de intenție, făcute de oameni care habar nu au de ceea ce se întâmpla în anul 2012 în Parlament sunt absolut nelalocul lor. O bună intenție privind prezervarea patrimoniului național, privind protejarea patrimoniului mondial UNESCO - nu avem foarte multe obiective UNESCO în România. Spre deosebire de diverși vorbitori care, repet, nu înțeleg nimic din acest lucru, există entități private în România care țin de unele minorități naționale care administrează exemplar patrimoniul mondial UNESCO de pe teritoriul României. Aceasta este situația: Vox Populi, Vox Dei! Vii în Parlament, vorbești ce nu înțelegi și mai ai și tupeul să te referi la alte grupuri parlamentare. Acest mod de a face politică este străin de noi. Niciodată nu am urmărit scopuri patrimoniale sau de altă natură, mai ales în privința protejării patrimoniului cultural național. Dezamăgirea noastră este dublă: pe de o parte, pentru faptul că s-a procedat cum s-a procedat, și, pe de altă parte, pentru absolut nemeritatele și absolut lipsitele de eleganță afirmații care s-au făcut aici, la adresa grupului nostru parlamentar. Avem însă o memorie lungă. Vă asigurăm de acest lucru! Vă mulțumesc frumos.
|
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Alte intervenții la dezbateri generale? Nu mai sunt. Legea merge la votul final. Suspendăm ședința pentru mâine la ora 10,00. Urmează interpelări.
|
|
|
|
|
|
După o scurtă pauză
|
|
|
|
|
|
(În continuare, ședința a fost condusă de domnul deputat Florin Iordache, vicepreședinte al Camerei Deputaților.)
|
|
|
|
|
|
Domnul Florin Iordache: Stimați colegi, Continuăm cu răspunsurile la întrebări.
|
|
|
|
|
|
Domnul deputat Laurențiu Nistor are o întrebare adresată Ministerului Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene, la Programul Operațional Capital Uman. Doamnă secretar de stat, vă rog. Răspunsul domnului Nistor, vă rog. Spuneți, doamnă secretar de stat! Vă rog!
|
|
|
|
|
|
Doamna Sirma Caraman (secretar de stat, Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene): Vă mulțumesc, domnule președinte. Din discuțiile cu domnul Nistor, este mulțumit dacă îi predau acest răspuns. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Domnul Florin Iordache: Da. Vă mulțumesc. Domnule deputat Nistor, este în regulă, da? Bun! Mulțumesc. Mai departe. Următorul.
|
|
|
|
|
|
Doamna Intotero Natalia are o întrebare adresată Ministerului pentru Românii de Pretutindeni. Îl rog pe domnul secretar de stat Ovidiu Iane. Vă rog.
|
|
|
|
|
|
Domnul Ovidiu-Cristian Iane (secretar de stat, Ministerul pentru Românii de Pretutindeni): Mulțumesc, domnule președinte de ședință. Avem răspunsul la interpelarea formulată. Stimată doamnă deputat, La interpelarea formulată de dumneavoastră în ședința Camerei Deputaților din dat de 9 mai 2017, dorim să vă aducem la cunoștință că păstrarea și promovarea identității culturale și a tradițiilor românești, îndeosebi a componentei lingvistice, este una dintre prioritățile Ministerului pentru Românii de Pretutindeni, în concordanță cu obiectivele asumate prin Programul de guvernare 2017-2020. Astfel, Ministerul pentru Românii de Pretutindeni a dezvoltat, împreună cu Ministerul Educației Naționale, Programul "Limba Română - educație și comunicare", prin care a fost creat un grup de lucru comun, format din specialiști în educație și comunicare din cadrul Ministerului pentru Românii de Pretutindeni și Ministerului Educației Naționale, care s-a concretizat în reuniuni periodice în vederea stabilirii parametrilor extinderii Programului "LCCR" - Limbă, Cultură și Civilizație românească - și crearea unui sistem integrat de predare a limbii române. Ca un prim pas în această direcție, Ministerul pentru Românii de Pretutindeni a achiziționat, cu sprijinul Ministerului Educației Naționale, suportul de curs de limba română, pentru clasele I-IV, care cuprinde manuale atât în format fizic, cât și în format digital, pe CD, pe care le distribuim asociațiilor românești de peste hotare și bisericilor care derulează cursuri de limba română prin intermediul școlilor de weekend sau al școlilor parohiale. Programul a fost lansat în luna aprilie în Marea Britanie, cu ocazia vizitei de lucru, în perioada 8-11 aprilie, a ministrului pentru românii de pretutindeni. De asemenea, programul a fost lansat și în Italia, în cadrul vizitei de lucru din perioada 19-21 mai, iar în continuare programul urmează a fi lansat în Spania, la începutul lunii iunie a acestui an. De altfel, ca o paranteză, deja am lansat acest program, în Spania. Totodată, programul prevede și lansarea unei platforme interactive on-line, o aplicație ușoară, de învățare a limbii române pentru copii, prin intermediul căreia dorim să facem cât mai ușoară și mai la îndemână învățarea sau poate reamintirea limbii române în rândul copiilor români din străinătate. Aplicația urmează a fi lansată în partea a doua a acestui an. O altă modalitate prin care ne-am propus promovarea importanței educației în limba maternă pentru copiii români din diaspora o reprezintă dedicarea Zilei românilor de pretutindeni din 2017 acestei problematici, prin organizarea unui seminar tematic în Aula Magna a Universității de Drept din București. Acest eveniment include două paneluri, în cadrul cărora vor avea loc intervenții ale unor reprezentanți ai mediului academic, mediului asociativ român din străinătate, implicați în proiecte educaționale, lideri ai studenților etnici români, beneficiari ai burselor dedicate, precum și reprezentanți ai studenților care studiază în afara granițelor țării. Pe lângă Programul "Limba română - educație și comunicare", Ministerul pentru Românii de Pretutindeni susține și încurajează proiectele și acțiunile propuse de mediul asociativ românesc din străinătate în acest sens, prin acordarea de finanțări nerambursabile proiectelor depuse, în baza legislației în domeniu. Cu deosebită considerație.
|
|
|
|
|
|
Domnul Florin Iordache: Vă mulțumesc. Intervenții? Nu sunt. Mergem mai departe. Din partea Ministerului Muncii și Justiției Sociale este prezent domnul secretar de stat Teiu Păunescu. La întrebarea din partea doamnei Roxana Mînzatu, dumnealui înmânează acest răspuns doamnei deputat. Mergem mai departe, la Ministerul Sănătății. Avem o întrebare din partea domnului deputat Petru Movilă. Domnul secretar de stat Dan Dumitrescu. Vă rog. Da. Domnul Petru Movilă nu este. Vă rog, domnule secretar de stat, îi înmânați dumneavoastră! Vă mulțumesc mult. Și, a doua întrebare, acolo unde textul se referă la taxa de viciu, tot domnul deputat Petru Movilă. Și în acest caz, înmânați, vă rog frumos, domnului deputat! Pentru cea de-a treia întrebare, tot din partea domnului Petru Movilă, se solicită amânare. Mulțumesc. Această secțiune s-a finalizat.
|
|
|
|
|
|
Mergem mai departe, la prezentarea pe scurt a întrebărilor, pentru două minute.
|
|
|
|
|
|
Domnul deputat Constantin Codreanu. A plecat. Trei interpelări. Domnul Roman... A, nu v-am văzut. Mă scuzați! Aveți două minute pentru a prezenta.
|
|
|
|
|
|
Domnul Constantin Codreanu: Mulțumesc, domnule președinte de ședință. Interpelarea mea de astăzi este adresată domnului ministru al justiției, Tudorel Toader, și este de fapt o revenire asupra unei probleme vechi. Obiectul interpelării este "Stadiul actual al Proiectului de Lege privind modificarea și completarea Legii nr. 21/1991 a cetățeniei române". Este o problemă care datează de la începutul anului 2017, o problemă pe care am discutat-o în cadrul Comisiei pentru comunitățile de români din afara granițelor țării, și la 15 februarie am ajuns la concluzia că Autoritatea Națională pentru Cetățenie formulează un punct de vedere pe care îl transmite ulterior Ministerului Justiției, astfel încât, în urma consultărilor, Ministerul Justiției să elaboreze un proiect de lege prin care să soluționeze o problemă care rezidă în art. 9, în special alin. (4) și (5) din acest articol al Legii cetățeniei române. Din păcate, au existat tergiversări privind această soluție pe care noi am solicitat-o și nici întrevederea cu domnul ministru Toader nu a ajutat la soluționarea problemei respective, ba, dimpotrivă, dânsul a venit cu o soluție inacceptabilă, și anume ca cetățenii respectivi să dea în judecată statul român. Spun inacceptabilă, pentru că nu vorbim de 5 cazuri, de 10 cazuri sau de zeci de cazuri, ci vorbim de mii și de zeci de mii de cazuri. Numărul acestor cazuri este în creștere. În contextul prezentat mai sus, vă rog respectuos, domnule ministru, să ne transmiteți următoarele: 1. Ținând cont de faptul că au trecut mai mult de 90 de zile de la data transmiterii punctului de vedere de către ANC, instituție pe care o conduceți, care este perioada de timp necesară Ministerului Justiției, în colaborare cu celelalte ministere implicate - pentru că este vorba de Ministerul Afacerilor Externe și de Ministerul Afacerilor Interne - de a întocmi un proiect de lege final, care să modifice și să completeze Legea nr. 21/1991? 2. Care este stadiul actual al Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 21/1991 și când considerați că acesta va fi transmis și Parlamentului. Solicit atât răspuns oral, cât și răspuns în scris. Și solicit ca acest răspuns să vină cât mai repede posibil, pentru că am primit, tot de la această tribună, de la un secretar de stat de la Ministerul Justiției, un răspuns pe 19 aprilie, precum că respectivul proiect de lege se află spre avizare și suntem acum la sfârșit de mai și lucrurile nu s-au rezolvat. Vă mulțumesc frumos.
|
|
|
|
|
|
Domnul Florin Iordache: Și eu vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Mergem mai departe. De la PNL, domnul Florin-Claudiu Roman, două interpelări depuse în scris. Andrei Nicolae? Vă rog. O interpelare.
|
|
|
|
|
|
Domnul Andrei Nicolae: Mulțumesc, domnule președinte. Interpelarea mea se adresează domnului prim-ministru și, implicit, Departamentului Centenar, domnului secretar de stat Cristian Ioan Videscu, și are ca obiect organizarea edițiilor 2017 și 2018 a Universității Populare de Vară "Nicolae Iorga", la Vălenii de Munte, în județul Prahova. Stimate domnule prim-ministru, Stimate domnule secretar de stat, Cu o tradiție datând din iulie 1908, cursurile Universității Populare de Vară, înființată de savantul Nicolae Iorga, s-au desfășurat, anual, în orașul Vălenii de Munte din județul Prahova, menținând aprinsă flacăra românității și animând idealurile unioniste ale provinciilor române. Anul acesta, perioada desfășurării evenimentului este 13-18 august. În această săptămână, peste 100 de cursanți, provenind din comunitățile românilor din Basarabia, Bucovina de Nord, Serbia, Fosta Republică Iugoslavă a Macedoniei și Bulgaria vor participa la prelegerile care vor avea loc în orașul de suflet al marelui istoric. Ca de fiecare dată, eforturile de organizare sunt suportate de Consiliul Județean Prahova, prin direcția de specialitate, și de Primăria și Consiliul Local al orașului Vălenii de Munte, prin Centrul Cultural din localitate. Vând însă în vedere amploarea manifestărilor din acest an, dar și a celor de anul viitor, autoritățile locale sus-menționate nu pot face față costurilor totale, necesare bunei desfășurări a evenimentelor propuse pentru marcarea a 100 de ani de la Marea Unire. Vă rog, așadar, să luați în considerare ca pentru ediția din acest an, dar mai ales pentru ediția din anul Centenarului, 2018, Departamentul Centenar să sprijine atât logistic, cât și prin alocarea de resurse financiare, autoritățile locale, în organizarea acestui eveniment de interes național. Vă mulțumesc. Solicit răspuns scris și oral. Cu aleasă considerație, Andrei Nicolae, deputat, Circumscripția nr. 31 Prahova.
|
|
|
|
|
|
Domnul Florin Iordache: Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Următoarea. Anișoara Radu? Depusă în scris. Domnul Emil-Marius Pașcan, PMP. Vă rog, domnule deputat.
|
|
|
|
|
|
Domnul Emil-Marius Pașcan: Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință. Distinși colegi, Interpelarea mea este adresată Ministerului Sănătății, domnului ministru Florian Bodog, și privește situația gravă a epidemiei de rujeolă la nivel național. Domnule ministru, Mă întreb și vă întreb dacă în evoluția sa medicală România se mai luptă, încă, să scape de obscurantismul Evului Mediu și dacă nu cumva are și Ministerul Sănătății o deplină responsabilitate în acest sens? Din cele peste 5.000 de cazuri de rujeolă înregistrate și 27 de cazuri de decese până la această oră, cauzate de această boală, am devenit, la scară europeană, un pericol public. Este un semnal periculos, cât se poate de îngrijorător, dar și o măsură a politicilor gregare și ineficiente, prin care Ministerul Sănătății a lăsat la voia întâmplării educația pentru sănătate la nivelul societății românești. S-au alocat în ultimii ani imense resurse pentru așa-zisa analiză a stării de sănătate publice. S-a perorat în exces asupra nevoii de reforme și ne-am trezit astăzi furioși, dar și înspăimântați că ne mor copiii din pricina infecțiilor streptococice contractate prin spitale sau din pricina a ceea ce ar trebui să fie o banală rujeolă. Și nu există responsabili, nu există niciun vinovat, e învinovățit, doar impersonal și iresponsabil, sistemul fără de chip. Domnule ministru, Consider că este inadmisibil ca în plină criză a rujeolei distribuitorii de vaccinuri să notifice Agenția Națională a Medicamentului că scot de pe piața din România aproape 4.000 de doze de vaccin împotriva rujeolei, iar acest lucru se întâmplă tocmai când Organizația Mondială a Sănătății ne clasează pe primul loc în Europa în ceea ce privește epidemia de rujeolă. Vă solicit imperativ să mă informați ce măsuri redutabile și mai ales eficiente va asuma Ministerul Sănătății pentru stoparea acestei epidemii de rujeolă și totodată pentru asigurarea stocurilor necesare de vaccinuri pentru populație? Nu în ultimul rând, dacă vă preocupă cu adevărat asumarea unei campanii de relații publice, necesară a fi desfășurată la scară națională, pentru promovarea vaccinării preventive și imunizare? Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Domnul Florin Iordache: Și eu vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Următorul. Silviu Dehelean, USR - o interpelare. Nicolae Georgescu - o interpelare. Beatrice Tudor - o interpelare. Tudorița Lungu, PNL - o interpelare. Cornel Itu - două interpelări. Călin Matei - o interpelare. Vasile Varga - o interpelare. Sorin-Dan Moldovan - o interpelare. Ovidiu Raețchi - o interpelare. Marilen Pirtea - o interpelare. Nicolae Neagu. Domnule deputat, vă rog, aveți 3 minute să prezentați pe scurt interpelarea dumneavoastră.
|
|
|
|
|
|
Domnul Nicolae Neagu: Mulțumesc, domnule președinte de ședință. Interpelarea este adresată prim-ministrului, domnul Sorin Grindeanu. Subiectul este "Hidrocentrala CHE Racovița, județul Sibiu". Stimate domnule prim-ministru, De aproape 4 ani, Oltul curge degeaba pe sub centrala hidroelectrică de la Racovița, a cărei panglică de inaugurare a fost tăiată de fostul premier, Victor Ponta, în decembrie 2013. Hidrocentrala care a costat 162,7 milioane de euro, cu o putere instalată de 31,5 MW, produsă de două agregate de putere egală, se află, de mai bine de trei ani, în probe tehnologice, în principal din cauza a două poduri ale CFR aflate la 3 kilometri în aval, poduri care ar fi trebuit înlocuite cu unul sau două poduri noi, de mult timp, dar care se pare că nu intră în preocuparea investițională a Ministerului Transporturilor. Cele două poduri, situate la câteva zeci de metri unul față de celălalt, servesc rutei Sibiu-Brașov, respectiv rutei Sibiu-Râmnicu Vâlcea și sunt așa-zisul canal de fugă al centralei care, pentru a funcționa la capacitatea proiectată, trebuie să aibă o adâncime de 12 metri. În acest moment, canalul de fugă are doar 8 metri adâncime și nu mai poate fi adâncit, deoarece excavarea a încă 4 metri ar pune în pericol stabilitatea celor două poduri. Date în funcțiune în 1897, respectiv 1917, ambele au depășită perioada de exploatare. Timp de 28 de ani, reprezentanții Hidroelectrica, prin CHE Racovița, au discutat cu reprezentanții Ministerului Transporturilor pentru a fi respectate condițiile contractuale prevăzute - atenție! - în Decretul Consiliului de Stat nr. 28/1989. Conform actelor aprobate la acea dată, lucrările de infrastructură conexe lucrărilor energetice cădeau în sarcina ministerelor de resort, în speță Ministerul Transporturilor, pentru lucrări la drumuri, poduri sau căi ferate. Cum decretul nu a fost niciodată abrogat, înlocuirea celor două poduri cu unul nou, pentru ambele sensuri, Brașov-Sibiu, Sibiu-Râmnicu Vâlcea, a rămas în sarcina Ministerului Transporturilor. În plus, se pare că sunt probleme și cu lacul de acumulare prevăzut, pe 576 de ha necesare hidrocentralei, și din care lipsesc 54 de ha aflate în proces nominativ de expropriere la cabinetul dumneavoastră. Deoarece în urma solicitărilor și investigațiilor și jurnalistice reprezentanții Ministerului Transporturilor și al Energiei evită să facă precizări privind modalitatea de rezolvare a problemei, vă rog respectuos, domnule prim-ministru, să efectuați o analiză amănunțită a acestui obiectiv strategic important pentru resursa energetică națională și să vă asumați un termen de finalizare a investiției. Aștept răspunsul dumneavoastră în scris. Deputat de Sibiu, Nicolae Neagu.
|
|
|
|
|
|
Domnul Florin Iordache: Mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Mai departe. Iulian Bulai - șase interpelări. Marius Sorin-Ovidiu Bota - două interpelări. Oana-Silvia Vlăducă - o interpelare. Florica Cherecheș - o interpelare. Nicolae Giugea - o interpelare. În continuare, o invit pe doamna Elvira Șarapatin, care are o interpelare. Doamnă deputat, aveți trei minute să o prezentați. Vă rog.
|
|
|
|
|
|
Doamna Elvira Șarapatin: Interpelarea mea se numește "Preluarea de către Penitenciarul Târgu Jiu, a imobilelor Centrului de pregătire și perfecționare a cadrelor de jandarmi «Gheorghe Magheru» din Bumbești-Jiu, în vederea organizării unor spații de deținere". Domnule ministru, În calitatea mea de membru al Comisiei pentru cercetarea abuzurilor, corupției și pentru petiții, am efectuat, la începutul lunii mai, o vizită de lucru în Penitenciarul Târgu Jiu din județul Gorj, unitate penitenciară cu regim de executare a pedepsei deschis și semideschis. Am constatat aici - pentru că este mai lungă..., o să vorbesc și liber - am constatat la acest penitenciar că locurile de detenție sunt foarte mici, nespațioase. Locurile de plimbare ale deținuților sunt foarte strâmte, adică locul de plimbare este așa cam 10/5 și prevăzut cu gratii... într-un fel de cușcă se plimbă deținuții. Am solicitat explicații și soluții reprezentanților din conducerea penitenciarului la fața locului, iar aceștia mi-au demonstrat că au încercat de mai multe ori să rezolve această problemă, atât la Ministerul Justiției, cât și la Administrația Națională a Penitenciarelor, încă din 2013 și începutul anului 2017, pentru a prelua imobilele Centrului de pregătire și perfecționare a cadrelor de jandarmi "Gheorghe Magheru" din Bumbești-Jiu, aflate în conservare, într-o localitate situată doar la 20 de kilometri de Târgu Jiu. Am înțeles și am apreciat imediat faptul că aceasta ar fi o soluție optimă pentru Penitenciarul din Târgu Jiu, atât pentru eradicarea fenomenului de supraaglomerare, cât și pentru evitarea proceselor numeroase deschise de deținuții acestei închisori. Vreau să fac mențiunea că mai mulți deținuți din Penitenciarul Târgu Jiu au înaintat procese la CEDO, le-au câștigat și, sigur că da, statul român a trebuit să plătească o sumă mare de bani pentru aceste condiții foarte vitrege, existente în Penitenciarul Târgu Jiu. Nu este un secret că Penitenciarul Târgu Jiu, precum și toate unitățile penitenciare clasificate în regim de executare deschis și semideschis, se confruntă cu fenomenul de supraaglomerare și că există necesitatea urgentă a extinderii capacității de deținere la nivelul sistemului penitenciar și alinierea condițiilor de deținere la standarde europene. La Penitenciarul Târgu Jiu s-a și identificat locația necesară, dar, deși conducerea închisorii a efectuat deja demersuri la Administrația Națională a Penitenciarelor pentru a fi sprijinită în preluarea imobilelor Centrului de pregătire și perfecționare a cadrelor de jandarmi "Gheorghe Magheru" din Bumbești-Jiu, în vederea organizării unor spații de deținere, acest lucru nu s-a rezolvat nici până în prezent. Consider că locația respectivă se pretează transformării, cu fonduri financiare reduse, într-un centru de deținere modern, în care pot fi asigurate drepturile prevăzute de lege pentru persoanele private de libertate, în condiții optime privind siguranța deținerii în regim penitenciar, activități specifice de resocializare a persoanelor private de libertate, activități productive, spații de plimbare, terenuri de sport. Mai mult, imobilele se află situate în orașul Bumbești-Jiu, strada Grigore Alexandrescu Ghica nr. 2, județul Gorj, la o distanță de 20 de kilometri față de municipiul Târgu Jiu - de fapt, am mai specificat acest lucru - având în componență: terenuri, două clădiri P+3, o clădire P+2, unde ar putea fi amenajate spații de deținere pentru aproximativ 450 de persoane private de libertate și cu respectarea standardelor europene privind custodierea acestora: o centrală termică, o spălătorie, o bucătărie plus sală de mese, două baze sportive, spațiu atelier și parcare pentru autovehicule. În ceea ce privește cheltuielile care ar fi necesare pentru punerea în funcțiune a unei asemenea unități de deținere în această locație, acestea sunt minime, având în vedere faptul că imobilele există și sunt racordate la toate utilitățile necesare: apă, gaze, canal, energie electrică. Ca atare, preluarea imobilelor Centrului de pregătire și perfecționare a cadrelor de jandarmi "Gheorghe Magheru" din Bumbești-Jiu de către Penitenciarul Târgu Jiu ar fi oportună în zonă, creându-se și noi locuri de muncă, iar procedura cred că ar putea fi chiar grăbită. Față de cele enunțate și având convingerea că acestea vor fi soluționate favorabil, vă rog, domnule ministru, să luați în analiză situațiile semnalate și să dispuneți măsurile care se impun. Deputat de Gorj, Elvira Șarapatin.
|
|
|
|
|
|
Domnul Florin Iordache: Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Gigel-Sorinel Știrbu - o interpelare. Florin-Claudiu Roman - două interpelări. Lucreția Roșca - o interpelare. Dumitru Lovin. Vă rog, domnule deputat. Trei minute aveți, să o prezentați. Vă rog.
|
|
|
|
|
|
Domnul Dumitru Lovin: Domnule președinte, Vă mulțumesc. Întrebarea mea este adresată domnului prim-ministru. Stimate domnule prim-ministru, În ultima vreme, foarte mulți hotelieri, administratori de pensiuni, simpli cetățeni și, nu în ultimul rând, reprezentanți ai administrației publice din stațiunea Vâlcea Băile Olănești, ne-au semnalat faptul că turismul local este foarte puternic afectat de închiderea unuia dintre cele mai importante puncte de atracție ale zonei: baza cu apă sulfuroasă. Din cauza Agenției Naționale pentru Resursele Minerale, care nu a demarat procedurile de licitare a exploatației sondei F 1007 bis, cea care alimentează cu apă geotermală respectiva bază, aceasta stă închisă de aproape doi ani de zile. Întrucât se apropie sezonul estival, iar turismul vâlcean depinde de funcționarea tuturor bazelor de agrement, stimate domnule prim-ministru, vă rugăm să precizați punctul dumneavoastră de vedere cu privire la situația prezentată mai sus și, cu autoritatea de care dispuneți, în timp util, să găsiți cele mai bune soluții de rezolvare. Cu stimă, deputat Lovin Dumitru, Circumscripția nr. 40 Vâlcea. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Domnul Florin Iordache: Și eu vă mulțumesc, domnule deputat. În continuare... Claudiu Năsui - o interpelare. Adrian-Octavian Dohotaru - două interpelări. Cristian Ghinea - două interpelări. Bogdan-Ionel Rodeanu - o interpelare. Cristian-Gabriel Seidler - o interpelare. Vasile Axinte - două interpelări. Nicolae Georgescu - două interpelări. Bogadan-Iulian Huțucă - două interpelări. Gavrilă Ghilea - o interpelare. Viorica Cherecheș - o interpelare. Constantin Șovăială - o interpelare. Robert-Nicolae Turcescu - două interpelări. Eugen Tomac - o interpelare. Ion Tabugan - două interpelări. Corneliu Ștefan - două interpelări. Ioan Sorin Roman - trei interpelări. Natalia-Elena Intotero - o interpelare. Laurențiu Nistor - o interpelare.
|
|
|
|
|
|
Și, am să vă anunț, stimați colegi, că, în conformitate cu prevederile art. 15 alin. (2), (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, s-a depus la secretarul general al Camerei Deputaților, în vederea exercitării de către deputați a dreptului de sesizare, Legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 94/1992 privind organizarea și funcționarea Curții de Conturi. Termen pentru sesizare - 5 zile de la data depunerii, adică astăzi 29 mai 2017. Acestea fiind spuse, declar ședința închisă. Mulțumesc. Ne vedem mâine dimineață.
|
|
|
|
|
|
Ședința s-a încheiat la ora 17,32.
|
|
|
|
|
|
|
|
|