Plen
Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 22 decembrie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.13/18-01-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2025 2024 2023
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2024-prezent
2020-2024
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2025 2024 2023
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2025 2024 2023
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 22-12-2017 Versiunea pentru printare

Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 22 decembrie 2017

6. Adoptarea Proiectului Legii bugetului de stat pe anul 2018. (L521/2017)
 
consultă fișa PL nr. 567/2017

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

Stimați colegi, continuăm cu votul final asupra Proiectului Legii bugetului de stat pe anul 2018. (L521/2017)

Dezbaterile au fost încheiate în ședința de ieri și, așadar, urmează votul final.

Supun votului Proiectul Legii bugetului de stat pe anul 2018 în ansamblul său.

Cine este pentru?

Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă? (Discuții la prezidiu.)

De la prezidiu: 255, că au mai intrat și doi de la PSD.

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

Foarte bine. Da. Da.

Abțineri, vă rog? Nu sunt.

255 de voturi pentru, 95 de voturi împotrivă.

S-a adoptat Proiectul Legii bugetului de stat pe anul 2018. (Aplauze în sală.)

Trecem la votul final asupra Proiectului Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2018.

De la prezidiu: Domnul Cîțu dorește explicarea votului.

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

Ce anume? Explicarea votului. Poftiți, domnule senator. Vă rog.

Domnul Florin-Vasile Cîțu:

Gata. A revenit butonul aici.

Mulțumesc.

Domnilor președinți,

Partidul Național Liberal a votat împotriva acestui buget și cred că ar fi trebuit... și este un moment trist pentru că, astăzi, am avut niște tineri care au venit astăzi și ne-au cântat și a fost foarte frumos, dar, poate, ar fi trebuit să le spunem că prin acest buget am furat și din creșterea lor economică în viitor.

Ați construit un buget economic, un buget pentru 2018 cu venituri supradimensionate, după ce în 2017 ați colectat mai puțin, deși ați suprataxat, ați supraaccizat și ați amenințat. Ați amenințat tot ce nu era PSD. Consecințele: inflație, dobânzi duble, deficite comerciale mai mari.

Acest buget, poate nu vi s-a spus, dar încalcă Tratatul fiscal semnat de România în 2012. Și să știți: faptul că nu știți ce înseamnă deficit structural nu reprezintă o scuză. Puteți să întrebați, puteți să vă informați.

Și, nu în ultimul rând, acest buget reprezintă încă o cărămidă la zidul pe care l-ați construit în 2017 între dumneavoastră și noi, restul societății. Și, protejați de acest zid, vreți în continuare să furați banii acestei țări și să nu răspundeți pentru asta. (Rumoare, discuții în sală.)

Pentru toate aceste motive, Partidul Național Liberal a votat împotriva acestui buget.

Mulțumesc.

(Aplauze la Grupul parlamentar al PNL.)

De la prezidiu: Băsescu.

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

Cine? Domnul senator Băsescu. Da? Și Năsui. Da.

Domnul Traian Băsescu:

Bună ziua!

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Bună ziua, doamnelor și domnilor senatori și deputați!

Vreau să dau o scurtă explicație de ce Partidul Mișcarea Populară n-a votat bugetul.

În primul rând, nu respectă angajamentele României de după promulgarea Tratatului fiscal.

Nu respectă principiul reducerii deficitului structural.

Este un buget care ne îndepărtează de zona euro.

Și este un buget care ne trimite într-o zonă de risc.

Vreau să fiu foarte clar: când spun zonă de risc, nu spun că nu vor fi bani. Vor fi bani nu neapărat din venituri, dar veți merge pe ideea de a împrumuta în continuare, în condițiile în care toate statele Uniunii Europene își reduc datoria publică, urmare a aplicării Tratatului fiscal.

Altfel, vă doresc la toți Sărbători cu bine!

Vă mulțumesc mult, domnule președinte. (Aplauze în sală.)

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

Domnul Năsui.

Domnul Claudiu-Iulius-Gavril Năsui:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Acesta este un buget care ne pregătește doar pentru un termen scurt. Pe termen lung, cheltuielile structurale ale statului român sunt exorbitante, au crescut enorm de mult și se bazează pe niște venituri supraevaluate. Se bazează pe niște venituri care, dacă nu se realizează, va trebui să facem exact ceea ce s-a întâmplat și în 2017, anume tăiere din investiții și creștere de taxe și impozite, pentru că vă va fi mult mai greu să scădeți aceste cheltuieli structurale după ce le-ați crescut. Suntem în scenariu de dinainte de criză, exact atunci când era euforia și aveam impresia că putem să o ducem la nesfârșit cu creșterea economică.

Lucrurile acestea se vor întoarce împotriva poporului român și împotriva electoratului.

Și ce este trist este că proiecte mari, cum este autostrada Târgu-Mureș - Iași, sau alte priorități ale statului român, în momentul acesta nu mai avem nicio șansă să le realizăm, pentru că acest buget, așa cum a fost făcut, șubrezește economia României.

Acestea sunt motivele pentru care USR a votat împotrivă.

Mulțumesc. (Aplauze în sală.)

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

Domnul deputat Vosganian.

Domnul Varujan Vosganian:

De obicei, cei care vin la microfon explică de ce au votat împotrivă. Eu am venit să vă explic de ce am votat împotriva celor care au votat împotrivă. (Discuții, râsete în sală.)

Este foarte interesant că cei trei care și-au explicat votul împotrivă sunt exact aceiași care, la deschiderea dezbaterilor, cereau respectarea Tratatului fiscal, ba chiar amenințau cu trecerea României într-o categorie inferioară din punct de vedere al percepției, din cauza încălcării tratatului și amenințau cu dezechilibre macroeconomice ce vor decurge de aici.

Stimați colegi,

Eu am vrut să spun asta la începutul discuției, dar mi-am păstrat acest argument pentru sfârșit, pentru că bănuiam că așa o să se întâmple.

Ar fi fost interesant să facem un joc de imaginație: să dăm un pix celor trei și să-i rugăm să aplice Tratatul fiscal, adică să taie cheltuielile cu 20 de miliarde de lei. (Rumoare, discuții în sală.)

20 de miliarde de lei - stimate domn, poate că vă e dor de vremurile alea - înseamnă 25% din salarii - și vă rog să mă iertați, a doua oară noi n-o facem! ... (Aplauze, râsete, discuții în sală. )...sau înseamnă o treime din pensii!

Stimați colegi, noi respectăm Uniunea Europeană. Nu este pentru prima oară când o țară - și numesc aici, de pildă, Franța, Marea Britanie și altele - s-a apropiat sau a depășit cu mult nivelele pe care Tratatele internaționale le stabileau, și mă refer, în primul rând, la Tratatul de la Maastricht.

Aceste țări s-au dezvoltat utilizând datoria publică. Trebuie să vă spun că media datoriei publice în Uniunea Europeană este de 84% din PIB. România are 38% din PIB, adică mai puțin de jumătate din media europeană.

În timpul Guvernării PD, datoria publică a crescut de la 13%, cât am lăsat-o eu în 2008, la aproape 40%. S-a triplat în doar 2 - 3 ani.

Nu era nevoie. S-a dovedit că nu aveam nevoie să împrumutăm atât de mult.

De atunci încoace, deși am avut deficite bugetare, datoria publică s-a stabilizat. Cine spune că un deficit bugetar între 2,5 și 3% duce la creșterea datoriei publice nu are în vedere seria de date din ultimii ani.

Deci, având în vedere creșterea PIB de 5 - 6%, un deficit bugetar de până în 3% nu majorează datoria publică.

De aceea, stimați colegi, până când colegii noștri nu ne explică de unde tăiem 20 de miliarde ca să le dăm lor pentru cele 3000 de amendamente încă 100 de miliarde pe care le-au cerut, eu zic să tratăm cu rezervă aceste opțiuni.

Iar în legătură cu Uniunea Europeană, ați văzut că în raportul macroeconomic este proiecția pe termen lung care arată modul în care, pe termen lung, România se va încadra în prevederile tratatului, așa cum, de altfel, tratatul însuși o cere.

De aceea, vă rog eu, din două una: ori cereți tăieri de cheltuieli ori cereți adăugiri de cheltuieli.

Nu putem să facem capele mortuare din tăieri de cheltuieli bugetare!

Mulțumesc. (Aplauze în sală.)

Domnul Călin-Constantin-Anton Popescu-Tăriceanu:

Nu, nu suntem în dezbatere.

Îmi pare rău.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti marți, 21 ianuarie 2025, 20:11