|
|
|
|
|
|
Ședința Camerei Deputaților din 10 martie 2020
|
13. |
Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului (Pl-x 119/2019). (rămasă pentru votul final) |
|
|
|
|
Domnul Florin Iordache: |
|
................................................ |
|
Următorul. 16. Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului; Pl-x 119/2019. Dacă din partea inițiatorilor dorește cineva? Nu. Raport comun, Comisia pentru muncă și Comisia juridică. A, numai puțin. Da, doamna Iurișniți, vă rog.
|
|
Doamna Cristina-Ionela Iurișniți: Da. Mulțumesc, domnule președinte. După cum vedeți, sunt și eu atinsă de unii viruși. Vreau să spun că e foarte important să fim conștienți că educația pentru sănătate trebuie să ajungă în școlile din România. Am văzut în Europa că inconștiența umană ucide. Și, din păcate, se pare că în România reacționăm doar în situații limită, cum e cea legată de starea de urgență provocată de coronavirus. Am văzut că, după China, cu cele 80.739 de cazuri de îmbolnăvire, peste 3.000 de decese, mai vedem că în Italia avem 9.300 de cazuri de coronavirus. Mai putem observa, de asemenea, că, tot în această țară, unde e o mare comunitate de români, avem peste 500 de persoane decedate. Trebuie să remarcăm că situația este îngrijorătoare și în Franța, Germania, Spania, unde numărul cazurilor confirmate este de peste 1.000 de persoane. În România știm că sunt 17 persoane confirmate. Salut decizia guvernamentală de a închide școlile între 11 și 22 martie. Dar solicit acestui Guvern interimar mai multă fermitate și campanii de informare și de conștientizare în toate spațiile publice. Reamintesc tuturor că doar un român din patru are acces la apă curentă. Cum vom putea face față unei epidemii serioase care ne așteaptă? De asemenea, solicit Guvernului interimar, în acest context, al educației pentru sănătate în școli, să închidă inclusiv after-school-urile, creșele. Iar universitățile, la fel, prin sistemul acesta de autonomie, să ia în calcul aceste provocări ale epidemiei actuale. Vreau să amintesc încă o dată colegilor, pentru că nu e prima dată când vorbesc despre importanța educației pentru sănătate în școli, am făcut demersuri și la Legea nr. 1, de această dată este un demers la Legea nr. 272/2004, pe care am inițiat-o alături de alți parlamentari, din tot spectrul politic, tocmai pentru a mai face un pas în față în creșterea accesului elevilor la educație pentru sănătate în școli. Vă amintesc că doar 10% din copiii României au acces la educație pentru sănătate în școli, iar acest lucru trebuie să înceteze. Ce anume modifică această lege? Este vorba de obligația organelor de specialitate ale administrației publice centrale locale, de a derula în unitățile școlare, cel puțin o dată pe semestru, programe de educație pentru viață, inclusiv educație sexuală pentru copii, în vederea prevenirii contactării bolilor cu transmitere sexuală și a gravidității minorelor. De aceea, un scop umanitar este acela de a dezvolta capacitățile psiho-emoționale ale elevilor, dar și competențele sociale și interpersonale. În acest context, mai amintesc că este obligația tuturor instituțiilor din domeniu de a facilita accesul elevilor la programe de educație pentru sănătate, al tuturor elevilor înscriși în învățământul preuniversitar. Astfel că, în acest context, țin să vă aduc aminte că am solicitat, atât în cadrul audierilor ministrului educației, doamna Anisie, cât și prin intermediul unor interpelări, să se aplice legea și să se elaboreze de urgență strategia vizând educația pentru sănătate și educația nutrițională, educația pentru un stil de viață sănătos, care trebuia finalizată deja la 31 decembrie 2019, pentru a fi introdusă în planurile-cadru pentru anul școlar următor, 2020-2021. Deci, pe de o parte, avem educația formală pe care trebuie să o aibă copiii în mod obligatoriu, iar, pe de altă parte, este ceea ce vă propun astăzi, modificarea Legii nr. 272/2004 pentru protecția copilului, educația nonformală, care să vină în completarea educației pentru sănătate. Vă solicit un vot pentru educația pentru sănătate în școli. Trebuie să ajungă aceste informații la copiii noștri, mai ales în acest context extraordinar de critic. Mulțumesc. Și vă mulțumesc încă de pe acum pentru un vot pentru educația pentru sănătate în școli.
|
|
Domnul Florin Iordache: Da. La votul final. Mulțumesc. Doamna Calista, numai puțin, prezentăm raportul și apoi, la dezbateri generale. O rog pe colega mea, doamna Violeta Răduț, să prezinte raportul celor două comisii. Și apoi la dezbateri generale.
|
|
Doamna Violeta Răduț: Mulțumesc frumos, domnule președinte. În temeiul art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, Comisia pentru muncă și protecție socială și Comisia juridică, de disciplină și imunități au fost sesizate, prin adresa Pl-x 119/2019 din 11 martie 2019, cu dezbaterea pe fond a Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului. Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii nr. 272/2004, în sensul stabilirii, în sarcina autorităților administrației publice locale, precum și a oricăror instituții publice sau private cu atribuții în domeniul educației, a obligației de a derula în unitățile școlare, cel puțin o dată pe semestru, programe de educație pentru viață și pentru sănătate. Camera Deputaților este Cameră decizională. În urma finalizării dezbaterilor, cele două comisii propun plenului Camerei Deputaților adoptarea propunerii legislative, cu amendamentele redate în anexa la prezentul raport comun.
|
|
Domnul Florin Iordache: Vă mulțumesc. Începem dezbaterile generale. Doamna deputat Calista, vă rog, Grupul PNL.
|
|
Doamna Mara-Daniela Calista: Mulțumesc frumos, domnule președinte de ședință. O să încep prin a vă spune că Partidul Național Liberal va vota acest proiect de lege cu inima deschisă. Sunt câteva argumente și am să vi le expun, cu permisiunea dumneavoastră. Atunci când vorbim de educație pentru sănătate vorbim de educație pentru o nutriție. Probabil știți că România este pe primul loc atunci când vorbim de obezitatea infantilă. Putem vorbi despre o educație sportivă și să încurajăm tinerii să opteze spre a practica un sport de masă. Putem încuraja tinerii să opteze spre activități extracurriculare, să se implice, să știe despre ce este vorba, încă de mici, chiar și despre situații de genul cum sunt cele cu care se confruntă România acum, cu privire la coronavirus. Mai mult decât atât - și știu că aici o să fie o problemă - educația pentru sănătate înseamnă și educație sexuală. Și cred că dacă în România anului 2020 mai considerăm că educația sexuală este un subiect tabu, problema este a noastră, a adulților, și nu a copiilor cărora ar trebui să ne adresăm. Probabil știți că una din opt femei din România, una din opt mame din România este mamă sub 15 ani. Suntem pe locul I la mortalitatea infantilă atunci când vine vorba de sarcini, în România. Și, de asemenea, suntem pe locul I atunci când vine vorba despre lipsa informațiilor în ceea ce privește educația sexuală, metodele contraceptive și, de asemenea, transmiterea bolilor sexuale. Cred că suntem în momentul în care nu ne mai permitem să întârziem nicio secundă, din punctul acesta de vedere. Motiv pentru care vă rog și vă îndemn să votați pozitiv acest proiect de lege. Mulțumesc.
|
|
Domnul Florin Iordache: Și eu vă mulțumesc. Grupul PSD, doamna Gavrilă, vă rog.
|
|
Doamna Camelia Gavrilă: Mulțumesc, domnule președinte. Grupul PSD, evident, susține acest demers. Susține importanța, necesitatea și faptul că trebuie să revenim, ca pedagogi, constant și cu multă consecvență, asupra temei educației pentru sănătate. În Comisia pentru învățământ, de multe ori am abordat tema, am explorat-o, au fost invitați și reprezentanți ai părinților, ai elevilor, ai asociațiilor de specialitate. Ceea ce trebuie să spunem însă, cu rigoare didactică, este că trebuie să facem o diferență între conținuturi care se regăsesc la nivel de curriculum în trunchiul comun sau la nivel de opționale. Este de dorit ca în zone precum biologie, alte discipline, tema să se regăsească prin anumite capitole care să fie, și acestea, urmărite concentric, în funcție de vârste și etape, iar la nivel de opțional, evident că aici contează opțiunea elevului. Opțiune care poate fi însă orientată prin demersul de educație și de influențare, în sensul utilității acestui aspect. Teoretic, opționalele trebuie să vină din dorința de cunoaștere a copiilor. Deci o impunere nu prea... suntem în zona unui paradox. Trebuie rezolvat într-un fel acest lucru. Soluția este și din perspectiva ministerului, să elaboreze module. Pentru că fiecare segment de vârstă presupune o anumită abordare a educației pentru sănătate. Dar, în același timp, ca oameni ai timpului actual, constatăm că sunt extrem de multe provocări, extrem de multe situații dramatice cu care se confruntă copiii, există o evoluție și o sexualitate incipientă, de aceea și aspectele legate de educație sexuală sunt importante. Cred că subiectul acesta trebuie abordat prin ceea ce înseamnă segmente în cadrul unui curriculum obligatoriu, segmente în cadrul... sau opționalul, cum îl numim noi, "Educație pentru sănătate", mereu actualizat și adaptat vârstei, așa cum spuneam, dar trebuie să adăugăm și aspectele educației nonformale, activitățile extracurriculare, care prin paleta lor pot completa cunoștințele absolut necesare pentru viață, ale elevilor. Deci vom vota pentru susținere. Și, în același timp, e o recomandare către Ministerul Educației - acolo se elaborează chestiunile curriculare și strategiile educaționale - să se aplece cu mai multă atenție, prin grupuri de lucru avizate, asupra temei în discuție.
|
|
Domnul Florin Iordache: Vă mulțumesc. O invit pe doamna deputat Csép Éva-Andrea, de la Grupul UDMR. Vă rog, doamnă deputat.
|
|
Doamna Csép Éva-Andrea: Mulțumesc frumos, domnule președinte. Stimați colegi, Vorbim despre educație iarăși. Și despre educația pentru sănătate. Acest lucru este neglijat în ultima perioadă în România. Nu s-a pus accent destul pe acest subiect. Și suntem în secolul XXI, în care deja educația sexuală, educația copiilor, extracurriculară, ar trebui să fie o normalitate, și nu o disciplină separată, ci introduse în curricula școlară, în disciplinele respective, aceste tipuri de educație. Totuși facem un pas important. Totodată, nu putem să uităm faptul că totul depinde de pedagog. Din moment ce nu avem pedagogi care să fie pregătiți și să facă această meserie chiar din suflet, nu o să putem să avem și rezultate. Dar noi avem datoria de a vedea ce este în jurul nostru și a observa ce se întâmplă cu acele fete tinere care, la 15 ani, devin mame și să încercăm să facem din procesul educațional un ajutor pentru aceste familii, pentru aceste fete și pentru generația următoare. UDMR va vota acest proiect de lege. Și mulțumesc și eu colegilor pentru sprijin.
|
|
Domnul Florin Iordache: Vă mulțumesc. Întreb dacă mai sunt alți colegi care doresc să intervină la dezbateri generale? Nu. Avem 6 amendamente admise. Dacă la titlul legii sunt intervenții? Nu. Dacă la articolul unic sunt intervenții? Nu. La Secțiunea a III-a dacă sunt intervenții? Nu. La art. 46 se propune eliminarea. Dacă sunt intervenții? Nu. Se introduce o literă nouă, la alin. (3) al art. 46. Dacă sunt intervenții? Și la art. 52 se introduce... Rămâne la votul final. Are caracter ordinar.
|
|
|