|
|
|
|
|
|
Ședința Camerei Deputaților din 29 aprilie 2020
|
7. |
Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice (PL-x 589/2019). (rămas pentru votul final). |
|
|
|
|
Domnul Ion-Marcel Ciolacu: |
|
................................................ |
|
7. Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice; PL-x 589/2019; amendamente admise - 28. Dacă din partea inițiatorilor? Dorește cineva să ia cuvântul? Da. Doamna Popescu Venera.
|
|
DoamnaMariana-Venera Popescu (de la tribună): Bună ziua! Domnule președinte, Stimați colegi, "Trăim într-o societate de porci spinoși surprinsă de iarna răului universal;vrem să ne încălzim unii de alții, dar țepii de pe spatele fiecăruia nu ne lasă". Arthur Schopenhauer spunea asta despre oameni, după ce a trecut prin holeră, în anul 1831, când s-a retras la Frankfurt, din prudență medicală. Dacă noi, politicienii, nu înțelegem că oamenii au nevoie de sprijin, de moralitate, mergem în continuare pe un drum paralel cu ei. Fac un apel - să abandonăm campania electorală! Solicit public acum Grupului politic PRO România să-și retragă comunicatul de presă făcut de doamna Gabriela-Maria Podașcă, purtător de cuvânt al PRO România, prin care aceasta își arogă meritele unui proiect legislativ inițiat și susținut de Grupul minorităților naționale. Scuze, e foarte greu să vorbești cu mască! Dar mi se pare oportun să vorbesc totuși cu mască, pentru că aici antevorbitorii mei au vorbit fără și e un mod de a ne infesta -părerea mea, nu sunt specialist, dar cred că așa ar trebui să vorbim cu toții. Revin la proiectul legislativ, care a fost inițiat de Grupul parlamentar al minorităților naționale. Este un proiect legislativ la care am lucrat pentru fizioterapeuți, kinetoterapeuți și pentru profesorii de cultură fizică medicală, cu studii de licență. Ei fac parte din echipe interdisciplinare și își exercită competențele profesionale acționând în colaborare cu medicii și cu personalul auxiliar sanitar pentru a elabora programe de recuperare a pacientului. Zilele trecute am postat pe Facebook un drenaj postural pentru gestionarea pneumoniei fără ventilator. Cu atât mai mult acum, când nici sistemul sanitar românesc și niciun sistem sanitar din lume nu a fost pregătit pentru pandemie, avem cea mai mare nevoie de fizioterapeuți și de toate cadrele sistemului medical din România. Aș vrea să mulțumesc domnului președinte al Comisiei pentru muncă și protecție socială, domnului Solomon Adrian, pentru sprijin, și colegilor din Comisia pentru muncă. Mulțumesc doamnei deputat Lia Olguța Vasilescu, pentru sprijin, primarul meu de suflet. Mulțumesc domnului lider al Grupului minorităților naționale, domnului Pambuccian Varujan, pentru că a introdus săptămâna trecută proiectul legislativ pe ordinea de zi a plenului, sub rezerva primirii raportului, tocmai pentru a forța comisia să ia o decizie în acest sens. Mulțumesc colegului meu, Silviu Vexler, vicepreședinte al Comisiei pentru muncă din Camera Deputaților. Și, de asemenea, mulțumesc tuturor colegilor mei din Grupul parlamentar al minorităților naționale, pentru sprijin și pentru că au fost coinițiatori la acest proiect. Sunt mândră că fac parte din Grupul minorităților naționale, grupul parlamentar cel mai democratic din Parlamentul României. Un grup în care nu se fură și nu se plagiază! În final, convingerea mea este că indiferent de ce fel de deputați suntem, reprezentanți ai minorităților, sau reprezentanți ai diasporei, sau reprezentanți ai oricărui partid politic, suntem cu toții deputații cetățenilor României și trebuie să lucrăm pentru asta. Pentru ei facem legi, pentru că noi toți suntem România!(Aplauze.) Voci din sală: Bravo! Bravo!
|
|
Domnul Ion-Marcel Ciolacu: Bravo! Din partea comisiei, domnul președinte, Adrian Solomon.
|
|
Domnul Adrian Solomon (de la tribună): Mulțumesc, domnule președinte. Mulțumim tuturor, domnule Varga, dar înainte de toate mulțumesc pentru că mă ascultați. Proiectul de lege are ca obiect de reglementare completarea Anexei nr. II la Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare, în scopul majorării coeficienților de salarizare pentru specialiștii care dețin titlul oficial de calificare în fizioterapie. A fost adoptat de Senat, în 21 octombrie 2019. În urma dezbaterilor, membrii comisiei au hotărât adoptarea proiectului de lege cu amendamente. Deși prin inițiativa legislativă se propune introducerea funcției de fizioterapeut ca personal de specialitate medico-sanitar, precum și modificarea statutului profesional pentru funcțiile de profesor CFM, kinetoterapeut, din personal de specialitate din compartimentele paraclinice în personal de specialitate medico-sanitar, membrii comisiei au considerat că aceste modificări nu pot fi susținute, întrucât nu fac obiectul Legii salarizării. De asemenea, inițiativa propune majorarea coeficienților pentru funcțiile de fiziokinetoterapeut, kinetoterapeut și profesor CFM, cu studii superioare și cu studii de scurtă durată, atât din cadrul unităților sanitare și de asistență medico-socială, cât și din unitățile de asistență socială sau servicii sociale, într-un mod nerealist, unele majorări ale acestor funcții depășind funcțiile de medic din unitățile sanitare, respectiv funcțiile de conducere. Întrucât majorările propuse prin inițiativa legislativă nu pot fi susținute financiar, s-a hotărât majorarea coeficienților pentru funcțiile cu studii superioare similar majorărilor acordate prin Legea nr.51/2020 personalului din aceleași unități sanitare și de asistență medico-socială care ocupă funcțiile de biolog, biochimist, chimist, fizician și psiholog, aflate pe același palier de salarizare, potrivit ierarhizării stabilite prin Legea nr.153/2017. Este necesară menținerea acestei ierarhizări, atât pe verticală, cât și pe orizontală, pentru a nu crea inechități în ceea ce privește nivelul de salarizare. Majorarea coeficienților funcțiilor de execuție din instituțiile și unitățile de asistență socială sau servicii sociale nu poate fi susținută, cu atât mai mult cu cât această majorare salarială propusă ar duce la depășirea nivelului salarial stabilit pentru funcțiile de conducere ale acestor instituții. Legea face parte din categoria legilor ordinare. Camera Deputaților este Cameră decizională. Comisia propune plenului Camerei Deputaților adoptarea proiectului de lege, cu amendamente redate în anexa care face parte integrantă din prezentul raport.
|
|
Domnul Ion-Marcel Ciolacu: Vă mulțumesc. La dezbateri, din partea Grupului Partidului Social Democrat sau cum o luăm? Domnul Solomon.
|
|
Domnul Adrian Solomon (de la tribună): Mulțumesc, domnule președinte. Stimați colegi, Prin modificările propuse de inițiator și modificate prin amendament în Comisia pentru muncă, am revenit la o situație anterioară promulgării Legii nr. 51/2020, cea prin care s-au mărit coeficienții de salarizare pentru biochimiști, chimiști, fizicieni și așa mai departe. Suntem în situația în care după 1 iulie toți specialiștii din spitalele din sistemul sanitar public al țării noastre vor avea un sistem de salarizare unitar și la nivelul grilei din 2022. Prin urmare, nu vor mai fi acele tensiuni care, prin vocea sindicatelor, ajungeau la fiecare dintre dumneavoastră, pe mailuri și nu numai, prin memorii și prin audiențe, odată ce am adoptat Legea nr. 153 și am urcat pe grila din 2022 câteva categorii profesionale din spitale și, în speță, medicii și asistentele. În condițiile în care astăzi suntem confruntați, la nivelul întregului sistem de sănătate, cu o presiune crescută, orice om din spital este absolut necesar în actul medical și trebuie să acordăm tuturor aceeași atenție pe care am acordat-o medicilor. Și bine am făcut, pentru că, iată, astăzi avem cu cine face față acestei pandemii. Sper din tot sufletul ca, odată ce vor fi aplicate prevederile acestei legi, să nu mai vorbim despre modificări la Legea nr. 153, cel puțin în acest domeniu. Iar ceea ce se întâmplă astăzi, în situație de urgență, când observăm că Președintele României legiferează, deși Constituția nu-i dă dreptul acesta - prin Decretul de instaurare a stării de urgență, într-o anexă se introduc modificări chiar la Codul muncii, fără să existe o lege care să modifice această lege organică -, când chiar cei din sistemul sanitar sunt presați de ordonatorii de credite să plece în concediu de odihnă forțat, introducându-se, într-un soi de inovare legislativă, de către președintele Iohannis, conceptul de vacanță forțată, vedem că există și conceptul de muncă forțată, pentru că au fost suspendate toate termenele de preaviz, inclusiv în domeniul angajaților din sistemul sanitar. Cu alte cuvinte, nu poți să-ți dai demisia, și trebuie să muncești până la sfârșitul stării de urgență, pentru că așa vrea Președintele României. Îi rog de la tribuna acestui Parlament pe responsabilii din Ministerul Muncii să reglementeze de urgență, prin act normativ cu putere de lege, aceste situații, pentru a nu ne trezi că cei care aplică decretul prezidențial fac de fapt niște abuzuri incalificabile. Mulțumesc. (Aplauze.)
|
|
Domnul Ion-Marcel Ciolacu: Și eu vă mulțumesc. Din partea Grupului PNL, doamna Mara Calista? Vă rog.
|
|
Doamna Mara-Daniela Calista (prin telefon): Mulțumesc frumos, domnule președinte. Dragi colegi, Voi începe prin a spune că Partidul Național Liberal va vota acest proiect de lege mult așteptat. Sunt sigură că atât eu, ca parlamentar, cât și dumneavoastră, pe adresele de email sau în audiențele pe care le-ați avut, ați primit nenumărate solicitări, atât din partea biochimiștilor, chimiștilor. Proiect pe care, așa cum sublinia și domnul Solomon, am reușit să îl adoptăm acum câteva săptămâni în plenul Camerei, precum și acest proiect cu privire la kinetoterapeuți, fizioterapeuți, profesori CFM. Motiv pentru care mulțumesc Grupului minorităților, pentru inițierea lui în Parlamentul României. Spuneam la început că vom vota cu mare drag acest proiect, într-adevăr, în anumite limite, în ceea ce privește creșterile salariale, pentru a păstra un echilibru și o echitate cu Legea nr. 51/2020, deja aprobată. Și vă rog să-mi permiteți să închei prin a mulțumi din toată inima, atât în numele meu, cât și în numele Grupului Partidului Național Liberal, tuturor persoanelor din categoria medico-socială - fie că ne referim la biochimiști, chimiști, medici, asistente, brancardieri, infirmiere, asistenți sociali, tuturor persoanelor care în aceste ultime două luni au lucrat pentru noi, toți cetățenii României, 24 de ore din 24, astfel încât sistemul medical să răspundă problemei stringente și noi cu care se confruntă atât România, cât și toate țările, la nivel mondial. Pe care sper să o depășim cât mai curând posibil. Vă mulțumesc.
|
|
Domnul Ion-Marcel Ciolacu: Și eu vă mulțumesc. Din partea Grupului parlamentar al USR, domnul Emanuel-Ungureanu. Vă rog.
|
|
Domnul Emanuel-Dumitru Ungureanu (de la tribună): Stimați colegi, E bine să ne amintim de echipa medicală în mod constant, nu doar la momente de epidemie. Și sugestia mea pentru colegii din Comisia pentru muncă este să-și asculte colegii din Comisia pentru sănătate. Noi am vorbit despre inechitățile în urma Legii nr. 153 în mod constant, de-a lungul timpului. Am fost auziți, dar nu ascultați. Și asistenții sociali din spitale, și psihologii, și fiziokinetoterapeuții, și kinetoterapeuții, toți oamenii care lucrează în echipa medicală sunt esențiali, și dacă lipsește oricare dintre ei, inclusiv o infirmieră. Ieri, la Suceava, în mod extraordinar - și aș vrea să felicit conducerea care s-a instalat de ceva timp, a reacordat încredere ideii de echipă - era coadă de infirmiere care voiau să revină în spital și să ajute bolnavii. Trebuie să ne aducem aminte, repet, că, dacă nu punem la temelia sistemului sanitar echipa multidisciplinară care să lucreze fără niciun fel de discriminare la patul bolnavului, atunci vom ajunge în situații de criză să vorbim despre lipsuri, în loc să vorbim despre solidaritate și empatie cu cel în suferință. Mulțumesc.
|
|
Domnul Ion-Marcel Ciolacu: Da. Și eu vă mulțumesc. Din partea Grupului UDMR? Nu. Domnul deputat Movilă Petru. Doamna Venera Popescu, mai luați cuvântul? Nu. Ați luat. Corect. Domnul Petru Movilă. Și pe urmă doamna...
|
|
Domnul Petru Movilă (prin telefon): Da. Stimați colegi, Grupul parlamentar al PMP va vota fără nicio rezervă acest proiect de lege pentru că vine să trateze cu aceeași măsură și alt personal din sistemul de sănătate, alții decât medici, farmaciști, chimiști, biologi, pentru care s-au rezolvat problemele de salarizare. Deci, sunt 3 ani de zile de când aceste profesii, aceste specialități - fie că vorbim de fiziokinetoterapeut, fie că vorbim de logoped, fie că vorbim de alte profesii care sunt cuprinse în acest proiect de lege - ei trebuiau să fie prinși în lege, cum spuneam, acum 3 ani. Nu este nicio victorie, nu este nicio mare minune. Este normalitatea pe care o așteaptă oamenii aceia, de a fi tratați cu aceeași măsură. În 2017, când a fost inițiată legea ce a ajuns la dezbaterea parlamentară, vreau să amintesc că reprezentanții Guvernului PSD, la acel moment, nu au acceptat amendamente, nu au acceptat puncte de vedere. Și, drept dovadă, spuneam, categoriile profesionale enunțate mai devreme nu au fost cuprinse în Legea salarizării. Faptul că a fost o lege cu foarte multe componente lipsă sau proaste a făcut ca și discrepanța care va fi la pensie, pentru aceste categorii socioprofesionale, să crească. Dar noi vom vota, pentru că este important ca și aceste specialități din sistemul de sănătate să fie cuprinse în Legea salarizării, cu coeficienții corespunzători pregătirii și importanței profesionale a acestora. De asemenea, este foarte important să vă spunem că și coeficienții de salarizare sunt corecți. Și ca avertisment: încă mai avem de completat această lege, Legea salarizării personalului plătit din fonduri publice. Pentru că încă sunt categorii socioprofesionale care nu sunt cuprinse în această lege. Deci PMP va vota. Este bine că alături de biologi, chimiști, biochimiști, farmaciști, psihiatri, psihologi au intrat în Legea salarizării, ca și coeficienți corecți de salarizare, și kinetoterapeuții, și logopezii, și toate specialitățile prevăzute. Și să învățăm că lucrurile corecte trebuie făcute la timp. Și nu era nevoie de pandemie ca noi să facem ceea ce este corect, să respectăm și să tratăm cu aceeași măsură acești profesioniști din sistemul de sănătate. Vă mulțumesc.
|
|
Domnul Ion-Marcel Ciolacu: Și eu vă mulțumesc. Domnul președinte Victor Ponta, vă rog.
|
|
Domnul Victor-Viorel Ponta (de la tribună): Mulțumesc, domnule președinte. Mă bucur foarte tare să văd că până la urmă votează toată lumea, cu toate piedicile care s-au pus în comisie. Dar îi mulțumesc domnului președinte Solomon că a trecut peste aceste piedici și a votat și în comisie. E meritul tuturor, nu? Când se adoptă ceva. Dar vreau să știți, totuși, cum s-a ajuns să votăm toți. În urmă cu două săptămâni, după alte lupte pe la Comisia pentru muncă, am reușit să votăm o lege foarte bună - pentru biologi, chimiști. Și atunci am primit și eu, probabil și dumneavoastră, foarte multe mesaje de la kinetoterapeuți și ceilalți specialiști, care au spus: pe noi ne-ați uitat din acea lege. Am reușit în Biroul permanent;după aceea, în comisie - încă o dată spun, în ciuda opozițiilor de tot felul -, cu președintele comisiei și ceilalți membri; o avem la vot; o votăm; facem dreptate unor oameni care muncesc cinstit și fac o muncă importantă pentru societate. Și faptul că Parlamentul lucrează, funcționează și face lucruri bune pentru oamenii care muncesc este de laudă pentru toată lumea. Vă mulțumesc. Evident - evident - că toți parlamentarii PRO România vor vota pentru.
|
|
Domnul Ion-Marcel Ciolacu: Vă mulțumesc. Doamna Vasilescu.
|
|
Doamna Lia Olguța Vasilescu (de la tribună): Vă mulțumesc, domnule președinte. Cred că este important să facem niște precizări. Și anume, că atunci când s-a construit această lege, Legea salarizării, toate - toate - salariile din sistemul bugetar au crescut, mai puțin 1% dintre salarii, care erau peste salariul președintelui României, crescut și el prin Legea salarizării. Asta, ca să vă dați seama cam ce haos era în sistem. Este foarte adevărat că legea ca să fie foarte bună trebuie să se meargă direct pe grila din 2022 cu toată lumea. Numai că atunci când am calculat, impactul legii însemna vreo 40 de miliarde de lei într-un singur an. Evident că statul român nu își permitea această sumă de bani. Și atunci am hotărât să plătim 25% din diferență în fiecare an, adică timp de 4 ani, pentru toate categoriile de bugetari, ca să ajungă pe grila din 2022, cea corectă. Cu o mică excepție - medicii și asistentele medicale. De ce am făcut această excepție, ca să treacă direct pe grila din 2022? Pentru că nu mai aveam medici și asistente, pentru că plecau în străinătate. Nu vreau să vă întreb ce ar fi însemnat în această pandemie să nu avem medici și asistente în spitale? Evident că au fost frustrări în sistemul de sănătate. Evident că ceilalți din echipa medicală, cum îi spuneți dumneavoastră, s-au simțit frustrați că nu sunt la salariile medicilor. Și nu numai ei s-au simțit frustrați - toți ceilalți bugetari care au văzut că nu sunt direct pe grila din 2022 au avut frustrări. Evident că v-au contactat, pe fiecare dintre dumneavoastră, ca să operați modificări pe Legea salarizării și să ajungă direct, toți, pe grila din 2022. Săptămâna trecută au urcat direct pe grila din 2022 biologii și chimiștii. Săptămâna aceasta urcă fizioterapeuții. Păi, eu vă amintesc că din această comisie medicală, echipă medicală, cum îi spuneți dumneavoastră, mai sunt și infirmierele. Pentru ele de ce nu, un proiect de lege? Până la urmă, de ce nu, pentru tot sistemul bugetar, un proiect de lege care să-i ducă direct pe grila din 2022? M-am săturat să se spună că această lege nu este corectă. De ce? Pentru că nu sunt toți pe grila din 2022. Vă spun foarte sincer că mă gândesc la un proiect de lege, la o inițiativă legislativă, ca să ducem toți bugetarii direct pe grila din 2022, să terminăm odată cu populismul acesta și cu falsele probleme, până la urmă! Pentru că în fiecare săptămână mai trece câte o modificare pe Legea salarizării. Uneori făcută de niște oameni care habar nu au ce înseamnă coeficientul de salarizare. Pentru că ne-am trezit cu foarte multe inițiative legislative, inclusiv cele despre care am vorbit mai devreme, cu coeficienți care duceau salarizarea peste salariile medicilor, ale medicilor specialiști din unitățile clinice, ceea ce nu este normal. Și, atunci, decât să ne tot batem joc, așa, în fiecare săptămână, câte o lege, câte o lege, câte o lege, mai bine facem una care înseamnă direct trecerea pe grila din 2022 și gata. Și, atunci, PNL, care tot bate din palme la fiecare inițiativă legislativă de genul acesta, probabil că o să caute banii și o să-i și dea, ca să facem această lege perfectă sau aproape perfectă, că nicio lege nu este perfectă. În altă ordine de idei,pe această inițiativă legislativă cresc și salariile celor din INSP, ale celor din conducere. Dacă tot le cresc salariile, eu cred că ar trebui să se gândească și la schimbarea criteriilor de testare. Pentru că este inadmisibil, stimați colegi, inadmisibil, să avem aparate de testare în județe, să avem teste și, din cauza criteriilor de testare care sunt stabilite de comisii de la INSP, să nu se poată testa nici măcar medicii! Și nu vorbesc de medicii simptomatici sau care sunt în spitalele de boli infecțioase. Mă gândesc la toți ceilalți medici, care poate au intrat sau nuîn contact cu un bolnav de COVID-19. Ei n-au de unde să știe lucrurile acestea. Sunt o grămadă de medici care nu au făcut Sfintele Sărbători împreună cu familiile. De ce? Pentru că nu au fost testați. De ce? Pentru că sunt criterii absolut cretine de testare și trebuie modificate. Atâta timp cât există teste, atâta timp cât există aparate de testare trebuie să se facă testări.Pentru toată lumea care solicită.Inclusiv contra cost. De ce spitalele de stat n-ar putea să facă testări contra cost? Pentru că medicii își doresc să fie testați măcar contra cost. Și nu se poate din cauza acestor criterii de testare. Eu sper că datorită acestei inițiative legislative măcar se vor gândi acum ca să schimbe și aceste criterii de testare, cei cărora tocmai le-au crescut salariile. Pentru că nu este normal să se arunce teste la gunoi.Știu caz de la Craiova, l-ați văzut probabil public, în ultima perioadă. Sunt 24 de teste într-un kit. Pentru că se fac doar 6 testări în ziua respectivă, pentru că nu se pot face mai multe testări, pentru că așa sunt criteriile, restul se aruncă la gunoi, pentru că nu mai pot fi folosite a doua zi. Este crimă să nu testăm medicii și să aruncăm teste la gunoi! Vă mulțumesc. (Aplauze.)
|
|
Domnul Ion-Marcel Ciolacu: Și eu vă mulțumesc. Din partea Grupului Partidului Național Liberal,nu? Domnul lider?
|
|
Domnul Florin-Claudiu Roman (de la tribună): Mulțumesc, domnule președinte. Doamnelor și domnilor colegi, Două intervenții punctuale. Am participat la discuțiile din cadrul Comisiei pentru muncă, atunci când a fost discutată Legea salarizării bugetarilor. Pornită inițial ca unitară, ulterior, când a ieșit legea din Parlament, nu mai era unitară. Nici în titulatură, nici în modul ei de funcționare. Îmi amintesc foarte bine acele momente pentru că, în calitate de reprezentanți ai Partidului Național Liberal, am atras atenția - și eu am vorbit de la această tribună de mai multe ori - când se spunea de către PSD: am mărit salariile în sănătate. Și eu spuneam în permanență: s-au mărit pentru medici și pentru asistenți, dar nu s-au mărit pentru alte 7 categorii. Și vorbeam atunci de fizicieni, de biochimiști, de kinetoterapeuți, de infirmieri, de personal de laborator și așa mai departe. Și acele amendamente - stenogramele, dacă vreți, ne uităm peste ele - au fost depuse și au fost respinse la momentul respectiv. Iar tot din stenograme rezultă că majoritatea de la acea vreme a spus foarte clar - noi am avut un angajament față de medici. Nu uităm lucrurile acestea și ele trebuie spuse pentru că respectăm adevărul până la capăt. În ceea ce privește capacitatea de testare, doamnă Vasilescu. Eu v-am respectat întotdeauna ca primar și întotdeauna am ținut la oamenii din administrația publică. Am avut o discuție cu dumneavoastră pe tema aceasta și știți foarte bine că acea vorbă, "omul sfințește locul", e reală. Întreb, de ce, de exemplu, la Alba, de unde vin eu, se poate testa, sunt aproape 8.000 de teste făcute? De ce autoritățile locale s-au îngrijit să aibă PCR-uri de testare, după București, Cluj, Timișoara? De ce în altă parte se poate și de ce în altă parte nu se poate? Pentru că, stimați colegi (Vociferări.)... stimați colegi, vreau să vă spun foarte clar că normele făcute de Institutul Național de Sănătate Publică prevăd la primul punct testarea personalului medical. Deci, cei care nu fac treaba asta, o fac încălcând prevederile din ordinul de ministru și din recomandările Institutului Național de Sănătate Publică. Fie unii nu au achiziționat, și atunci nu pot testa decât pe cei simptomatici, trimițând la centrele universitare, iar alții înseamnă că nu sunt capabili să facă acest lucru. Cei care își doresc cu adevărat să facă treaba aceasta o fac. Iar Alba demonstrează că, deși este un județ nu foarte mare, este pe primul loc la testările naționale în România după București, după Iași, după Timișoara și după Cluj. De ce? Pentru că ne-am dorit și am făcut o echipă împreună cu toți de la nivel local, am lăsat orice problemă politică la o parte și am făcut ceea ce trebuie pentru oameni. Vă mulțumesc.
|
|
Domnul Ion-Marcel Ciolacu: Drept la replică, doamna Vasilescu.
|
|
Doamna Lia Olguța Vasilescu (de la tribună): Așa este când vorbești și ești total în afara subiectului. Ce înțelegeți prin Legea salarizării unitare? Cred că ar fi prima întrebare. Unitare, din punctul dumneavoastră de vedere, înseamnă că toată lumea are salariile la fel? Asta nu se poate. În ceea ce privește testările. Dacă în Alba se testează altfel decât sunt criteriile înseamnă că o fac ilegal. Pentru că... criteriile de testare sunt aceleași pentru toată țara. Iar în ceea ce privește primul criteriu de testare, la care făceați referire, vi-l citesc eu - "persoane simptomatice, inclusiv personal medico-sanitar, conform definiției". Deci simptomatice, atenție, simptomatice -dacă are febră, dacă este deja... are toate simptomele bolii respective. Dar dacă medicul a intrat în contact cu un bolnav de COVID-19 și nu știe, nu are de unde să știe acest lucru, nu poate fi testat. Nici măcar contra cost, pe banii lui. Că așa sunt criteriile. Urlăm de două săptămâni - schimbați criteriile de testare, pentru că acum sunt aparate și teste! Nu mai vorbiți de Craiova!Cred că este singurul județ care are 4 aparate de testare, județul Dolj! 4 aparate de testare! (Vociferări.) Le-a cumpărat administrația locală. Nimic de la Guvern! (Vociferări.) Nimic! Din 500 de milioane, cât au plătit până acum administrațiile locale, doar 17 milioane vin de la Guvern pentru această criză sanitară! (Vociferări.) De la universitate există. De la Universitatea de Medicină există un PCR, există unul care este la Spitalul Județean și două la Primăria municipiului Craiova. (Vociferări.) Și care testează. Toate testează. Dar aveți criterii proaste. Nu pot să fie folosite la capacitate maximă. Asta încerc să vă explic de mai mult timp, de două săptămâni. (Aplauze. Vociferări.)
|
|
Domnul Ion-Marcel Ciolacu: Vă mulțumesc. Domnul Varujan Pambuccian.
|
|
Domnul Varujan Pambuccian (prin telefon): Mulțumesc, domnule președinte. N-aș fi vrut să intervin, pentru că intervenția colegei mele a fost foarte clară. Dar vreau să mai subliniez o dată un lucru pe care l-a spus și colega mea. Aici vorbim de un proiect de lege care a fost inițiat exclusiv de membrii Grupului parlamentar al minorităților naționale. Și ieri ne-am trezit cu toată presa umplută de un alt grup parlamentar care practic vorbește despre proiectul acesta al nostru ca fiind al lor. Or, lucrul acesta nu se face. Și, dacă nu dai o replică imediat, lucrul acesta poate să devină un obicei. Da, suntem un grup parlamentar mic numericește, așa este. Dar, vă asigur, fără sprijinul celorlalți colegi, nu reușim să trecem de unii singuri un proiect de lege. Și le mulțumim pentru sprijinul pe care ni-l dau. Dar una este sprijinul și alta este însușirea proiectului respectiv. Și dacă aici nu avem o reacție imediată ne putem trezi că mâine este însușit un alt proiect al nostru, că poimâine este picat un proiect de-al nostru și după aceea - bine, prin asta am mai trecut de câteva ori - și după aceea este făcut de o altă entitate din Parlament și prezentat ca proiectul lor și așa mai departe. Or, practicii acesteia trebuie să-i punem punct. Cred că toți sunteți de acord cu lucrul acesta. Cred că niciunuia dintre grupurile din Parlament nu i-ar conveni să fie pus în situația în care am fost noi puși, ieri. Și că lucrurile acestea trebuie oprite, așa cum am spus, și necomentate în continuare. Este unul dintre modurile elementare de a avea un fairplay între noi. Vă mulțumesc.
|
|
Domnul Ion-Marcel Ciolacu: Și eu vă mulțumesc. Domnul Seidler.
|
|
Domnul Cristian-Gabriel Seidler (prin telefon): Mulțumesc, domnule președinte. Aș vrea să subliniez câteva aspecte vizavi de ceea ce cuprinde această lege, dincolo de mult discutata situație a kinetoterapeuților, asta pentru ca publicul să știe ce votăm noi în Parlamentul României. Crește, prin această lege, numărul de angajați, dintr-o anumită categorie a personalului clerical, cu 30 de persoane. Nu e vorba aici despre niciun kinetoterapeut. De asemenea, așa cum bine s-a subliniat, într-un final, cresc salariile cu 5%-7,5%, respectiv 10%, ale directorilor din Institutul Național de Sănătate Publică. De asemenea, la fiziokinetoterapeut vorbim despre creșteri salariale de până la 24% pe grilă și, așa cum bine s-a mai spus, intrarea în vigoare a grilei, în versiunea ei maximală, nu din termenul la care era gândit inițial, din 2022, ci chiar din 1 iulie, anul acesta. Este foarte interesant cum această propunere este susținută de unii reprezentanți ai unor grupuri parlamentate care, până mai ieri, nu știau cum să ocolească asemenea creșteri, dar astăzi, când nu mai sunt la frâiele guvernării,brusc o sprijină. Angajații din sectorul public, angajații din spitale, bugetul sunt ale României.Angajații sunt ai României, nu ai unui partid politic! Iar legiferarea aceasta - astăzi îmi convine, mâine nu-mi convine - exact același lucru, în funcție de sunt sau nu sunt la putere, alături de faptul, permiteți-mi să spun, sub aspect tehnic, că noi nu avem studiu de impact ori de câte ori modificăm Legea salarizării, chiar dacă suntem în situație de urgență, și nu știm, așadar, noi, Parlamentul României, nu știm atunci când legiferăm care este costul. Discutăm despre o perioadă când bugetul țării este și așa întins la maximum și, dincolo de justețea unor creșteri salariale, noi nu știm care este impactul bugetar, iar Curtea Constituțională ne-a mai spus că acest lucru este neconstituțional. Sigur, nu mă aștept ca cineva să atace, de data aceasta, la Curtea Constituțională acest proiect de lege, dar trebuie spus că nu este în regulă felul în care Parlamentul României înțelege să legifereze, băgând în aceeași oală chestiuni legitime, chestiuni mai puțin legitime, chestiuni urgente cu chestiuni mai puțin urgente și, de fapt, votând în orb. Mulțumesc.
|
|
Domnul Ion-Marcel Ciolacu: Și eu mulțumesc. Domnul Roman. Pe procedură, un minut, da?
|
|
Domnul Florin-Claudiu Roman:(de la tribună): Mulțumesc, domnule președinte. Doar pentru două clarificări. Adresa din care cita doamna Vasilescu există și este datată 19.03, deci vorbim despre luna martie. De atunci, procedurile INSP s-au modificat de două ori, și, atunci, în această categorie era prins personalul sanitar. Ca să terminăm cu orice discuție. În ceea ce privește situația pe teste, pe țară, există documente oficiale, nu declarații politice. La data de 18 aprilie, potrivit Institului Național de Sănătate Publică, în România se raportau testări doar spre 18 județe. Și vi le citesc foarte pe scurt: Harghita, Timiș, Cluj, Brașov, Iași, București, Dolj, Constanța, Galați, Mureș, Covasna, Bihor, Sibiu, Alba, Satu Mare, Botoșani, Tulcea, Arad. Asta spun documentele oficiale! Dacă și documentele oficiale nu mai sunt oficiale, atunci, într-adevăr, intrăm în sfera politică! Vă mulțumesc.
|
|
Domnul Ion-Marcel Ciolacu: Și eu vă mulțumesc. Doamna Vasilescu, la fel, procedură, un minut.
|
|
Doamna Lia Olguța Vasilescu (de la tribună): Cel mai bine ar fi să încetați să mai mințiți! În martie erau șapte proceduri de testare, acum sunt douăsprezece! Eu am spus despre ultima adresă care s-a trimis DSP-urilor. Și, ca să știți, medicii care nu sunt simtomatici și nu lucrează în secții de boli infecțioase, nu sunt testați nici măcar pe banii lor. Modificați acest lucru și toată lumea vă va fi recunoscătoare! Mulțumesc.
|
|
Domnul Ion-Marcel Ciolacu: Și eu vă mulțumesc. Nemaifiind intervenții... (Domnul deputat Adrian Solomon solicită să ia cuvântul.) Domnule Solomon, tot pe același proiect? Cred că a fost destul de lămuritoare. Puteți lua... explicarea... Vă rog, domnule Solomon.
|
|
Domnul Adrian Solomon (de la tribună): Mulțumesc, domnule președinte. Chiar dacă aici s-a deviat puțin dezbaterea, domnul lider de la Partidul Național Liberal a făcut referire la dezbaterile din 2017, despre niște amendamente pe care le-ar fi depus și noi le-am respins. Le-am respins și acum pe acelea, pentru că nu sunt în acea formă nici la biochimiști, nici la fizioterapeuți. De ce? Pentru că onor liderii celor două profesii, sau mai multe, câte sunt, au luat din Legea nr. 284 coeficienții de acolo și i-au pus în Legea nr. 153, sau ar fi vrut să-i pună în Legea nr. 153. Coeficienții din Legea nr. 284 se înmulțeau cu 600 de lei. Coeficienții, în Legea nr. 153, se înmulțesc cu 2.500 de lei. Vă rog să fiți rezonabili, nu numai dumneavoastră, ca opoziție, sau ca putere, acum, dar și cei care cer lucrurile acestea, pentru că nu poți, ca biochimist, ca fizioterapeut, să ai mai mult decât un medic specialist, să ai mai mult decât un profesor universitar sau pe orizontală să ai mai mult decât cei care au același nivel de studii ca profesorii de grad I și 20 de ani vechime, dintr-un liceu. Mulțumim.
|
|
Domnul Ion-Marcel Ciolacu: Și eu vă mulțumesc. Dacă la titul sunt intervenții? Nu. La preambul. Sunt intervenții? Dacă la amendamentele admise, de la 1 la 28, sunt intervenții? Nu. Proiectul de lege merge la votul final.
|
|
|