|
|
|
|
|
|
Ședința Camerei Deputaților din 25 august 2020 (sesiune extraordinară)
|
11. |
Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 22/2009 privind înființarea Autorității pentru Administrarea și Reglementarea în Comunicații (Pl-x 485/2020) (rămasă pentru votul final). |
|
|
|
|
Domnul Florin Iordache: |
|
................................................ |
|
34. Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 22/2009 privind înființarea Autorității pentru Administrarea și Reglementarea în Comunicații; Pl-x 485/2020. Doriți...? Da, domnule Andronache, vă rog. Aveți o problemă de procedură?
|
|
Domnul Gabriel Andronache (de la tribună): Da, domnule președinte.
|
|
Domnul Florin Iordache: Vă rog.
|
|
Domnul Gabriel Andronache (de la tribună): Este un proiect la care am fost invitat să devin coinițiator. Vă spun sincer că am devenit coinițiator dintr-un singur motiv, și anume că, în raport cu legea în vigoare, această reglementare vine să elimine o impunitate de natură penală pentru conducătorul acestei instituții. Și este o chestiune pe care a semnalat-o colegul deputat, Andi Grosaru. M-am raliat acestui demers. Este o lege, legea în vigoare, pe tema aceasta. Ordonanța de urgență nr. 22 spune că șeful acestei instituții nu răspunde penal pentru abuz în serviciu. Și am devenit coinițiator dintr-un singur motiv, și anume, acela că, prin această reglementare, - și acest demers este unul bun - șeful acestei instituții va răspunde penal pentru abuz în serviciu. Pe cale de consecință, merită demersul, atât timp cât o reglementare, la ora aceasta în vigoare, instituie impunitate penală. Dar intervenția mea pe procedură se referă la modul în care a înțeles Biroul permanent să introducă în dezbatere acest proiect de lege. Și anume, a sesizat numai Comisia juridică, de disciplină și imunități, pentru raport, deși, în mod evident, obiectul de reglementare constituia, dacă ne uităm în Regulament, obiectul de studiu și de dezbatere în fond și pentru Comisia pentru tehnologia informației. Pe cale de consecință, în opinia mea, a dezbate în continuare, la plen, doar raportul Comisiei juridice, constituie o gravă eroare de procedură. Și, ca atare, vă adresez rugămintea, domnule președinte, să supuneți plenului votul de a sesiza și Comisia pentru tehnologia informației, pentru a da raport pe acest proiect de lege. Știu că este un pic în prelungirea dispozițiilor regulamentare, dar, totuși, haideți să corectăm - pentru că ne-a spus-o și Curtea Constituțională, de mai multe ori - să corectăm această eroare a Biroului permanent și să procedăm la sesizarea Comisiei pentru tehnologia informației, în fond, și nu un aviz. Pe cale de consecință, propunerea Grupului parlamentar al PNL este de a suspenda discuția pe acest proiect de lege și de a supune votului plenului sesizarea Comisiei pentru tehnologia informației, astfel încât să avem un raport și de la Comisia pentru tehnologia informației, într-o săptămână. Mulțumesc.
|
|
Domnul Florin Iordache: Domnule coleg, stați puțin. Nu am nicio problemă, atât timp cât Comisia pentru tehnologia informației, la care faceți dumneavoastră referire, este sesizată de Biroul permanent, pentru aviz. Repet, dumneavoastră, regulamentar - pentru că dacă tot discutăm pe Regulament... (Domnul deputat Márton Árpád-Francisc solicită să ia cuvântul.) Imediat, domnule Márton. Dacă tot discutăm pe Regulament, Comisia pentru tehnologia informației, la care faceți referire, este sesizată pentru aviz. Putea să prezinte un aviz, potrivit programului stabilit de Biroul permanent, favorabil sau cu observații și așa mai departe. Deci, regulamentar, în acest moment, eu nu am cum să suspend discuțiile aici, mergând pe raportul pe care Comisia juridică l-a făcut și pe cele două avize, repet, care trebuiau să vină, repet, de la Comisia pentru administrație, cât și Comisia pentru tehnologia informației. Domnule Márton Árpád, vă rog.
|
|
Domnul Márton Árpád-Francisc (de la tribună): Domnule vicepreședinte, Stimați colegi, Domnul Andronache știe foarte bine că în Regulamentul nostru este o prevedere clară, care... Propunerea Domniei Sale nu este în prelungirea acelei prevederi, ci în contradicție cu acea prevedere, pentru că acolo este un termen de decădere, de 5 zile, în care Biroul permanent al unei comisii poate cere să fie sesizată în fond. Acest termen de decădere fiind depășit, noi, plenul, conform Regulamentului nostru, nu putem impune o altă modalitate de dezbatere. Vă mulțumesc.
|
|
Domnul Florin Iordache: Și eu vă mulțumesc. Vă rog, domnule Drulă, din partea Grupului USR. (Vociferări.) Păi, nu, nu, nu. Am depășit momentul. La dezbateri generale, după ce auzim raportul comisiei. Deci, rog colegii din Comisia juridică... Doamnă Claudia Gilia, vă rog, prezentați raportul cu amendamente admise, din partea Comisiei juridice. Și apoi trecem la dezbateri generale. (Vociferări.) Da, dau cuvântul tuturor colegilor, apoi, la dezbateri generale.
|
|
Doamna Claudia Gilia (de la tribună): Mulțumesc, domnule președinte. Comisia juridică, de disciplină și imunități a fost sesizată cu dezbaterea pe fond a Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 22/2009 privind înființarea Autorității Naționale de Reglementare în Comunicații. Camera Deputaților este prima Cameră sesizată. Consiliul Legislativ a avizat favorabil inițiativa legislativă, cu observații și propuneri. Inițiativa legislativă are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 22/2009 privind înființarea Autorității Naționale pentru Administrarea și Reglementarea în Comunicații, în sensul alinierii conducerii ANCOM, din punctul de vedere al numirii și al conducerii, la modalitatea de funcționare a conducerilor celorlalte organisme - autorități administrative autonome, cu personalitate juridică, aflate sub control parlamentar și finanțate integral din venituri proprii, și anume, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei și Autoritatea de Supraveghere Financiară. În urma dezbaterilor, membrii Comisiei juridice, de disciplină și imunități au hotărât, cu majoritate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților adoptarea Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 22/2009 privind înființarea Autorității Naționale de Reglementare în Comunicații, cu amendamentele admise, redate în anexa la prezentul raport. În raport cu obiectul și conținutul reglementării, inițiativa legislativă face parte din categoria legilor organice. Mulțumesc.
|
|
Domnul Florin Iordache: Vă mulțumesc. Începem dezbaterile generale. Domnul Drulă. Și apoi domnul Roman.
|
|
Domnul Cătălin Drulă (de la tribună): Mulțumesc, domnule președinte. În ceea ce privește discuția de mai devreme, legată de sesizarea pentru raport, a Comisiei pentru tehnologia informației, ea este îndreptățită. E absurd chiar că această comisie este chemată să audieze și să aleagă președintele ANCOM, vicepreședinții, adică subiectul discuției de astăzi, dar nu poate da un raport asupra unei propuneri de modificare exact a acestor prevederi. Haideți să nu ne mai ascundem după deget, că avem o oarecare vechime. Chiar și eu, deja, după 3 ani în Parlament, am văzut destule! Este un proiect cu un termen extrem de scurt. PSD l-a pus pe masă. Aveți controlul Biroului permanent, ați vrut să-l treceți foarte repede. Deci merg pe fond, ca să lăsăm dezbaterile acestea la o parte, de procedură. ANCOM, în ultimii 4 ani, a suferit numeroase modificări de alegere a conducerii, a modului de guvernanță, inițiate de PSD. Dacă în legea inițială era numit un președinte pe 6 ani, la propunerea premierului de către Președinte, a venit Dragnea, a vrut să-și pună omul acolo și a adus numirea la Parlament. După ce l-a pus pe domnul Diță, dacă îl mai țineți minte pe domnul Diță, prin 2017, care îngrozise pe toată lumea, nu mai știați nici chiar dumneavoastră cum să-l schimbați, s-a creat poziția pentru domnul Grindeanu, primul premier din guvernarea PSD. Domnul Dragnea a vrut să aibă și o metodă de demitere, pentru că nu exista în lege. A modificat legea și s-a introdus și posibilitatea de a demite pe cel care conduce ANCOM. Acum, pentru că sunteți pe final de mandat și încă aveți majoritate, vreți să vă asigurați controlul acolo. Introduceți acest consiliu, la fel ca la ANRE, ASF, de 7 oameni, în care probabil să aveți majoritate. Și, din nou, se revine la inamovibilitate pe 6 ani, pentru această poziție. Deci vă asigurați controlul pentru 6 ani, dacă cei de după, care vor avea majoritatea, nu modifică și ei legea. De ce n-ar face-o, domnule lider Simonis? Că acum, dacă e la liber, toată lumea poate modifica legea. Dar va fi destul de... creăm precedentul. Creați doar o mică problemă. Dar și cei care vin după și vor avea majoritate pot să facă același lucru. Acum, eu fac un apel la liderii celorlalte grupuri, că la PSD am înțeles, e proiectul lor, l-au discutat, vor să-l treacă, nu contează ce argumente o să zic aici, dar... Și cred că domnul Andronache a fost o victimă a acestui proiect, cred că și colegii de la PMP și de la UDMR - și o spun fără condescendență. Dăm posibilitatea PSD să controleze această instituție 4 ani, în loc, așa cum ar fi normal, după plecarea lui Grindeanu, noul Parlament să numească un profesionist acolo. De ce am face asta? Ei singuri n-o pot face, că e lege organică. Deci dacă PNL, PMP, UDMR nu votează legea, nu fac voturile acelea, 165, dacă nici dumneavoastră, de la minorități, nu votați cu ei. Deci, revenind...
|
|
Domnul Florin Iordache: Concluzionați, vă rog.
|
|
Domnul Cătălin Drulă (de la tribună): ... și concluzionând... Este o modificare neavenită. Este din seria de atacuri politice la ANCOM, depolitizare, adică Sorin Grindeanu n-a fost om politic 3 ani de zile, s-a pus așa, cum spun copiii, "piua", a fost un cetățean, acum a revenit din nou om politic. Din fericire, acolo sunt 2 vicepreședinți, care sunt oameni profesioniști, cu vechime de 20 de ani în instituție. Deci nu e nicio problemă, dacă domnul Grindeanu pleacă, să preia unul dintre ei conducerea interimară, n-avem o criză. Și noul Parlament, care este legitim, are poporul în spate, cum vă place dumneavoastră să spuneți, de la PSD, poate să aleagă un profesionist acolo. Eu sper că și pe cineva apolitic, cu experiență în domeniu. Vom vota clar împotriva acestei legi. Fac un apel și la celelalte grupuri non-PSD, chiar și la PRO România - nu știu dacă mai e domnul Ponta în sală, nu-l mai văd - să nu voteze această lege. Mulțumesc.
|
|
Domnul Florin Iordache: Și eu vă mulțumesc. Și actualul... (Domnul deputat Andi-Gabriel Grosaru solicită să ia cuvântul.) Numai puțin. Și actualul Parlament e la fel de legitim. A fost rezultatul votului cetățenilor. Numai puțin, vă dau cuvântul... Vă rog, v-am dat, sunteți și inițiator. Domnul Roman. Și apoi dau cuvântul domnului Grosaru, care este și inițiator, domnului Varujan Pambuccian... Domnul Roman. Vă rog, faceți legătura.
|
|
Domnul Florin-Claudiu Roman (prin audioconferință): Mă auziți, domnule președinte?
|
|
Domnul Florin Iordache: Vă rog, domnule Roman, sigur. Vă rog.
|
|
Domnul Florin-Claudiu Roman (prin audioconferință): Sincer, eu am crezut că după ce Liviu Dragnea a intrat în pușcărie, nu vom mai avea ședințe ale Camerei Deputaților în care se încalcă Regulamentul, cutumă, orice discuție de o asemenea manieră. Gabi Andronache a semnat acest proiect de lege la îndemnul meu, pentru că eu chiar am crezut că ne dorim cu adevărat să găsim o soluție la reglementarea pieței ANCOM, una extrem, extrem de sensibilă și că vom fi cu toții responsabili. Din păcate, nu se întâmplă așa. Se întâmplă exact un atac politic la ANCOM, ceea ce... partenerii noștri europeni cred că vor fi foarte, foarte interesați de această lovitură de palat. Și vă spun foarte clar, stimați colegi de la PSD, aveți majoritatea, OK. Vreți să treceți cu tăvălugul? Faceți-o! Vreau să vă spun, ca să știm, să nu ne auzim povești. În momentul în care vom avea majoritate, pe viitoarea legislatură, vom reduce numărul de membri din toate autoritățile de reglementare și vă vom scoate afară toți ideologii politici. Pentru că dumneavoastră n-ați înțeles, de la Liviu Dragnea încoace, că Parlamentul nu este doar al dumneavoastră, chiar dacă aveți o majoritate, și ați călcat în picioare orice cutumă legată de modul de funcționare a autorităților de reglementare aflate în coordonarea Parlamentului și le-ați transformat în instituții de partid. Ați depășit orice limită. Și, prin urmare... Am văzut că nu ați luat în considerare nici propunerea pe procedură a colegului Gabi Andronache. Prin urmare, vom vota împotrivă. Și vă spun foarte clar că, cunoscându-vă modelul de lucru, după ce o veți trece și de Senat, analizăm posibilitatea atacului la Curtea Constituțională. Vă mulțumesc.
|
|
Domnul Florin Iordache: Vă mulțumesc. Domnul Grosaru. Și apoi domnul Varujan Pambuccian. Domnule Grosaru, sunteți și inițiator, vă rog.
|
|
Domnul Andi-Gabriel Grosaru (de la tribună): Am să fiu foarte scurt, domnule președinte. Vă mulțumesc. Să înțeleg că noi, cei de la minorități, suntem buni numai când votăm anumite proiecte de lege, pentru un anumit partid. Domnule președinte, Stimați colegi și colegul dinaintea mea, Noi, de la minorități, să știți că punem la un moment dat echilibru în tot ceea ce înseamnă proiecte de lege care acoperă anumite disfuncționalități, să spunem, sau lipsuri din legile care trebuie votate și trebuie adoptate. Vă mulțumesc foarte mult.
|
|
Domnul Florin Iordache: Și eu vă mulțumesc. Domnul Varujan Pambuccian, aveți două minute.
|
|
Domnul Varujan Pambuccian (prin audioconferință): Vă mulțumesc, domnule președinte. O să încep prin a vă spune o mică poveste care s-a întâmplat pe Planeta Pământ. Când au început să se dezvolte comunicațiile electronice, companiile erau conduse de ingineri. După aceea, când a fost nevoie să crească piața, au fost conduse de finanțiști. Acum sunt conduse de avocați. De ce? Pentru că, din păcate, în toată lumea, statul - și când spun statul mă refer la zona politică - a început să acapareze și domeniul acesta. Și, într-un fel, acesta este și un reflex a ceea ce vedem acum că se întâmplă cu legea cu pricina, discutată doar în Comisia juridică, unde nu știu ce specialiști în domeniul comunicațiilor există - n-am nimic cu colegii mei juriști, e meseria dânșilor, dar mai există și alte meserii pe lumea asta -, ocolindu-se Comisia pentru tehnologia informației, unde există oameni de meserie. Deja proiectul acesta pare, și în urma discuțiilor care au fost, o luptă pentru împărțit zone de influență între partide, atunci când vorbim despre comunicații. Unii sunt bucuroși, alții, supărați că nu iau suficientă influență în zona aceasta. N-am auzit nimic discutându-se din punct de vedere tehnic sau din punctul de vedere al pieței. Eu nu voi vota, în niciun fel, în condițiile în care Comisia pentru tehnologia informației nu a fost deloc consultată. Dar vreau să atrag atenția că efectele unei asemenea gândiri la nivelul pieței se vor vedea în anii care urmează. La începutul perioadei acesteia, în care am încercat să dezvoltăm legislație pentru comunicații, am făcut tot ce am putut ca piața să se dezvolte și oamenii să aibă acces cât mai ieftin la comunicații de calitate. Și am reușit. Astăzi avem un raport preț/performanță de invidiat în lume. Dacă o luăm pe calea astălaltă, prevăd că tot ce am reușit atunci se va spulbera acum. Vă mulțumesc.
|
|
Domnul Florin Iordache: Vă mulțumesc. Dacă mai sunt alte intervenții? Nu mai sunt alte intervenții. (Vociferări.) A, vă rog. (Vociferări.)
|
|
Domnul Alfred-Robert Simonis (de la tribună): Eu zic să vă liniștiți, domnule Varga, că e mai bine! Mulțumesc, domnule președinte. Stimați colegi, Câteva considerații. În primul rând, l-am auzit pe domnul Drulă spunându-ne faptul că PSD încearcă, pentru următorii ani, să pună neprofesioniști și să creeze haos în domeniu, iar la un minut după aceea ne-a spus că acolo sunt 2 vicepreședinți extrem de profesioniști, puși tot de PSD. Deci, mi-e greu să înțeleg logica dumneavoastră! Pe de altă parte, v-aș spune că această agenție de reglementare în comunicații, la nivel european... cel puțin 20 de state au acest comitet de reglementare. România se află printre cele care nu au acest comitet de reglementare. Celelalte agenții de reglementare - ASF, ANRE și nu numai - au comitete de reglementare. S-a spus foarte fals aici că prin acest proiect PSD numește pe cineva. Nu, creăm un cadru legislativ, urmând ca, după ce această lege va fi promulgată și va fi în vigoare, se va discuta în Parlament, de către toate grupurile parlamentare, conform ponderii parlamentare, așa cum s-a întâmplat și la celelalte agenții și nu doar agenții, și Parlamentul va învesti o nouă conducere, formată din președinte, vicepreședinți, membri în consiliul director sau acest consiliu de reglementare. S-a spus de la tribună că legea în vigoare, legea de astăzi, care astăzi este în vigoare, nu permite urmărirea penală a celor care fac parte din conducerea ANCOM. Această lege, pe care am inițiat-o împreună cu colegi de la PNL, de la minorități și de la celelalte grupuri parlamentare, de la PRO România, de la UDMR, de la PMP, prevede că pot fi urmăriți penal cei care se vor afla în funcții de conducere, după ce această lege va fi în vigoare. Înțeleg că USR dorește protejarea celor care se află în aceste funcții și indiferent, de acum înainte, cine va ocupa aceste funcții, să nu poată fi urmăriți penal, pentru că, altfel, nu înțeleg! Pe de altă parte, revenind la pondere, domnule Drulă, în urmă cu două luni am votat membrii în consiliile directoare la ANRE, la ASF, la Curtea de Conturi și nu numai. Nu vă faceți griji, pentru că, așa cum am respectat ponderea, acum două luni, și dumneavoastră ați optat pentru niște poziții importante în aceste instituții, probabil că, pe ponderea parlamentară, veți beneficia și de data aceasta de aceeași tratație! (Aplauze.)
|
|
Domnul Florin Iordache: Da. Drept la replică. Da, domnule Drulă, sigur, aveți un minut, vă rog, cum să nu...
|
|
Domnul Cătălin Drulă (de la tribună): Foarte scurt. Am făcut puținele propuneri, în acești 4 ani, care ne-au fost acceptate. Au fost întotdeauna oameni profesioniști, selectați ca urmare a unor concursuri. Știm foarte bine cum se fac numirile de către celelalte partide. Și, tocmai de aceea, cred că este în interesul public ca, în momentul de față, în actuala configurație a Parlamentului, să nu se facă o numire majoritară, de către PSD, pentru această instituție. Avem, așa cum spuneam, cei 2 vicepreședinți, oameni OK, care pot asigura interimatul. Și viitorul Parlament poate numi un președinte, o figură care să... putem să ne luăm un angajament, suntem aici de la toate grupurile, care să nu fie nici membru de partid, nici angajat politic, ci un om profesionist din industrie. Asta este propunerea noastră. Prin urmare, vom vota împotriva acestei propuneri de modificare.
|
|
Domnul Florin Iordache: Bun. Mulțumesc. Dacă mai sunt alte intervenții? Da, Grupul UDMR. Vă rog, domnule Benedek Zacharie. Vă rog, aveți două minute. (Vociferări.) Un minut, vă rog. V-am dat două.
|
|
Domnul Benedek Zacharie (de la tribună): Mulțumesc, domnule președinte. Stimate coleg de la USR, Vă rog, nu faceți niște afirmații pe care nu le cunoașteți. Probabil și sunt sigur... probabil că dumneavoastră numiți profesioniști. Dar să fiți sigur că și noi numim profesioniști în diverse funcții. Nu vă mai băgați în bucătăria internă a celorlalte partide! Vă mulțumesc.
|
|
Domnul Florin Iordache: Mulțumesc. Corectă afirmația domnului Zacharie. Avem 39 de amendamente admise. La titlul legii, intervenții? Nu. De la 2 la 39? Rămâne la votul final; caracter organic.
|
|
|