Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of April 24, 2023
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.62/15-05-2023

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2023 2022 2021
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
05-12-2023
28-11-2023 (joint)
22-11-2023
09-06-2021 (joint)
11-05-2021
Video archive:2023 2022 2021
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2023 > 24-04-2023 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of April 24, 2023

3. Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 101/2021 pentru modificarea art. 5 pct. IV4 din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat (PL-x 462/2021) (rămas pentru votul final).
 
see bill no. 462/2021

 

Domnul Ciprian-Constantin Șerban:

  ................................................

5. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 101/2021 pentru modificarea art. 5 pct. IV4 din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat; PL-x 462/2021; procedură de urgență.

Guvernul României?

Vă rog.

Domnul Florin-Sergiu Dobrescu (secretar de stat, Ministerul Muncii și Solidarității Sociale):

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor,

Domnilor,

Bună ziua!

Numele meu este Florin Dobrescu, sunt secretar de stat în cadrul Ministerului Muncii.

Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 101/2021 pentru modificarea art. 5 pct. IV4 din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat are ca obiect modificarea art. 5 pct. IV4 din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, cu modificările și completările ulterioare, cuprinzând definiția expresiei "tânăr NEET", în sensul extinderii vârstei maxime.

De asemenea, se intervine asupra Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, urmărindu-se, printre altele, reglementarea încetării dreptului la ajutor social după finalizarea celor 6 luni sau dacă raportul de muncă încetează în această perioadă.

Ministerul Muncii și Solidarității Sociale susține raportul de admitere cu amendamente al Comisiei pentru muncă și protecție socială.

Vă rugăm să adoptați Proiectul de Lege privind aprobarea ordonanței de urgență a Guvernului.

Vă mulțumesc.

Domnul Ciprian-Constantin Șerban:

Vă mulțumesc.

Comisia pentru muncă și protecție socială, vă rog.

La final să faceți propuneri și pentru timpii de dezbatere, vă rog.

Domnul Dan-Constantin Șlincu:

Raport comun

PL-x 462

Proiectul de lege face parte din categoria legilor organice.

Proiectul de lege a fost adoptat de Senat, în calitate de primă Cameră sesizată.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

În urma finalizării dezbaterilor asupra proiectului de lege și a documentelor conexe, membrii comisiei au hotărât să propună plenului Camerei Deputaților adoptarea proiectului de lege cu amendamente, în sensul eliminării textului adoptat de Senat și aprobării ordonanței de urgență în forma prezentată de Guvern.

De asemenea, în cadrul discuțiilor a fost prezentat un amendament care, supus votului, a fost respins.

Amendamentele, admise și respinse, sunt redate în anexele care fac parte integrantă din prezentul raport.

Mulțumesc.

Două minute.

Domnul Ciprian-Constantin Șerban:

Timp de dezbateri - avem o propunere de două minute.

Vot, vă rog.

127 pentru, 4 contra, 2 colegi nu votează. Adoptat.

Din partea grupurilor parlamentare, doamna Turcan, dacă nu mă înșel.

Nu-mi apare, dar cred că dumneavoastră erați înscrisă.

Da, vă rog.

Doamna Raluca Turcan:

Domnule președinte de ședință,

Stimați colegi,

Aceasta este o lege de aprobare a unei ordonanțe de urgență care, practic, aprobă ordonanța de urgență, așa cum a fost ea transmisă Parlamentului, în perioada în care eram ministru al muncii, și care reprezenta un restart pentru piața muncii, după perioada pandemică.

Sunt câteva modificări importante și de aceea am intervenit astăzi la dezbaterea generală, pentru că este important să fie cunoscute și, în același timp, e important să fie și promovate. Pentru că, pe fond, prin această ordonanță, am extins sfera tinerilor care în momentul de față nu se află nici într-un sistem de educație, nici pe piața muncii, acei tineri denumiți generic "NEETs".

Și, dacă intervalul înainte era între 15 și 24 de ani, am extins această sferă între 15 și 30 de ani.

Deci, cu alte cuvinte, tinerii care nu se află în sistemul de educație sau pe piața muncii pot să primească sau să fie beneficiari, până la 30 de ani, ai unor măsuri de sprijin pentru integrarea pe piața muncii.

De asemenea, prin această ordonanță de urgență, am preluat o măsură care era bună și care fusese prorogată, și anume de menținere a ajutorului social pe o perioadă de 6 luni de către cei care se află în sistemul de ajutor social, dar care reușesc să încheie un contract de muncă pe o perioadă de cel puțin 24 de luni.

De asemenea, pentru persoanele care sunt apte de muncă, dar sunt în sistemul de ajutor social, am instituit obligația prezentării la agențiile județene de ocupare a forței de muncă, astfel încât să fie impulsionate să caute un loc de muncă și să se integreze pe piața muncii.

Nu mai puțin important este și articolul referitor la posibilitatea celor care se află în ajutor social de a intra în programe de tipul "A doua șansă".

Și, mai mult decât atât, în parteneriat cu Ministerul Educației, am dezvoltat programe "A doua șansă" în locurile unde există persoane numeroase...

 

Domnul Ciprian-Constantin Șerban:

Încercați să finalizați, vă rog.

 

Domnul George-Nicolae Simion (din sală):

Lăsați-o să vorbească pe doamna Turcan!

O voce de la PSD:

Timpul!

Doamna Raluca Turcan:

...de ajutor social și am inclus posibilitatea decontării transportului persoanelor care, aflându-se în ajutor social, merg în cursuri "A doua șansă".

Acestea sunt măsuri concrete, care vin în sprijinul tinerilor care în momentul de față nu au un loc de muncă, dar sunt apți de muncă și sunt, de asemenea, dornici să se integreze pe piața muncii.

 

Domnul Gabriel Andronache (din sală):

Bravo! (Aplauze.)

 

Domnul Ilie Toma (din sală):

Mai este și voluntariat.

Domnul Ciprian-Constantin Șerban:

Vă mulțumesc.

Doamna Alexandru Violeta.

Vă rog.

Doamna Victoria-Violeta Alexandru:

În martie, dacă nu mă înșel, în 2021, depuneam în Parlament un proiect care adresa problema celor care sunt beneficiari de ajutor social, sunt beneficiari de venit minim garantat și, totuși, nu au un loc de muncă.

N-am să insist pe această temă, e bine... se practică preluarea de idei și chiar de texte în Parlament, nu e problemă, bine că se face. Altceva vreau să spun.

Problema asistenților sociali, a celor din serviciile publice de asistență socială din primării, nu este doar o problemă de a-i sancționa sau nu. Sunt convinsă că în unele primării sunt angajați care nu-și fac treaba corespunzător, după cum sunt ferm convinsă că sunt primării în această țară care nu au suficienți experți în serviciile de asistență socială.

Abordarea acestui articol din lege, la care fac referire acum, și anume să crească sancțiunile, când, de fapt, este vorba de a-ți îndeplini atribuțiile de serviciu, dacă ai oameni în serviciile de asistență socială, este o abordare care la acest punct înțelege doar parțial care este gravitatea sistemului din România, pentru a acorda cu adevărat un sprijin. Adică aș face o anchetă socială profesionistă, pentru depistarea problemelor celor care vor să muncească.

Doi la mână. Problema nu este doar să sancționezi serviciile de asistență socială, adică să pui amenzi mai mari, sancțiuni mai mari pe cei puțini, foarte puțini, care aleg o carieră în acest domeniu, în administrația publică. Problema este să te uiți la celălalt capăt, la AJOFM-uri, ca să fiu explicită. La cei care sunt de acord, închid ochii, primesc aceste persoane, îi trimit, în cel mai fericit caz, la avizier, să se uite pe o listă și nu le acordă sprijinul - și chiar încurajarea e necesară pentru unii dintre dânșii -, pentru că nu cred în ei, că pot să facă față rigorilor unui loc de muncă. În cel mai fericit caz, îi trimit la avizier, dacă nu preferă să le dea adeverința cu care să se întoarcă la primărie și să beneficieze de venitul minim garantat.

 

Domnul Ciprian-Constantin Șerban:

Încercați să încheiați, vă rog.

Doamna Victoria-Violeta Alexandru:

Închei, spunând că a te uita doar la o dimensiune, și anume să crești sancțiunile pentru cei puțini și cei care abia își fac meseria în serviciile de asistență socială ale primăriilor, este o abordare ușor populistă. La capătul celălalt stau niște oameni care sunt plătiți de 3 - 4 ori mai mult și la care nu ne uităm suficient, în sensul în care... de a crește, dacă doriți această abordare, și în partea cealaltă, la AJOFM-uri, pentru cei care nu ajută în mod profesionist și susținut acești oameni, realmente, să-și găsească locul de muncă potrivit și, foarte important, să și-l păstreze, adică să rămână alături de ei, ca să nu renunțe la primul hop.

Domnul Ciprian-Constantin Șerban:

Vă mulțumesc.

Domnul Năsui.

Vă rog.

Domnul Claudiu-Iulius-Gavril Năsui:

Mulțumesc, domnule președinte.

Dacă ne dorim cu adevărat să reducem sărăcia în muncă, să combatem sărăcia în România, nu trebuie neapărat să acționăm pe partea de ajutoare sociale și de instituții ale statului, ci trebuie să facem munca mai bine plătită.

În secunda aceasta, un român care lucrează pe salariul minim trăiește cu 60 de lei pe zi. Faceți un calcul și veți vedea că nu este de ajuns. Și asta de ce? Pentru că România are cea mai mare taxare pe muncă a salariilor mici din toată Europa. Și, deloc întâmplător, avem cea mai mare sărăcie în muncă din toată Europa. Și asta nu doar într-un singur an, o avem anual. Sistematic, România e pe locul I în acest top al rușinii.

Dacă vrem cu adevărat să combatem sărăcia în muncă, să facem munca valorizată în România, soluțiile nu sunt alte subvenții și alte sisteme de genul acesta, complicate, de la stat, care niciodată nu funcționează și tot timpul au fost sortite eșecului - și nu doar în România, peste tot unde au fost încercate -, soluția este reducerea taxării muncii.

Avem o propunere în acest sens, "Zero taxe pe salariul minim", care ar putea fi aplicată, votată de către acest Parlament, gradual, treptat, în 4 ani să ajungem acolo, și care ar transforma profund economia României și ar scoate din sărăcie milioane de români.

Dar nu vă doriți asta, pentru că asta înseamnă și reducere de cheltuieli.

Dar, atunci, măcar nu mai veniți la această tribună să spuneți că, de fapt, vă doriți, prin alte subvenții și alte scheme complicate, să ajungeți acolo, că, de fapt, nu vă doriți.

Dacă v-ați dori, ați vota acest proiect, care, repet, este ținut la sertar de către această Coaliție de guvernare.

Mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Ciprian-Constantin Șerban:

Mulțumesc.

Domnul Coleșa.

Domnul Ilie-Alin Coleșa:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Mă uitam pe o statistică europeană cu privire la procentul acestor tineri neangajați și care nu urmează nicio formă de învățământ, din total, și România conduce acest clasament rușinos, cu 27% la femei și se află pe unul dintre primele locuri la bărbați, cu 15%.

Deci am ajuns să ne lăudăm că realizăm niște condiții sociale, adresându-ne în special efectelor, adică, ajungând în situația dezastruoasă de a considera tineri care nu urmează nicio formă de învățământ, care nu sunt angajați, și pe aceia care sunt până la vârsta de 30 de ani; în schimb, după cum a spus și colegul meu, taxăm, suntem printre liderii taxării tinerilor, familiilor și refuzăm orice deducere fiscală, orice deducere de impozit reală celor tineri, celor cu copii.

Vă mulțumesc.

Domnul Ciprian-Constantin Șerban:

Domnul Focșa.

Domnul Dumitru-Viorel Focșa:

Mulțumesc, domnule președinte.

Nu ne mai miră că odată ce ne-am văzut aici, frumos, pe scaune moi, nu mai știm ce este empatia.

Despre șomerii din România și asistații sociali care au devenit o masă de manevră pentru alegeri știe toată lumea. (Vociferări.)

M-am rugat astăzi de președintele de ședință să transmit un mesaj de la biserica din Cernăuți, de la Eparhia Cernăuțiului și a Bucovinei de Nord... (Vociferări.) ...preot cu care am stat de vorbă până la 1.00 noaptea. Azi-dimineață, li s-au confiscat terenurile pe care sunt bisericile zidite. Biserici subvenționate de poporul român! S-au băgat bani! Departamentul Cultelor și Departamentul Românilor de Pretutindeni, care... știe toată lumea că s-au băgat în Ucraina peste 200 de milioane de lei în bisericile românești.

Preoții aceștia spun că vor fi dați afară și nu mai pot să slujească în limba română acolo, cu toate că au spus că ei sunt pentru Ucraina. Și cimitirele românilor din Bucovina de Nord sunt pline de cruci ale tinerilor bucovineni.

 

Domnul Ciprian-Constantin Șerban:

Vă mulțumesc, domnule Focșa.

Domnul Dumitru-Viorel Focșa:

Și nu putem citi în Parlament o scrisoare a unui părinte din Bucovina, da?!

Rușine să le fie! Aici vă spun.

Domnul Ciprian-Constantin Șerban:

Puteți citi la declarații politice, domnule Focșa!

Respectați regulamentul, v-am rugat frumos!

 

Domnul Dumitru-Viorel Focșa (din sală):

Ce regulament?

Domnul Ciprian-Constantin Șerban:

Așa este. Ce regulament?! (Vociferări.)

Am uitat că nu prea... (Vociferări. Gălăgie.)

 

Domnul Dumitru-Viorel Focșa (din sală):

Moare lume, domnule, mor românii acolo!

Domnul Ciprian-Constantin Șerban:

Trecem la dezbaterea pe articole.

Începem cu titlul. Dacă sunt intervenții? Nu. Adoptat.

Articole admise? Nu. Adoptate.

Respinse? Nu.

Proiectul de lege rămâne la votul final.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie samedi, 9 décembre 2023, 13:53
Téléphone: +40213160300, +40214141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro