Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of May 3, 2023
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.68/25-05-2023

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2023 2022 2021
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
05-12-2023
28-11-2023 (joint)
22-11-2023
09-06-2021 (joint)
11-05-2021
Video archive:2023 2022 2021
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2023 > 03-05-2023 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of May 3, 2023

12. Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 15/2021 pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 146/2020 privind aprobarea Programului IMM FACTOR - Produs de garantare a creditului comercial și a Schemei de ajutor de stat asociate acestuia (PL-x 145/2021) (rămas pentru votul final).
 
see bill no. 145/2021

 

Domnul Ciprian-Constantin Șerban:

  ................................................

34. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 15/2021 pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 146/2020 privind aprobarea Programului IMM FACTOR - Produs de garantare a creditului comercial și a Schemei de ajutor de stat asociate acestuia; PL-x 145/2021; procedură de urgență.

Comisia pentru buget, Comisia pentru antreprenoriat și Comisia pentru politică economică, vă rog.

Vă rog.

Doamna Denisa-Elena Neagu:

Raport comun asupra Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 15/2021 pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 146/2020 privind aprobarea Programului IMM FACTOR - Produs de garantare a creditului comercial și a Schemei de ajutor de stat asociate acestuia

În conformitate cu prevederile art. 95 și art. 117 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, Comisia pentru buget, finanțe și bănci, Comisia pentru politică economică, reformă și privatizare și Comisia pentru antreprenoriat și turism au fost sesizate pentru dezbatere pe fond, în procedură de urgență, cu Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 15/2021 pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 146/2020 privind aprobarea Programului IMM FACTOR - Produs de garantare a creditului comercial și a Schemei de ajutor de stat asociate acestuia.

Conform prevederilor art. 75 din Constituția României, republicată, și ale art. 92 alin. (9) din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, Camera Deputaților este Cameră decizională.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de lege în ședința din 6 aprilie 2021.

Proiectul de lege supus dezbaterii are ca obiect de reglementare aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 15/2021 pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 146/2020 privind aprobarea Programului IMM FACTOR - Produs de garantare a creditului comercial și a Schemei de ajutor de stat asociate acestuia.

Potrivit expunerii de motive, principalele modificări vizează redefinirea grantului, prin prisma elementelor de cost asociate factoringului care intră în componența ajutorului de stat. Astfel, numai dobânda aferentă sumelor avansate de finanțator beneficiarului finanțării de tip factoring va fi considerată ajutor de stat și va fi acoperită în procent de 50% din grant.

La întocmirea prezentului raport comun, membrii celor trei comisii au avut în vedere avizele favorabile ale Consiliului Legislativ, Consiliului Economic și Social și Comisiei juridice, de disciplină și imunități.

În urma examinării proiectului de lege și a opiniilor exprimate, membrii celor trei comisii au hotărât, cu majoritate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților un raport comun de adoptare a proiectului de lege.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Domnul Ciprian-Constantin Șerban:

Vă mulțumesc.

Nefiind amendamente, proiectul de lege...

(Domnul deputat Claudiu-Iulius-Gavril Năsui solicită să ia cuvântul.)

Mă scuzați, domnul Năsui, vă rog.

Domnul Claudiu-Iulius-Gavril Năsui:

Stimați colegi,

Genul acesta de proiecte nu ajută mediul antreprenorial, nu ajută întreprinderile. E exact aceeași gândire care a existat și la proiectul anterior, în care încurajăm creditarea. Nu ajutăm întreprinderile. Sunt lucruri foarte diferite.

În momentul în care vedem că creditele corporate în România cresc de aproape trei ori mai mult decât cele din restul lumii, trebuie să ne punem întrebarea de ce. Și dacă ne uităm la "de ce", vedem că aceste scheme de garantare sunt exact motivul pentru care băncile au fost atât de laxe în a da așa multe credite pentru aceste companii.

Nu este rău să crediteze, dar este rău să crediteze pentru că au o garanție de stat. În momentul acesta poate rata aceea de default este mică, pentru că încă suntem pe creștere, dar în momentul în care vine criza toate aceste credite se vor duce înapoi pe bugetul de stat și vor crește vertiginos datoria statului român. Și veți fi într-o situație oribilă, între a decide dacă să creșteți enorm cheltuielile și să plătiți acești bani sau să creați o problemă imensă în piața bancară.

Nimic în economie nu este gratuit, totul se plătește. Și aceste scheme se vor plăti, și se vor plăti în momentul în care va veni criza.

Dacă îndatorăm mediul privat, nu îl ajutăm. Este un lucru de care nu ne dăm seama, poate, pe termen scurt, dar pe termen lung întotdeauna a fost așa.

Dacă voiați să ajutați mediul privat, lucrul acesta trebuia făcut prin reducerea taxării muncii, care în România este, repet, foarte mare, cea mai mare pe salariile mici din absolut toată Europa. Acolo am fi ajutat în mod real, fără să periclităm siguranța întreprinderilor, fără să periclităm siguranța economiei române.

Dar ce v-ați dorit, de fapt, este doar o măsură pe termen scurt, să ziceți: "Uitați, am făcut ceva, le-am încurajat să se îndatoreze, ele s-au îndatorat". Și întotdeauna, să știți, creditul funcționează. În prima zi, când ai luat banii, ești fericit. Problema e când începi apoi să plătești ratele și când începe și să vină criza economică, atunci îți va fi chiar foarte greu să plătești ratele.

Aceasta este problema cu genul acesta de programe economice, că nu ajută, de fapt, economia, doar ajută îndatorarea.

Vă mulțumesc.

Domnul Ciprian-Constantin Șerban:

Vă mulțumesc.

Domnul Dancă.

Domnul Ionel Dancă:

Trebuie să spun că sunt în dezacord cu colegul meu, Claudiu Năsui, de la USR, de această dată. Și vreau să vă spun că programele acestea, precum IMM Invest, IMM FACTOR, pentru întreprinderile mici și mijlocii sau Prima Casă, pentru familiile care doresc să achiziționeze locuințe, programe cu garanții de stat, ajută la bancarizarea economiei, îi face bancabili pe cei care altfel cu greu ar putea avea acces la finanțare bancară și la creditare, iar un sistem sustenabil de dezvoltare a economiei se bazează pe îndatorare. Atunci când ești solvabil primești credit. Asta înseamnă că ai o performanță și că tu, persoană juridică sau persoană fizică care primești un credit, înseamnă că poți să returnezi creditul respectiv și asta te face solvabil și sustenabil în fața creditorilor. Economia de capital se bazează pe creditare și îndatorare.

Din acest punct de vedere, vreau să spun că aceste programe care au fost lansate în timpul Guvernului Orban, în 2020, IMM Invest, IMM FACTOR și toate celelalte instrumente de garantare pentru companiile mici și mijlocii au fost o gură de oxigen în perioada pandemiei pentru mediul de afaceri, au ajutat la relansarea creșterii economice din 2020 și 2021. Și faptul că aceste companii astăzi sunt în situația de a avea acces la finanțare bancară înseamnă că programele respective au fost programe de succes și noi, parlamentarii din Forța Dreptei, vom susține în continuare aceste măsuri.

Domnul Ciprian-Constantin Șerban:

Vă mulțumesc.

Nefiind amendamente, proiectul de lege rămâne la votul final.

 

Domnul Claudiu-Iulius-Gavril Năsui (din sală):

Drept la replică!

Nu e procedură de urgență! Încă o intervenție.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie samedi, 9 décembre 2023, 7:49
Téléphone: +40213160300, +40214141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro