Dezbateri parlamentare
Sedinta Camerei Deputatilor din 12 februarie 2002
- Sumarul sedintei
- Stenograma completa
- publicata în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.12/2002
Sunteti aici: | Prima pagina > Dezbateri parlamentare > Sedinta Camerei Deputatilor din 12 februarie 2002 |
Sedinta Camerei Deputatilor din 12 februarie 2002
![]() |
5. | Dezbaterea și adoptarea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.144/2001 privind îndeplinirea de către cetățenii români, la ieșirea din țară, a condițiilor de intrare în statele membre ale Uniunii Europene și în alte state. | ![]() |
||
consulta fisa PL nr. 736/2001 |
................................................ |
Vă rog să urmăriți, în continuare, proiectul înscris la pct.15, proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 144/2001 privind îndeplinrea de către cetățenii români la ieșirea din țară a condițiilor de intrare în statele membre ale Uniunii Europene și în alte state. Suntem în procedură de urgență. Comisia juridică de disciplină și imunități? Cine este de la Comisia juridică, de disciplină și imunități? Poftiți. O susțineți dumneavoastră? Vă rog. |
Domnilor parlamentari, Comisia juridică, de disciplină și imunități a analizat în data de 6 februarie 2002 proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 144/2001. Având în vedere că suntem în procedură de urgență, vă propunem un timp de 8 minute, câte 2 minute pentru fiecare articol. |
Vă mulțumesc. Dacă sunteți de acord cu această propunere? Vă mulțumesc. Abțineri? Nu sunt. Voturi împotrivă? Nu sunt. Cu unanimitate de voturi s-a adoptat această modalitate de dezbatere. Vreți să vă susțineți și raportul, domnule deputat? Vă rog. |
Vă mulțumesc, domnule președinte. Menționăm că este vorba de proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 144/2001 privind îndeplinirea de către cetățenii români, la ieșirea din țară, a condițiilor de intrare în statele membre ale Uniunii Europene și în alte state. Senatul a adoptat acest proiect de lege în ședința din 20 decembrie 2002. În Camera Deputaților, Comisia de politică externă a avizat favorabil acest proiect de lege și, de asemenea, în cadrul comisiei au fost depuse amendamente de către domnii Kerekeș Karoly și Emil Boc. Ca urmare a punctelor de vedere exprimate de către membrii Comisiei juridice, de disciplină și imunități și de către reprezentantul Guvernului s-a hotărât cu majoritate de voturi ca proiectul de lege să fie supus spre dezbatere și adoptare plenului Camerei Deputaților. Amendamentele propuse au fost respinse cu majoritate de voturi. Totodată, membrii comisiei au decis operarea în textul ordonanței de urgență a Guvernului a unor modificări redacționale, astfel cum se prezintă în anexa la prezentul raport. În raport de obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare. Vă mulțumesc. |
Vă mulțumesc. Stimați colegi, Vă rog să urmăriți ordonanța și raportul comisiei și bineînțeles și cuprinsul legii. La titlul proiectului de lege pentru aprobarea ordonanței, dacă sunt obiecțiuni. Nu sunt. Votat în unanimitate. La cuprinsul articolului unic aș semnala următoarele distinsului nostru coleg Boc. aici aveți: "Se aprobă ordonanța fără alte modificări". Din moment ce o să apară modificări în cuprinsul ordonanței ... Stimați colegi, Vă propun să votăm art.unic al legii după ce vom vedea dacă adoptăm modificările la ordonanță. De acord? Vă mulțumesc. La titlul ordonanței de urgență, dacă aveți obiecțiuni? Nu sunt. Votat în unanimitate. La art.1 alin.1 și 2 vă rog să urmăriți modificările redacționale din raportul comisiei. Aici există și o greșeală de numerotare, de marcare, mai bine zis, pentru că literele a), b), c), comisia le-a marcat cu literele d) și f) din greșeală. Este vorba tot de a) b) și c). Așa este? Bun. Cu aceste precizări, dacă aveți obiecțiuni la amendamentele redacționale. Domnul Gaspar. |
Domnule președinte, Stimați colegi, Partea introductivă care se propune ca amendament este în contradicție cu normele de tehnică legislativă și cu practica Consiliului Legislativ. textul propus de Guvern este corect. Vă rog să luați toate legile, toate ordonanțele și o să vedeți că referirea la temeiul constituțional are formularea din proiectul Guvernului, "în temeiul art.114 alin.4 din Constituție". Ca atare, propun respingerea acestui text. |
Bun. Comisia își însușește această observație redacțională. În consecință, supun votului dumneavoastră amendamentul comisiei care ar urma, prin admiterea observației domnului ministru Gaspar, să se refere doar la cuprinsul art.1 și, de fapt, sunt câteva... uitați-vă la lit.c) final, "... cu durata șederii". Sunt îngroșate intervențiile comisiei. Supun, în consecință, votului dumneavoastră amendamentul comisiei cu privire la art.1, așa cum este prezentat și cum l-a amendat domnul deputat Gaspar. Cine este pentru? Vă mulțumesc. Voturi împotrivă? Abțineri? Unanimitate. Art.2. Aici sunt observații? Comisia n-a avut, deci articolul 2 se votează în unanimitate. urmăriți, vă rog, amendamentul 2 de pe lista amendamentelor respinse. Care dintre dumneavoastră dorește să intervină? |
Vă mulțumesc, domnule președinte. Domnule președinte, Stimați colegi, Eu am propus un articol nou după articolul 2, care cuprinde următorul text: "Prevederile art.1 alin.1 lit.a) (adică cu referire la prezentarea asigurărilor medicale...) nu se aplică în cazul cetățenilor români care călătoresc în țările cu care România a încheiat acorduri, înțelegeri, convenții sau protocoale pentru acordarea asistenței medicale pe bază de reciprocitate în domeniul sănătății". Această modificare, acest amendament este în deplină concordanță cu o altă inițiativă legislativă a Guvernului, recent aprobată de noi, și care a trecut la Senat și poartă titlul: "Lege privind acordarea asistenței medicale în România cetățenilor străini în baza acordurilor înțelegerilor, convențiilor sau protocoalelor internaționale de reciprocitate în domeniul sănătății la care România este parte." În aceste condiții, dacă sunt o serie de țări cu care avem convenții, acorduri bilaterale pentru acordarea acestei asistențe medicale, atunci nu văd rostul ca cetățeanul român, la ieșire din țară, la punctele de frontieră, să prezinte această asigurare medicală, dacă acest lucru nu-l cerem cetățenilor străini, care vin din țările cu care avem această convenție, acest acord. Acesta este amendamentul meu și rog plenul să susțină și să aprobe. |
Vă mulțumesc, domnule deputat. Domnul deputat Boc și apoi domnul general Abraham. |
Amendamentul pe care l-am depus la acest proiect de lege figurează la pct.2 din raport și se corelează cu amendamentul depus de domnul Kerekeș Karoly. Care este esența? Noi am apreciat, într-adevăr, că este inutil a cere cetățenilor români care părăsesc țara o asigurare de sănătate în cazul în care România a încheiat convenții reciproce de acordare a asistenței medicale pe bază de reciprocitate cu diferite state. Deci nu are sens să solicităm practic cetățeanului român să plătească de două ori același serviciu. O dată România plătește pe baza Acordului de reciprocitate, iar în al doilea rând cetățeanul român să mai aibă nevoie de o asigurare medicală când pleacă în străinătate în acele țări. Având în vedere acest argument, eu am propus completarea amendamentului domnului deputat Kerekeș Karoly cu următoarea formulă: "Lista țărilor cu care România a încheiat astfel de acorduri, înțelegeri, convenții sau protocoale este prezentată în anexă și face parte integrantă din prezenta ordonanță". Altfel spus, eu am cerut ca Guvernul, cel care are evidență oficială a tuturor acordurilor încheiate de România în materie de sănătate pentru acordarea asigurării și asistenței medicale în regim de reciprocitate, acele țări să fie trecute într-o anexă la această ordonanță, ca cetățeanul, atunci când dorește să părăsească țara, să poată consulta această ordonanță, să vadă această listă și să știe. Dacă plec în Ungaria am sau nu am nevoie, de exemplu, de asigurare medicală, dacă plec în Franța am sau nu am nevoie. Altfel, cetățeanul nu are de unde să știe cu ce țări România are încheiate asemenea acorduri de reciprocitate în materia asigurărilor medicale pe bază de reciprocitate. De aceea, am solicitat Guvernului ca aceste țări cu care România are asemenea acorduri încheiate să facă parte din conținutul prezentei ordonanțe pentru a asigura o informare corectă și decentă a cetățenilor români cu privire la condițiile pe care trebuie să le îndeplinească atunci când părăsesc țara. Credem că este o măsură care ar veni în sprijinul informării cetățenilor și ar corespunde și standardelor internaționale în materie de călătorie. Vă mulțumesc. |
Stimate coleg, pentru deplina informare a colegilor noștri, poate vă referiți și la situația includerii pe lista țărilor care nu sunt țări europene și deci nu fac obiectul acestei reglementări și a acordurilor eventuale pe care le va încheia România ulterior. Cum se raportează la aceste situații propunerea dumneavoastră? |
Vă mulțumesc, domnule președinte. După cum puteți observa, titlul ordonanței de urgență este acesta: "Ordonanța de urgență privind îndeplinrea de către cetățenii români, la ieșirea din țară, a condițiilor de intrare în statele membre ale Uniunii Europene și în alte state". Deci nu este vorba doar de statele Uniunii Europene, conținutul ordonanței vizează și alte state. De aceea, nu este absolut nici o problemă dacă în conținutul anexei vor fi trecute și alte state cu care România are încheiate acorduri de reciprocitate în materia asigurărilor de sănătate, care vor fi încheiate în viitor. Foarte bine, vor fi publicate în Monitorul Oficial și în permanență Ministerul de Interne va aduce la zi această listă a țărilor cu care România a încheiat acorduri de reciprocitate și va asigura informarea acorectă a cetățenilor, nu? Avem un Minister al Informațiilor Publice, dacă nu cu informarea cetățenilor, cu ce să se ocupe? |
Domnul Damian Brudașca. Poftiți. |
Domnule președinte, în Comisia de politică externă care și-a dat avizul în privința acestei legi am avut un amendament în ceea ce privește alin.2 la primul articol. Din păcate, nu am fost aici la discutare, dacă îmi permiteți să prezint argumentele pentru care am susținut... |
Stimate coleg, nu putem introduce o asemenea practică după ce am votat, v-aș ruga foarte mult să înțelegeți. Domnul general Abraham. |
Domnul Pavel Abraham: Domnule președinte, Doamnelor și domnilor deputați, Vizavi de observațiile făcute la textul art.21 la amendamentul propus, noi suntem de acord cu acesta, el venind în întâmpinarea măsurilor adoptate de către statul român de a proteja cetățeanul român și atunci când se găsește în străinătate, în situații de urgență, deoarece este vorba de asistența medicală de urgență și, mai mult, este o chestiune care vine în acord cu noile orientări privind integrarea noastră în Comunitatea Europeană. De aceea, suntem de acord cu acest amendament. Vă mulțumesc. |
Nu v-ați pronunțat cu privire la celălalt amendament al domnului deputat Boc, cu lista. |
Domnul Pavel Abraham: Da. În legătură cu amendamentul cu lista suntem de acord și cu acest amendament. Ar trebui, după opinia noastră, completat doar cu un fapt, că și acordurile celelalte care vor fi încheiate de România să intre în prevederile actului normativ în cauză, să nu fim obligați pe parcurs ca să modificăm lista pe baza unor prevederi, așa cum se adoptă actele normative în prezent la nivelul Parlamentului. Cred că ar trebui introdusă, și nu am formularea în acest moment, și posibilitatea ca noile acorduri care se încheie privind asistența medicală automat să fie completată lista anexă. Dacă îmi permiteți, în câteva minute, mă gândesc la formulare. De asemenea, aș face o observație aici, dacă inițiatorul este de acord, "Lista țărilor cu care România a încheiat acorduri...," să tăiem cuvântele "astfel de" "...a încheiat acorduri, înțelegeri, convenții sau protocoale este prezentată în anexa care face parte integrantă din prezenta ordonanță." Deci cuvintele "astfel de" este în plus, după opinia noastră. |
Stimate coleg, dacă tăiem astfel, atunci trebuie să numim acordurile, deci "acorduri, înțelegeri, convenții de asistență medicală". |
Domnul Pavel Abraham: Da, dar implicit referindu-se la o chestiune determinată, în opinia noastră se subînțelege faptul că numai la acordurile privind asistența medicală, deoarece textul are o legătură nemijlocită unul cu celălalt. |
Bun. Încercați cu domnul ministru Gaspar să faceți textul la care v-ați referit. Domnule ministru. |
Domnule președinte, Eu sugerez, pentru a rezolva și ipoteza pe care dumneavoastră ați învederat-o, ca, totuși, acestui alineat, cu care sunt de acord, să-i dăm o altă redactare, pentru a menționa și actele care sunt prevăzute la alineatul precedent, prevăzute în față și aș spune așa că: "Prevederile alin.1 se aplică pentru acordurile, înțelegerile, convențiile sau protocoalele încheiate de România, menționate în anexa care face parte integrantă din prezenta ordonanță, și actelor internaționale ce se vor negocia." |
Stimați colegi, V-aș supune atenției faptul că, dacă noi adoptăm acest text, lista trebuie deja întocmită. Imediat o să vă prezinte domnul general Abraham textul îmbunătățit al amendamentului domnului deputat Boc. Domnule general, sunteți gata? Vă rog. Deci, textul dumneavoastră ar fi un fel de alineat nou la amendamentul domnului Kerekes. Poftiți. |
Domnul Pavel Abraham: Noi propunem formularea următoare: "Lista țărilor cu care România a încheiat acorduri, înțelegeri, convenții sau protocoale pentru acordarea asistenței medicale pe bază de reciprocitate va fi întocmită de Ministerul de Interne și Ministerul Sănătății și Familiei și va fi publicată în Monitorul Oficial, în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi". |
Mulțumesc. Stimați colegi, Cu aceste observații supun votului dumneavoastră amendamentul domnului deputat Kerekes, de a se introduce un nou articol 21, amendament care este completat și de amendamentul domnului Boc, reformulat cum v-a propus domnul general Abraham. Supun votului întregul art. 2, în aceste condiții. Cine este pentru? Mulțumesc. Dacă sunt voturi împotrivă? Abțineri? Cu o abținere s-a votat aceste două amendamente și, în consecință, în cuprinsul ordonanței se introduce art. 21, alcătuit din două alineate. La art. 3 dacă aveți obiecțiuni? Nu aveți. Admis în unanimitate. În aceste condiții revin la articolul unic al proiectului de lege, cu precizarea că textul, prin consecința celor votate de dumneavoastră, va avea următoarea formulare: "Se aprobă Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 144 din 25 octombrie 2001 privind ... publicată cu următoarele modificări și completări:..." Cine este pentru cuprinsul articolului unic în această reformulare? Mulțumesc. Voturi împotrivă? Abțineri? Unanimitate. Parcurgând textele proiectului de lege și ale ordonanței de urgență, constatând că este vorba de o lege cu caracter ordinar, supun votului dumneavoastră proiectul de lege. Cine este pentru? Mulțumesc. Voturi împotrivă? Abțineri? Cu unanimitate de voturi s-a adoptat acest proiect de lege. Stimați colegi, Ar urma ședința de vot final, constat însă că în sală prezența este, să-i zic, aproximativă. Aș ruga toți liderii grupurilor parlamentare să-și invite în sală colegii pentru a putea parcurge lista proiectelor înscrise la vot final. |