Dezbateri parlamentare
Sedinta Camerei Deputatilor din 7 mai 2002
- Sumarul sedintei
- Stenograma completa
- publicata în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.76/2002
Sunteti aici: | Prima pagina > Dezbateri parlamentare > Sedinta Camerei Deputatilor din 7 mai 2002 |
Sedinta Camerei Deputatilor din 7 mai 2002
![]() |
16. | Intervenții ale domnilor deputați: | |||
16.1 | Nicu Cojocaru - prezentarea unui caz de transfer nejustificat și ilegal din domeniul instituțiilor meteorologice; | ![]() |
Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu: La intervenții, domnul deputat Nicu Cojocaru. Poftiți, vă rog. |
Domnule președinte, Stimați colegi, Fac o intervenție privind Hotărârea Consiliului Director al Institutului Național de Meteorologie și Hidrologie din 18 aprilie a.c., referitoare la mutarea Serviciului Regional de Prognoză a Vremii din Arad la Timișoara. În atenția atenția Ministerului Apelor și Protecției Mediului. Mă fac ecoul unor cereri ale alegătorilor mei din județul Arad, pentru a aduce în atenția Parlamentului și Guvernului României transferul unor servicii sau instituții de interes public din județul Arad în județul Timiș, transfer nejustificat, întrucât în Arad există condiții superioare de funcționare din toate punctele de vedere. Contrar tendinței europene, sănătoase, de descentralizare a tuturor instituțiilor de interes public, au fost deja transferate de la Arad la Timișoara, începând din 1989, până în prezent, următoarele: Poșta, CFR-ul, Electrica, Informațiile, ROMTELECOM, Metrologia, iar, mai nou, prin hotărârea amintită a Institutului Național de Meteorologie și Hidrologie, se încearcă a se transfera în orașul de pe Bega și Serviciul Regional de Prognoză a Vremii. Această hotărâre este de-a dreptul paradoxală, dacă ne gândim la faptul că în Timișoara angajații stau într-un imobil închiriat de la Regia Națională a Apelor Române, iar mutarea arădenilor la Timișoara ar presupune achiziționarea sau închirierea unui alt imobil, pe când la Arad, clădirea în care-și desfășoară activitatea este în proprietatea institutului. Mai amintim și faptul că la Arad funcționează neîntrerupt, încă din anul 1948 și numără acum 17 salariați, dintre care 7 meteorologi și 10 tehnicieni, centrul prelucrând datele culese din stațiile meteo de pe teritoriul a cinci județe: Arad, Bihor, Caraș-Severin, Hunedoara și Timiș. Tot ca un paradox, trebuie să mai amintim faptul că, potrivit Hotărârii Guvernului nr. 530 din 31 decembrie 1998, Anexa nr.1, Aradul este centru meteorologic regional, alături de cel de la Cluj, Sibiu, Craiova, Bacău, Constanța, iar Timișoara figurează doar ca un serviciu meteorologic aflat în subordinea centrului din Arad. Așadar, conform hotărârii de Guvern anterior menționate, aflată în vigoare, Serviciul Meteorologic din Timișoara ar trebui să fie subordonat Centrului din Arad. În realitate, după ne-a informat domnul Dumitru Bențe, șeful Serviciului din Arad, Aradul a funcționat și funcționează și acum ca serviciu subordonat Centrului din Timișoara, deci exact invers decât ar fi legal. Ceea ce înseamnă că Institutul Național nu respectă de aproape 4 ani de zile Hotărârea Guvernului nr. 530 din 1998, hotărâre care, după cum recunoaște și directorul ei, este și astăzi în vigoare. Având în vedere elementele prezentate mai sus, ne punem, totuși, întrebarea: care este explicația acestui atât de mult dorit transfer al Serviciului Regional de Prognoză a Vremii? De ce această hotărâre, în mare taină, a Consiliului Director al Institutului Național București, care defavorizează din nou Aradul? Iată întrebarea-cheie: cum este posibil ca o decizie a conducerii unei instituții publice să prevaleze față de o hotărâre de Guvern, când, în mod normal, ar trebui să se conformeze acesteia? Dacă ne gândim la faptul că în Centrul Meteo Regional din Timișoara se desfășoară în prezent exclusiv activități administrative, că la Timișoara nu există momentan nici aparatura specifică pentru prognozarea vremii, explicația acestui posibil transfer se găsește în altă parte. Iată despre ce este vorba: în urmă cu câtva timp, cu ajutorul unor fonduri guvernamentale, Institutul Național a trecut la implementarea unui program numit SIMIN - de modernizare a centrelor regionale. Simțind că este vorba de bani, vecinii noștri din Timișoara sar din nou la "gâtul" arădenilor, dar, de data aceasta, cu argumente cât se poate de facile, chiar penibile. Închei intervenția mea cu rugămintea explicită către Guvernul României, ca Ministerul Apelor și Protecției Mediului să intervină de urgență și cu toată fermitatea la Institutul Național, pentru respectarea legii și anularea deciziei nelegale a conducerii institutului, respectiv ca Filiala INMH din Timișoara să funcționeze în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 530 din 31 decembrie 1998, în subordinea Centrului Meteorologic Arad, cum s-a întâmplat la Cluj, Sibiu, Craiova, Bacău și Constanța, având în vedere atât condițiile materiale și aparatura existentă, cât și personalul calificat din Arad, care prelucrează datele culese din stațiile meteo din Bihor, Hunedoara, Caraș-Severin, Timiș și Arad. Vă mulțumesc. |
Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu: Da, și eu vă mulțumesc. |