Parliamentary debates
Sittings of the Chamber of Deputies of May 6, 2020
- Abstract of the sittings
- Full-text of the sittings
- Published in Monitorul Oficial no.39/2020
Video - Flash & IOS
You are here:: | Prima pagina > Parliamentary debates > Sittings of the Chamber of Deputies of May 6, 2020 |
Sittings of the Chamber of Deputies of May 6, 2020
![]() |
10. | Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ (Pl-x 74/2020) (rămasă pentru votul final). | ![]() |
||
see bill no. 74/2020 |
................................................ | |
11. Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ; Pl-x 74/2020. Are propunere de respingere. Raportoare sunt Comisia juridică și Comisia pentru amenajarea teritoriului. O invit pe colega mea, doamna deputat Laura Moagher, să prezinte raportul comun al celor două comisii. Vă rog, doamnă deputat. |
|
Doamna Laura-Mihaela Fulgeanu-Moagher (de la tribună): Vă mulțumesc, domnule președinte. Raport comun asupra Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ. În conformitate cu prevederile art. 94 din Regulamentul Camerei Deputaților, Comisia juridică, de disciplină și imunități și Comisia pentru administrație publică și amenajarea teritoriului au fost sesizate cu dezbaterea în fond a Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ. Camera Deputaților este primă Cameră sesizată. La întocmirea prezentului raport comun, comisiile au avut în vedere avizul negativ al Consiliului Legislativ. Consiliul Economic și Social a avizat favorabil inițiativa legislativă. Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea și completarea art. 37 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019. Potrivit prevederilor art. 61 și art. 63 din Regulamentul Camerei Deputaților, comisiile au examinat proiectul de lege în ședințe online. În urma examinării inițiativei legislative, s-a hotărât, cu majoritate de voturi, întocmirea unui raport comun de respingere a propunerii legislative. În raport cu obiectul și conținutul reglementării, propunerea legislativă face parte din categoria legilor organice. Vă mulțumesc. |
|
Și eu vă mulțumesc. Începem dezbaterile generale. Îl invit pe domnul deputat Leoreanu, din partea Grupului PNL. Se pregătește domnul Pașcan, de la PMP. |
|
Domnul Laurențiu-Dan Leoreanu (de la tribună): Mulțumesc, domnule președinte. Prezentul proiect de lege modifică și completează art. 37 din Ordonanța nr. 57/2019, în sensul în care creează pentru Guvernul demis sau căruia i-a încetat mandatul, până la instalarea noului Guvern, posibilitatea să emită ordonanțe, ordonanțe de urgență, să inițieze proiecte de lege. Nu ni se pare corect acest lucru, pentru că noi considerăm că un Guvern care a fost demis sau căruia i-a încetat mandatul nu mai are aceeași legitimitate. Prin urmare, considerăm că actualul cadru legislativ este suficient și reglementează foarte bine activitatea Guvernului, în acest caz. Drept pentru care, Grupul Partidului Național Liberal din Camera Deputaților va vota împotriva acestui proiect de lege. Considerăm că nu este nevoie de reglementare în plus, de restricționare sau extinderea cadrului legislativ existent. Vă mulțumesc. |
|
Și eu vă mulțumesc. Domnul Pașcan. Vă rog. |
|
Domnul Emil-Marius Pașcan (prin telefon): Vă mulțumesc, domnule președinte. Sigur, este un proiect oarecum tehnicist, pornește de la o premisă sine qua non, și anume, că nu există o normă constituțională care să limiteze competența Guvernului demis, sub aspectul posibilității adoptării unor ordonanțe sau ordonanțe de urgență. Însă, există o pseudolimitare, care rezultă indirect din litera și spiritul Constituției, și anume, Guvernul are o competență deplină numai atunci când se bucură de încrederea Parlamentului. Pe de altă parte, posibilitatea Guvernului de adoptare a unor ordonanțe sau ordonanțe de urgență reprezintă tocmai o competență legislativă delegată, o competență pe care Guvernul o poate avea doar dacă se bucură de încrederea Parlamentului. Cu alte cuvinte, Parlamentul nu poate să adopte o moțiune de cenzură prin care să retragă încrederea Guvernului, dacă acesta este demis și, pe de altă parte, să adopte o lege de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonanțe. În accepțiunea Partidului Mișcarea Populară, conform și avizului Consiliului Legislativ, chiar și în cazul în care Legea de abilitare ar fi anterioară demiterii Guvernului, potrivit Constituției, delegarea legislativă, adică posibilitatea Guvernului de a adopta norme de reglementare primare nu mai poate funcționa, întrucât Guvernul ar putea adopta doar acte pentru exercitarea competenței sale originare, respectiv hotărâri care sunt acte administrative. Totodată, Constituția interzice adoptarea ordonanțelor de urgență prin care ar fi afectate drepturile, libertățile și îndatoririle fundamentale. Mai mult, adoptarea unor măsuri în domeniile prevăzute de art. 92 și art. 93 din Legea fundamentală ține de competența exclusivă a președintelui României, neputând face obiectul reglementării pe calea ordonanțelor de urgență. Prin urmare, Partidul Mișcarea Populară va vota împotriva acestui proiect legislativ. |
|
Mulțumesc. Am terminat dezbaterile generale. Rămâne la votul final cu propunere de respingere. |