Dezbateri parlamentare
Sedinta Camerei Deputatilor din 8 iunie 2022
- Sumarul sedintei
- Stenograma completa
- publicata în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.86/2022
Video - Flash & IOS
Sunteti aici: | Prima pagina > Dezbateri parlamentare > Sedinta Camerei Deputatilor din 8 iunie 2022 |
Sedinta Camerei Deputatilor din 8 iunie 2022
1. | Declarații politice și intervenții ale deputaților: | ![]() |
|||
![]() |
1.15 | Ion-Marian Lazăr - declarație politică având titlul "Calea ferată, de la glorie la agonie"; | ![]() |
................................................ | |
![]() |
Din partea Grupului parlamentar al USR, domnul deputat Lazăr Ion-Marian. Vă rog. |
![]() |
Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință. Titlul declarației mele politice de astăzi este "Calea ferată, de la glorie la agonie". Dragi colegi, din păcate un nou proiect de ordonanță de urgență elaborat de actuala majoritate parlamentară mi-a atras atenția în mod neplăcut. Proiectul care, din nefericire, nu face obiectul unei dezbateri publice reale vizează în principal modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române și reorganizarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române. Prin intermediul acestui proiect se urmărește, printre alte măsuri, reconfigurarea cadrului legal necesar închiderii de către Guvern a liniilor de cale ferată la propunerea ministerului de resort și cu avizul Ministerului Apărării Naționale și al autorităților administrației publice locale. Se dorește ca adoptarea acestei măsuri să se realizeze exclusiv în baza unor studii de specialitate care vor viza în principal aplicarea criteriul eficienței economice, fără însă a se cuantifica în mod exhaustiv eventualele consecințe sociale negative la nivel local, județean și regional, ce pot fi generate pe termen mediu și lung. Nu pot să nu remarc că în spatele acestui demers legislativ se ascunde atât incapacitatea partidelor aflate la guvernare de a susține măsuri concrete de reabilitare a unor secții de cale ferată care nu fac parte din principalele coridoare de transport feroviar, cât și o serie de probleme sistemice care trenează de ani de zile. Totodată, opțiunea luată în calcul de guvernanți privind conservarea sau dezafectarea unor rute feroviare este cu atât mai evidentă cu cât se are în vedere inclusiv posibilitatea preluării sau menținerii în exploatare a unor secții de cale ferate prin implicarea financiară a autorităților administrației publice locale. Totuși ceea ce nu se înțelege în majoritatea guvernamentală este faptul că în spatele unor cifre seci care ar putea reieși din studiile de specialitate ce se vor întocmi se află cetățenii acestei țări și greutățile cu care aceștia se confruntă zi de zi. În acest sens, o temă de reflecție pentru actualii guvernanți ar trebui să o reprezinte ultimul incident produs la sfârșitul anului trecut, când în gara Timișoara peste 100 de navetiști au protestat spontan împotriva sistării operării cursei feroviare Timișoara-Nerău. Urmare a acestei situații operatorul feroviar de stat SNTFC "CFR Călători" SA a preluat deservirea acestui traseu. În final, mă văd nevoit să reamintesc că angajamentele asumate de statul român privind Pactul verde european nu presupun închiderea unor secții de cale ferată, ci mai degrabă se susține creșterea conectivității și transferarea mai multor pasageri și mărfuri către transportul feroviar și cel naval, asigurându-se astfel o reducere a emisiilor de dioxid de carbon în atmosferă. Mulțumesc. Lazăr Ion-Marian, Circumscripția nr. 40 Vâlcea. |
![]() |
Domnul Ciprian-Constantin Șerban: Vă mulțumesc. |